4 441 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Trådlöst nätverk bra eller dåligt?
Jag ser inte riktigt vitsen med att bygga upp ett fast nät i hemmet med en massa uttag som i de allra flesta fall inte kommer att användas. Trådlöst är i dag, rätt konfigurerat vill säga, både säkert och relativt snabbt. Ett stort plus är ju också att man slipper dra kablar och kan sitta med laptopen inte bara överallt inomhus utan även inom rimliga avstånd utomhus.
Den trådlösa tekniken är inte lika långsam som den var i början och jag skulle tro att hastigheten inom några år är likvärdig vad cat5 kabeln klarar av.
Jag använder själv router från D-link idag (54mbit) vilken har funkat rätt så bra med tanke på att router+ pci-kort till den stationära kostade under tusenlappen. Jag har dock funderingar på de nya som skall klara 300mbit.
//Krisse
Den trådlösa tekniken är inte lika långsam som den var i början och jag skulle tro att hastigheten inom några år är likvärdig vad cat5 kabeln klarar av.
Jag använder själv router från D-link idag (54mbit) vilken har funkat rätt så bra med tanke på att router+ pci-kort till den stationära kostade under tusenlappen. Jag har dock funderingar på de nya som skall klara 300mbit.
//Krisse
Krisse: Det beror ju vad man skall ha nätverket till. Skall man bara surfa på internet och läsa epost så klarar man sig självklart med trådlöst.
Jag redigerar en del film och har en större filserver. Jag har trådlöst i min lägenhet idag och blir galen när man skall hämta filmsnuttar från arkivet på server och klippa in. Går sååå långsamt. I nya huset kommer det bli en gigabit-switch och de flesta nätverkskort kommer ha gigabit. Det blir stor skillnad.
Jag redigerar en del film och har en större filserver. Jag har trådlöst i min lägenhet idag och blir galen när man skall hämta filmsnuttar från arkivet på server och klippa in. Går sååå långsamt. I nya huset kommer det bli en gigabit-switch och de flesta nätverkskort kommer ha gigabit. Det blir stor skillnad.
Dessutom kan kabelnätet vara berättigat om man bor i ett tättbebyggt område. Om många av grannarna har trådlöst nät kan man få problem med interferens, dvs att grannens signaler stör mina egna. Eftersom de flesta i praktiken bara har tre frekvenser att bolla med får man lite begränsade möjligheter om grannarna inte är samarbetsvilliga.
Jag har använd D-link trådlöst i 3 år och utan problem. Stor kåk men många cementväggar emellan och 3-4 burkar inkopplade.
Jag har telia 22mbit och på trådlöst kommer jag upp i runt hälften.
Ska jag tanka ner stor filer, händer inte sååå ofta, kör jag med kabel. Då ligger det på mellan 15-18mbit.
Trots grannar med trådlöst så har jag faktiskt aldrig tappat uppkopplingen. Så, för mig funkar det fint med trådlöst.
Skulle jag bygga nytt så skulle det kanske bli kabel i hela kåken
Jag har telia 22mbit och på trådlöst kommer jag upp i runt hälften.
Ska jag tanka ner stor filer, händer inte sååå ofta, kör jag med kabel. Då ligger det på mellan 15-18mbit.
Trots grannar med trådlöst så har jag faktiskt aldrig tappat uppkopplingen. Så, för mig funkar det fint med trådlöst.
Skulle jag bygga nytt så skulle det kanske bli kabel i hela kåken
Kommer att påbörja ett test med både en D-link W-lan router och en 3Com W-lan router.
Båda kommer att vara i drift i olika delar av huset och två bärbara datorer kommer att förflytta sig mellan båda dessa.
Återkommer när båda varit uppe ett tag, lägger även ut lite info på hemsidan om detta.
Båda kommer att vara i drift i olika delar av huset och två bärbara datorer kommer att förflytta sig mellan båda dessa.
Återkommer när båda varit uppe ett tag, lägger även ut lite info på hemsidan om detta.
Trådlöst eller inte? Den enda som kan svara på det är nog du själv.
Behoven måste styra valet, eller varför inte välja en kombination.
Jag har trådbaserat till min stationära dator, och trådlöst till min bärbara. Det tycker jag är helt perfekt.
Den bärbara befinner ju sig av förståeliga skäl på lite olika platser i huset, att hålla på och fippla med sladdar då tycker jag är helt förkastligt.
