J
Spännande, var väl Teslas våta dröm som aldrig slog in... :) Frågan är om det inte blir så här också, en sån grej som är spännande i tanken men inte industrialiserbar i verkligheten?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vad är det för datum idag?...

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
J
Jag skulle åxå trott 1a april. Trådlöst är bara en fluga. Tacka vetja trådbunden telefoni. ;)

Däremot ser jag fram emot när man får en trådlös laddning av bilen istället för en bökig sladd... :)

J JohanLun skrev:
Jag skulle åxå trott 1a april. Trådlöst är bara en fluga. Tacka vetja trådbunden telefoni. ;)

Däremot ser jag fram emot när man får en trådlös laddning av bilen istället för en bökig sladd... :)
Med tanke på att mobiltelefonstillverkarna har övergivit QI så får vi nog räkna med att ha kabeln kvar för energiöverföring. Signalöverföring är en helt annan sak och här kommer kodning av signalen, verkningsgrad på sändaren, P1d etc in plus brusgolvet på mottagningen och linjaritet.

Har träffat några av dessa start up-bolagen runt Auckland universitetet genom åren men de kommer aldrig till runda C för investering (vårt bolag tackade också nej). Tror dessa skickade ut sådan här press release för få runda b...

Blir ju intressant när en fågelflock flyger genom "strålen"

/ATW

A ArneTW skrev:
Blir ju intressant när en fågelflock flyger genom "strålen"
Det skyddas av ett 'lasernät', så varje gång en fågel detekteras bryts strömmen för de stackars kunderna.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer ihåg SIMCityspelet där man kunde välja kraftverk för stadens försörjning. Billigast och jävligast var såklart kol och så fann en variant med trådlös överföring från en rymdbaserad solfångare eller så. Men ibland missade strålen mottagaren på jorden och då brann hela staden upp. Ojdå!

• Gilla
  • Haha
KalleKe och 8 till
  • Laddar…
Är det nån annan som hör "kvack kvack"?...

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
B
A anis16 skrev:
Med tanke på att mobiltelefonstillverkarna har övergivit QI så får vi nog räkna med att ha kabeln kvar för energiöverföring.

...
Öhh, vilka har övergivit QI? Min senaste mobil har trådlös laddning och det var ett krav när jag sonderade marknaden innan köp.

useless useless skrev:
Det skyddas av ett 'lasernät', så varje gång en fågel detekteras bryts strömmen för de stackars kunderna.
Är det så?

Det måste bli en oerhört komplex reglering av elnätet när förbindelser med högkapacitet slås av flera gånger om dagen?

Ja, antingen det eller så är lasern till för att grilla fåglarna innan dom kommer in i mikrovågsstråket och stör överföringen.

useless useless skrev:
Man kan bryta strömmen inom ungefär 100 ms. En vanlig fågel flyger 1 m på denna tid. Dvs laserstrålen måste vara minst 1 m från effektstrålen. Hoppas att kiwiarna har tänkt på det.

T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan bryta strömmen inom ungefär 100 ms. En vanlig fågel flyger 1 m på denna tid. Dvs laserstrålen måste vara minst 1 m från effektstrålen. Hoppas att kiwiarna har tänkt på det.
eller så skiter man i det och låter det gå åt några pippifåglar.

Man kan väl öppna några KFC under mikrovågsstråket så man drar nytta av förlusterna?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.