P
P-plats P-plats skrev:
Antar att detta är för att göra lättare att lagföra de som åker runt på tex Fat Bikes men de räknas väl redan som fordon som ska registreras (MC/moped).
Hur många är registrerade eller ens kan regresteras så de får ju ändå inte framföras i trafiken.
Kan det vara så att Trafikförsäkringsföreningen inte ersätter skador eftersom de inte enligt trafikskadelagen behöver vara trafikförsäkrade...
Nej det är för att komma åt alla elsparkcyklar som körs i städerna, olyckorna har ökat markant dom senaste åren med allvarliga skador.. fatbikes är oftast olagliga pga. sin höga effekt om dessa inte registreras som något annat..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag känner inte till någon gräns vid 20 kmh, men en elcykel får bara hjälpa till med motorn upp till 25 kmh om det är det du menar.
Elcyklar utan trampor har alltid haft en gräns på 20km/h.

Rejäl skrev:
Nej det är för att komma åt alla elsparkcyklar som körs i städerna, olyckorna har ökat markant dom senaste åren med allvarliga skador.. fatbikes är oftast olagliga pga. sin höga effekt om dessa inte registreras som något annat..
Väger de normalt 25kg eller mer?

P-plats P-plats skrev:
Antar att detta är för att göra lättare att lagföra de som åker runt på tex Fat Bikes men de räknas väl redan som fordon som ska registreras (MC/moped).
Hur många är registrerade eller ens kan regresteras så de får ju ändå inte framföras i trafiken.
Kan det vara så att Trafikförsäkringsföreningen inte ersätter skador eftersom de inte enligt trafikskadelagen behöver vara trafikförsäkrade...
De har nästan en effekt över 250W. Så de var redan tidigare utanför definitionen för elcykel. Utan viktgränsen. Men vilken är ju lättare att kontrollera i fält.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Det är lite blandat här, men en elscooter/elcykel/fatbike som har mer än 250W lär väl då klassas som exempelvis en moped med alla de krav som tillkommer då, inkl krav på förarbevis/körkort.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror Daniel pratar om elcyklar utan trampor.
Det låter rimligt, men det är inte självklart att veta då tråden nog är tänkt att handla om elsparkcyklar eller om oreggade elmopeder och elmotorcyklar och inte om elcyklar som är något annat och som redan har en tydlig definition.

Hep Hep skrev:
Det låter rimligt, men det är inte självklart att veta då tråden nog är tänkt att handla om elsparkcyklar eller om oreggade elmopeder och elmotorcyklar och inte om elcyklar som är något annat och som redan har en tydlig definition.
Yup, tråden är lite rörig, med yonnas senaste inlägg vet jag inte riktigt vad frågeställningen ska vara.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elcyklar utan trampor har alltid haft en gräns på 20km/h.
Du som är så noga med begrepp kan väl skriva elsparkcyklar framöver så slipper jag missförstå.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Yup, tråden är lite rörig, med yonnas senaste inlägg vet jag inte riktigt vad frågeställningen ska vara.
Det känns som om TS blandar ihop elcykel och elsparkcykel..

Rejäl skrev:
Vi får vänta och hoppas på att TS förtydligar.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Lagmässigt är de två delar av samma definition. Elparkcyklar är samma som alla andra eldrivna saker utan pedaler.

P
D Daniel 109 skrev:
Lagmässigt är de två delar av samma definition. Elparkcyklar är samma som alla andra eldrivna saker utan pedaler.
Ja men elcykeln kan inte köras utan att trampa.. så därav skillnaden du kör en elsparkscykel med gas o broms medans du behöver cykla för att utnyttja elcyklens tillskott..

D Daniel 109 skrev:
Och ingen av dem är en elcykel. En cykel har pedaler. En elcykel har pedaler och en motor där motorn hjälper till. Resten är annat, som skottkärror, bilar, elsparkcyklar och elmopeder.

maxmsm skrev:
Jag har en gammal elcykel som om jag har förstått saken rätt är olaglig
Tänk på att om cykeln varit laglig så är den det nu också.
Dvs om den är såpass gammal att den var laglig att framföra då den köptes, så blir inte cykeln olaglig för det.
Likt bilar som saknar säkerhetsbälte när dem byggdes, de får köras utan bälte idag.

Detta är anledningen till att du får köra en äldre moped i 30 km/h trots att gränsen idag är 25 km/h.
(Man har dock diskuterat att införa en regel som säger att de bara får framföras i 25 km/h oavsett dess konstruktiva hastighet, en sådan regel finns idag för EU-mopeder på 45 km/h).

Det är lite blandat här, men en elscooter/elcykel/fatbike som har mer än 250W
Ja, det är då viktigt att tänka på den totala effekten, dvs det som kallas för "märkeffekt".
Det betyder att cykel får ha kraftigare motor, bara motorcontrollen inte klarar att ge mer. Eller tvärtom, större controller men motor på 250W.

T.ex. har jag en godkänd 250W elcykel där motorn är märkt 350W. Controllern kan dock bara ge såpass mycket ampere så att motorn "går i 250W". Detta är ett trick för att få motorn att hålla längre genom att inte köra motorn mer än ca 70%. Detta gör då att cykeln som helhet är 250W och därmed laglig att köra.

En "fatbike" registreras som moped klass 2 (1000W, max 25km/h, trampassistans) och måste trafikförsäkras. Ett undantag när det gäller denna form av cykel är att kravet på godkänd mopedhjälm gäller inte, utan det räcker med cykelhjälm.

En sak som dock är undantag i den nya lagen är att för hyrsparkcyklar är det tillåtet att uppvisa försäkringsbeviset i mobilen, sk "appbevis", eftersom uthyraren ska stå för detta.
Detta är INTE tillåtet för egna elsparkycklar, där ska pappersbeviset medföras.

Dock tycker jag det är märkligt eftersom jag googlat runt och kan inte hitta en enda elsparkcykel på över 25 kg.
Den tyngsta jag hittat för tillfället är 22 kg, och då är det en REJÄL pjäs, typ dubbelt så kraftig som typ Voi.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.