Byggahus.se
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut kan man göra det, om det är rimlig intensitet. I Norge stänger man även av Europavägar om vädret är för dåligt. Det vill du ju inte göra, de ska alltid fungera?
Jo men det är ju stor skillnad på en Europaväg i Norge uppe på "vidda"...
Men hur det än är så behövs det en trovärdig beredskapsplan även för E22 samt säkert ett antal åtgärder.
 
P paralun skrev:
Jo jag nöjer mig med blåsten och drivor. På utsatta ställen så är då då snödrevsskydd monterade.
[länk]
Sen har jag då noterat att man får tillgripa konvojkörning när det är riktigt uselt. Samma sak i Norge.
Inte alls ovanligt att E12 mellan Hemavan och Mo i Rana på norska sidan stänger pga oväder. Även om det inte sker lika ofta efter att Umskalstunneln byggdes. Alternativt tillämpas konvojkörning med en plogbil/slunga kör i täten när det bedöms fungera.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Det hjälper inte att salta när det blåser i Skåne.
Dessa stormar återkommer med 10-20 års mellanrum alltid med östlig storm och många minusgrader. Östersjön fungerar som snökanon då den är isfri.
Bil kör mellan höga snöväggar på snöig väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åkrar är helt rena man ser jorden och grönt gräs så snön ligger i alla sänkor där vägen är under omgivande träng.
Bilden från Januari 1979 riksväg i södra Skåne
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag nöjer mig med blåsten och drivor. På utsatta ställen så är då då snödrevsskydd monterade.
[länk]
Sen har jag då noterat att man får tillgripa konvojkörning när det är riktigt uselt. Samma sak i Norge.
Jo man ser då till att trafiken kommer fram och med konvojkörning. Den mesta av industrin är ju numera helt beroende av "just in time" leveranser så europavägar ska bara fungera.
 
När det är fullt på vägen blir ju allt till en gigantisk konvoj. Ska du köra småkonvojer måste du reducera trafiken massor. Var tar den trafiken du inte släpper ut på vägen vägen tror du?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det som hade hjälpt allra mest är snöstaket. De var vanliga förr, men jag har inte sett dem på senare år. De ska sättas upp förebyggande på hösten, och tas in på våren. Precis som stakkäpparna.
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det hjälper inte att salta när det blåser i Skåne.
Dessa stormar återkommer med 10-20 års mellanrum alltid med östlig storm och många minusgrader. Östersjön fungerar som snökanon då den är isfri.
[bild]
Åkrar är helt rena man ser jorden och grönt gräs så snön ligger i alla sänkor där vägen är under omgivande träng.
Bilden från Januari 1979 riksväg i södra Skåne
Tvivlar på att bilden är från 1979...😀
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Tvivlar på att bilden är från 1979...😀
Rätt, den är från Ystads Allehanda 31 december 2010.
Bil kör genom snötunnel, höga snöväggar, vinter, text om snödjup och isolerade hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snöig landsväg, traktorer snöröjer, höga snödrivor, vinter, landsbygd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Rätt, den är från Ystads Allehanda 31 december 2010.
[bild]
[bild]
Hjullastare? Varför saltar de inte bara?
 
  • Haha
  • Gilla
MrJozk och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hjullastare? Varför saltar de inte bara?
Det är salt i skopan...
 
  • Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är salt i skopan...
Nej nej, allt det vita är salt!
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[länk]

😮
Nämen, har de inte lärt sig sedan e22.


Helt sjukt här nere måste jag säga. Det var "snöstorm" inatt. Och det låg rätt bra drivor på de mindre vägarna men riksvägen var totalt blåst och inte hal alls.

Men det var ju såklart helg och ingen trafik så då kan man lägga krut, i torsdags morse var där mer snö men ingen plogbil hade kört alls fram till klockan 05-0540 på de stora vägarna =)
 
Det brukar bli problem där när det kommer snö.
 
D Daniel 109 skrev:
Det brukar bli problem där när det kommer snö.
En anledning till att ha beredskap.

Sånt som försvann för en del år sen. Problemområden i Skåne hade maskinstationer som var i beredskap vid oväder och de körde ut och såg till att hålla vägarna.

Men idag så kör man inte ut om man inte blir utringd. Känner en som har kommunala vägar och han kör ut ändå, och brukar ringa in att det är dags att kanske ringa ut folket. För utringaren sitter 3 mil ifrån hans område och där snöar det ju sällan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.