Jag har haft lite problem med utrustningen. Först började routern krångla med att inte synka mot stationen, så jag bytte router. Denna funkar bra så länge man inte slår på kryptering, för då halveras signalstyrkan.
Behoven måste styra valet, eller varför inte välja en kombination.
Jag har trådbaserat till min stationära dator, och trådlöst till min bärbara. Det tycker jag är helt perfekt.
Den bärbara befinner ju sig av förståeliga skäl på lite olika platser i huset, att hålla på och fippla med sladdar då tycker jag är helt förkastligt.
Jag har haft lite problem med utrustningen. Först började routern krångla med att inte synka mot stationen, så jag bytte router. Denna funkar bra så länge man inte slår på kryptering, för då halveras signalstyrkan.
Håller med, trådlöst fungerar utmärkt hygglig utrustning kör själv som föregående med tråd till stationär och trådläst till bärbart.. om jag inte ska hämta ner något större och vill vara mer säker på att det inte bryte.. då kör jag tråd till den bärbara också..
Kan vara bra att tänka på att räckvidden är begränsad i ett trådlöst när och genom väggar.. och även att vågorna går ganska dåligt i höjdled så en accesspunkt på varje våningsplan är i det närmaste nödvändigt.
MVH
Per
Kan vara bra att tänka på att räckvidden är begränsad i ett trådlöst när och genom väggar.. och även att vågorna går ganska dåligt i höjdled så en accesspunkt på varje våningsplan är i det närmaste nödvändigt.
MVH
Per
Som en ordentlig nörd skulle jag inte kunna leva utan trådlöst, jag har min bärbara dator med mig i sängen på morgonen för nyheterna, i kvällen för att kolla lite på film med frugan, och i köket för att titta recept. Men det är ändå ett komplement, jag tycker att man bör ha fast nätverk som grund, och låta någon av accesspunkterna i nätet vara trådlöst förberedd så att dessa utflykter kan fungera. Men att ha trådlöst för en stationär dator är ju bara knas tycker jag.
Ja du har rätt att de går sämre på den ledden men det gäller ju framförallt i väldigt stora lokaler eller sådana med mycket störningar, hemma går jag var jag vill på mina 180 kvm både i källaren och på övervåningen. Accesspunkten står på bottenvåningen. Huset är byggt i trä så visst bort man i betonghus är det klart lite skillnad. Signalstyrkan går inte ens ner en pinne när jag går upp eller ner.
Vill bara lägga in en fråga :-[ Måste man ha en router om man har nätverkskort?
Jag har nyss köpt en bärbar dator med nätverkskort och jag får det inte att funka >
Det är ett D-link air. Enligt min granne som e it tekniker så ska man inte behöva en router, men han vill inte hjälpa mig så att jag får det att funka. Någon här som kanske vet? Är det några mer inställningar än bara kortet och den medföljande skivan man ska göra?? Skulle vara tacksam för svar.
Vi flyttar ut till husvagnen i veckan så det skulle vara skönt om man fick det att funka.
Jag har nyss köpt en bärbar dator med nätverkskort och jag får det inte att funka >
Du behöver ingen router det räcker med accesspunkt men när det gäller hemmaprylar brukar man köpa det trådlösa i router-form. Blir samma pengar i den prisklassen 5-600:- Men du måste alltså ha något i andra "änden" om du inte har tur att nån granne har helt öppet nät du kan tjuvkoppla in dig på :
Om du köper och får igång det där hemma betyder det inte att det funkar i husvagnen om ni inte ska semestra i trädgården vill säga
Finns det trådlöst nät på campingplatsen så behöver du ingen router då räcker det med kortet i datorn.
Om du köper och får igång det där hemma betyder det inte att det funkar i husvagnen om ni inte ska semestra i trädgården vill säga
Finns det trådlöst nät på campingplatsen så behöver du ingen router då räcker det med kortet i datorn.
Fel meddelandet jag får är trådlös nätverksanslutning inte ansluten. Skit åxo jag får nog tvinga grannen att hjälpa mig fast han har semester. Trodde att det här var enkelt, men där hade jag fel :'( Inte så lätt för er att hjälpa heller när ni inte ser datorn.
M
en tack ändå lite klokare blev jag iaf än om det inte verkar funka. 
Du är helt chanslös om du inte har antingen en accesspunkt eller router med trådlöst inkopplat i ditt modem/nätverksuttag. Det är rätt väg att börja på att köpa en sån om du nu inte har en vill säga.