2 619 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Trådlöst eller kabelbundet?
Jag har testat med en 1,5åring (jag testar faktiskt varje gång jag sitter vid datorn, för det får jag aldrig göra själv nuförtiden) men resultatet är som Rogz påpekat inte riktigt bra ur ett slump-perspektiv.Johan Gunverth skrev:
Å andra sidan kan man kanske säga att det är bättre med en tvåårig slumpgenerator en gång i månaden, än den perfekta frasen som bara byts en gång om året.....
Word!MathiasS skrev:Jag har testat med en 1,5åring (jag testar faktiskt varje gång jag sitter vid datorn, för det får jag aldrig göra själv nuförtiden) men resultatet är som Rogz påpekat inte riktigt bra ur ett slump-perspektiv.
Å andra sidan kan man kanske säga att det är bättre med en tvåårig slumpgenerator en gång i månaden, än den perfekta frasen som bara byts en gång om året.....
Därför förordas RSA SecureID 6-digits nyckel kombinerad med personlig 4-digit PIN för alla hemma-användare. Dyrt men någolunda säkert
Allt för att ge maximalt skydd åt dina hemmasnickrade dikter och olagligt nedladdade musik.
Just beacuse you ain't paranoid, it won't mean they're not after you!
Kom nu ihåg att er fras bara används som nyckel in till nästa steg för att sen generera den kryptonyckel som används på nätet så det gör inte så mycket vad man än använder så länge det bara har en ordentlig längd
Ärligt talat, vem behöver högre säkerhet än några bokstäver och ev en eller 2 siffror ...
välkomnar alla försök till att gissa min kod till banken TIPS den har 4 bokstäver + 2 siffror . ... . dock inte i den ordningen .. ev ... lol
För en trådlös lösning, gör ett öppet nät och låt grannarna låna lite bandbred om dom vill... varför snåla.... ?
/Stefan - för fritt bredband till alla, och utan trådar och koder!
välkomnar alla försök till att gissa min kod till banken TIPS den har 4 bokstäver + 2 siffror . ... . dock inte i den ordningen .. ev ... lol
För en trådlös lösning, gör ett öppet nät och låt grannarna låna lite bandbred om dom vill... varför snåla.... ?
/Stefan - för fritt bredband till alla, och utan trådar och koder!
Skillnaden är att ingen kan göra 100 försök i sekunden på att gissa din bankkod men det går utmärkt att göra det mot ett trådlöst nät.
Sen har du den lite "tråkiga" saken att du är ansvarig för den trafik som går genom ditt abbonemang. Användes edet då för grov fildelning eller värre så kan det tyvärr resultera i en husranskan och förundersökning mot dig.
Det kan vara värt att lägga fem minuter på att konfigurera nätet mot detta
Sen har du den lite "tråkiga" saken att du är ansvarig för den trafik som går genom ditt abbonemang. Användes edet då för grov fildelning eller värre så kan det tyvärr resultera i en husranskan och förundersökning mot dig.
Det kan vara värt att lägga fem minuter på att konfigurera nätet mot detta
Som Mats skrev,Constructum Domus skrev:
Trist om farbror polisen kommer och plockar in dig för nåt som någon annan gjort med din utdelade uppkoppling och det dröjer nog inte så länge till innan bevisbördan flyttats från den anklagande till den anklagade. Då sitter man verkligen i smeten om det enda brott man begått är att vara blåögd.
Det är väl perfekt att ha sitt nät öppet för då kan man alltid skylla på att det var någon annan om man blir beskylld för att ha laddat ner något som man inte får ;-)Rogz skrev:Som Mats skrev,
Trist om farbror polisen kommer och plockar in dig för nåt som någon annan gjort med din utdelade uppkoppling och det dröjer nog inte så länge till innan bevisbördan flyttats från den anklagande till den anklagade. Då sitter man verkligen i smeten om det enda brott man begått är att vara blåögd.
Använder man Fon så är ju nätet inte öppet för alla utan bara de som är anslutna till Fon. Detta innebär att Fon har loggar på alla som har loggat in på din router och vill farbror ha reda på vem som har varit inne så är det ju bara att de vänder sig till Fon.
Vad jag vet så är inte detta prövat i svensk domstol än, men jag kan tänka mig att en del av bevisbördan faller på dig som privatperson eftersom det blir svårt att avgöra vilken dator som faktiskt begått eventuella olagligheter.
I händelse av prövning kan det mycket väl komma till att du är ansvarig för allt som görs över din uppkoppling i enlighet med det avtal du ingått med din ISP. Då är du rökt, Fon eller inte.
Att lungt luta sig tillbaka och tro att någon annan kommer att lösa ens problem den dan det hettar till är enligt mig en aning godtroget.
I händelse av prövning kan det mycket väl komma till att du är ansvarig för allt som görs över din uppkoppling i enlighet med det avtal du ingått med din ISP. Då är du rökt, Fon eller inte.
Att lungt luta sig tillbaka och tro att någon annan kommer att lösa ens problem den dan det hettar till är enligt mig en aning godtroget.
Det finns många internetleverantörer som godkänner att man låter andra användare koppla upp sig genom en Fon-uppkoppling. Se http://en.wikipedia.org/wiki/FON
Även om det inte har haft någon juridisk prövning i svensk domstol än så har jag mycket svårt att se att man skulle kunna bli ansvarig för andras ev. brott när man följer de avtal man har ingått med sin internetleverantör.
Även om det inte har haft någon juridisk prövning i svensk domstol än så har jag mycket svårt att se att man skulle kunna bli ansvarig för andras ev. brott när man följer de avtal man har ingått med sin internetleverantör.
Näe, så länge du har avtalet med din ISP att luta dig mot så _borde_ du gå säker. Gäller bara att dom inte har någon klausul i stil med "Vi förbehåller oss rätten att totalt ändra i avtalet utan att meddela dig att så skett närhelst vi önskar" 
Klicka här för att svara