Trädstam i lekrummet?

4k läst  21 svar

1. A
    Medlem Nivå 4
    Jag har en idé om att skala en trädstam som enna pojken ska få som klätterställning i sitt djungelrum.

Har börjat skala den utvalda stammen med en Mora kniv men borde finnas smidigare set någon som har tips?

Vad gör jag med den sedan när den är skalad? Oljar man eller lackat man?

2. O
    Medlem Nivå 5
    Om du vill bli klar någon gång och inte skala ihjäl dig så byggde vi några träd av reglar som fick trädform. Lättare att göra stabilt och klättervänligt.
    Man kan ju någonstans sätta fast riktiga grenar men det är väl funktionen som är det väsentliga.
    Tänk bara på att det finns stor risk för klämskador och stryprisk så gör stora vinklar och rejäla mellanrum.

BirgitS gillar
  3. Ymer
    Medlem Nivå 6
    I ett program på Discovery barkade de trädstammar med hjälp av högtryckstvätt.

OveRa gillar
  4. K
    Medlem · Nivå 8
    Med yxa kan det ju inte ta lång tid att barka av.

5. useless
    Självbyggare · Nivå 13
    Ett barkjärn kanske? Med en vanlig yxa riskerar det att bli 'hackigt'.

6. jac
    Medlem · Nivå 12
  7. A
    Medlem Nivå 4
    "Halvfabrikat" med regler är inte att tänka på ska va äkta vara :)

Ja bandkniv har jag hört talas om finns det några billigare varianter på dom typ på bauhaus eller liknande?

8. O
    Medlem Nivå 5
    Va, halvfabrikat, inte då, inte ens trekvartsfabrikat men betydligt säkrare, enklare och kan anpassas efter behov, säkras där det är lämplig och följa de krångliga säkerhetsföreskrifter som går att uppbringa och som framtagits för att rädda liv.
    Men vill man sitta med en bandkniv och svära inför skräckslagna barn som vill klättra och slippa se farsgubben skära fingrarna av sig så, okej, glöm inte att skicka in lite bilder på resultatet skrattar

9. jac
    Medlem · Nivå 12
    Men just de egna fingrarna är väl riktigt svårt att skära av sig när man jobbar med en bandkniv? :p

Jag har aldrig sett några billigare varianter på bandkniv men jag har inte heller letat. Men det är väl ett lite speciellt verktyg som nog inte säljs i någon större omfatttning till gemene man.

Exostor gillar
  10. O
    Medlem Nivå 5
    Inte för en händig karl!

jac gillar
  11. useless
    Självbyggare · Nivå 13
  12. E
    Hobbysnickare · Nivå 8
  13. A
    Medlem Nivå 4
    Nu var det klart och på plats, bladkniven gjorde susen för projektet men majoriteten av jobbet är gjort med mora kniv.

På slutet användes en dremel för att slipa till där kvistarna möter stammen.

20170312_190504.jpg

14. D
    Medlem Nivå 7
    hur har du fest den i golvet? ser inte så riskfritt ut men men det funkar väll så länge dom inte faller ner

15. A
    Medlem Nivå 4
    Den sitter inte fast i golvet utan är bara skruvad på flera punkter i väggen.

Riskfritt är iget här i livet :)

Tosse, Hasse C, mexitegel och 3 till gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: