Funderar också på trådlöst kontra kabel när man nu ska bygga nytt till våren.

Men går det att lösa TV / tele/ parabol anslutningar med trådlöst också?

Ska man ändå dra TV/tele/parabol överallt så kan det väl inte kosta så väldans mycket mer med kabel till data...?

Är novis i ämnet för övrigt, men använder trådlöst hemma och är mycket nöjd!

Vet någon?

lucifer skrev:
Håller med.

D-link är ett billighetsmärke och skall därför behandlas som ett sådant.

Jag skulle aldrig våga satsa på D-link eller Netgear när det finns några som helst krav på funktion/upptid. Men visst, hemma kan det nog funka bra(om man har tur).

Lucifer
Jaha, men vilket märke ska man då köpa ?
Som det är just nu har jag ett LAN med en D-link brandvägg... men jag skulle vilja utvidga det hela med en trådlös del. Skulle vara soft å sitta å surfa på altanen.
:)

Jag är lite skadad när det gäller D-link. Haft mycket strul med dom, likaså Netgear.
Tror att det smartaste är nog att satsa på typ 3Com. Dom ligger i mellanklassen.
Själv kör jag Orinoco från Lucent.

Tänk som sagt på säkerheten när du sätter installerar det.

Lucifer

MatiasS !! Skulle vara intressant att se burken med 20W !! Rena Micron !! ;) ;) ;)

MrMagic skrev:
MatiasS !!  Skulle vara intressant att se burken med 20W !! Rena Micron !!  ;) ;) ;)

Hehe...rätt enhet borde vara dbm och inte watt, eller hur... ::)

lucifer skrev:
Tänk som sagt på säkerheten när du sätter installerar det.
Lucifer
Säkerheten har ganska hör prio hos mig, e hyper nojig när det gäller sådant. :)
Har väl en hyfsad koll på det hela, jobbar inom WLAN men var lite osäker på vilket märke som hade en schysst AP.

Tjena Micha! :D

Du kanske har fått svaret du ville ha på din fråga om räckvidden...men jag skriver ändå, har inte så mycket tid då jag är på jobbet att läsa alla inläggen men jag har själv en D-Link DI 713P som är en föregångare till din produkt.

Jag är inte alls nöjd med räckvidden inomhus i alla fall på min då jag testat hänga upp den liksom den stått på ett bord inne i ett rum. Men jag behöver inte gå långt i vårat hus innan jag har "väldigt låg" eller ingen kontakt alls. >:(

En sak som jag funderat på och som jag kan rekommendera även till dig är att du besöker en hemsida som har adressen www.direktronik.se, där säljer dom riktantenner för utomhusbruk. Går du på D-Links hemsida tror jag det var så vill jag minnas att det finns ett komplett utbud av inomhus antenner av alla dess slag.

Rent allmänt tycker jag att i alla fall DI 713P är ett misslyckande.

Till alla er andra....finns det någon som har en DI 713P och som kanske är mer haj på alla dess funktioner, jag har ingen svensk bruksanvisning och undrar om det ens finns nån. Hjälp tas tacksam emot.

Vad gäller säkerheten i trådlöst LAN så tycker jag att det gott och väl räcker med wep kryptering 128 bitars såvida man inte har en hårdvara som klarar ännu högre såsom 256 etc...
Vidare tycker jag också att man kan använda sig av MAC adresser för då är man nog ganska ordentligt skyddad i alla fall. ;D

Allt går att knäcka här i världen så tror man att man är 100%:igt skyddad så är verkligenheten kanske endast på 95%.....

Ha en bra söndag! :D

Ps. Jag använder min D-Link DI 713P tillsammans med ett modem bara för att jag ska kunna (bland annat) ta med mig min bärbara när jag ska skita. (Bredbandet kommer till sommaren) Ds. :D

Vargen skrev:
Till alla er andra....finns det någon som har en DI 713P och som kanske är mer haj på alla dess funktioner, jag har ingen svensk bruksanvisning och undrar om det ens finns nån. Hjälp tas tacksam emot.
Har inte 713P men väl en 614+, vad är det du undrar över?

Hallå! :D

Hjälpen bestod av mest rent generella saker runt routrar som är trådlösa. Alla funktioner i DI 713P är säkert bra på något sätt men har man ingen manual så vet man ju inte hur och vad allt används till.

Om någon kan DI 713P eller om andra D-Linkare har samma funktioner så ger er till känna, då kanske man vet vem man ska skriva till när man ska börja krångla med nåt. Då kanske man slipper göra fel för att sedan behöva "reset:a" routern och börja om!!! ;D

Hejs svejs och tack för svaret Classe! :D

Angående räckvidden så har jag varit med och gjort tester med 45 cm paraboler och standard pc-kort. Vi kom då upp i 11Mb på ca 20 km avstånd !!

Kör DLink 614 och är helnöjd! Sitter på 2:a våningen och sändaren i köket 1 tr ned tillsammans med ADSL modem. Aldrig några problem. Tappar den kontakten tar det någon sekund och sen är det tillbaka igen. Kvalitet på länken är alltid 100% och signalstyrka 80%. Kan bara varmt rekommendera den. Får för övrigt in grannens okrypterade! nätverk och det huset ligger 25 m bort samt är i sten. Skulle varmt rekommendera detta billiga sätt att dra kabel. Kommer använda det i vårt nybygge likaså. Varför dra en massa dyr kabel?

Varför man drar kabel:
- Hastigheten är bättre. Bra när man kopierar stora filer ofta osv. Och ja det finns folk som gör det ofta.
- Slipper störningar av diverse annan elektronik.
- Säkrare eftersom ingen annan har fysisk tillgång till ditt nät (om du inte har internet inkopplat).

Allt har sin funktion ...

Vargen skrev:
Hallå!   :D

Hjälpen bestod av mest rent generella saker runt routrar som är trådlösa. Alla funktioner i DI 713P är säkert bra på något sätt men har man ingen manual så vet man ju inte hur och vad allt används till.

Om någon kan DI 713P eller om andra D-Linkare har samma funktioner så ger er till känna, då kanske man vet vem man ska skriva till när man ska börja krångla med nåt. Då kanske man slipper göra fel för att sedan behöva "reset:a" routern och börja om!!!    ;D

Hejs svejs och tack för svaret Classe!   :D
Tjena! Jag har en router DI 713P. Har väl inte krabblat så mycket med den ..provat att öppna några portar genom brandväggen bara..

Bumpar upp denna tråd med den ny fråga.

Kan ngn rekommendera en bra site för oss som bygger eget LAN? mer specifikt söker jag en samlad guide med alla fina tips vi läser här:

dra CAT5, "dra gigabit Ethernet kablage på en gång så är du förberedd", ett rör per kabeltyp, silikonspray, FTP eller UTP bl.a.

Mvh /Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.