Jag vill bara tipsa alla er som har trådlösa nätverk hemma att se till att skydda dessa nätverk genom att kryptera trafiken, avaktivera broadcasting av SSID:et samt givetvis ändra det fabriksinställda lösenordet på routern!

Orsaken till detta är att vi igår, när sambon installerat sin nya bärbara dator, upptäckte att vi har 3 oskyddade trådlösa nätverk i vårt grannskap - vilket betyder att vi nu kan surfa hemma trots att vi inte fått vår egna internetanslutning inkopplad!
trevligt för oss, men kanske inte så kul för den granne som just nu har 8-9 st snyltgäster på sin internetanslutning (givetvis har stackarn kvar fabriksinställda lösenordet på routern som man enkelt kan surfa in på)! :P

Bara ett tips! 8)

Du har så rätt så. Jag tycker dock att kryptering är lite overkill för många då det inte är trafiken isäg som är farligt om någon tittar på. Men som du även skriver stäng för allt i världen av SSID och byt standard lösen.
Men en av de säkraste för att slippa bli anklagad för att ladda barnporr eller liknande så se till att bara godkända MAC addresser får använda internet och LAN. (MAC är unikt för varje nätverkskort) På detta viset så kan inte grannen använda ditt Wlan trots att han vet att det finns där.

Sant ... men problemet är att MAC:adressen är enkel att manipulera. Så om du inte krypterar trafiken riskerar du att en sån som jag sniffar trafiken och får reda på vilka mac:adresser som är godkända - för tyvärr är de flesta routrar inte intellligentare än att de sänder ut info om vem som finns med på ACL:en - och sen ändrar MAC:adressen på min dators NIC så att jag kan fortsätta snylta på nätverket/internetlinan.

Så jag skulle nog rekommendera att man krypterar trafiken ändå. :)

Håller med Sandra,, slå på kryptering,, är inte någon påtaglig prestandaförlust,, och,, är väl nästintil ett baskrav per idag...

Tro det eller ej,, men det ÄR relativt vanligt med brottslighet via internet som bygger på trevligt folk som åker bil och helt enkelt ser var dom kan "arbeta" ifrån.

( och ja,, relativt kanske är för starkt ord..!!)

Visst går det att manipulera men många har stora problem med kryptering. Inte för att den tar kapasitet utan för att har du dålig signal en kort stund och kanske tappar en mickro sekund så tar det 1-2 sekunder att hitta igen kryptet och då är man urloggad mm.mm.mm

Snuttjulle skrev:
Visst går det att manipulera men många har stora problem med kryptering. Inte för att den tar kapasitet utan för att har du dålig signal en kort stund och kanske tappar en mickro sekund så tar det 1-2 sekunder att hitta igen kryptet och då är man urloggad mm.mm.mm
Ok, kanske det. men inget jag märkt av under de 3 år vikört med trådlöst krypterat.

Bor man i något sånär tätbebyggt område håller jag absolut med.... Insåg det för något år sedan när jag upptäckte en snyltare på mitt bredband.. >:(

Han åkte ut fortare än kvickt :)

Visste iofs om det innan, men slapp och slö som man är så brydde jag mig inte om att ändra fabriksinställningarna. :-[

Då mjukar jag väl upp fingrarna och kör igång då.

LillaSandra har helt rätt i att man absolut ska slå på krypto. Dessutom ska man se till att man kör med minst WPA, helst WPA2 kryptot. Den äldre wep krypteringen har tekniska brister som gör att man kan knäcka dess nycklar snabbt och enkelt. Det finns program som gör det helautomatiskt.

Att stänga av ssid sändningen gör egentligen ingenting. Det är bara att lyssna passivt tills en klient tar riktad kontakt med nätet och vips så hadde man infon ändå.

Och precis som Lillasandra säger så är maclåsning bara en mindre fördröjning för en expert (läs 12-13 åring som vet hur goggle funkar). Ladda ner rätt program vänta på att en klient med tillåten mac loggar på och sno den macen så var man inne.

Förresten eftersom jag ändå nämde kryptering och krypteringsnycklar. Hur många har bytt nyckeln sen ni installerade grejorna? Alla lösenord går att knäcka bara angriparen får tillräckligt med tid.

Nåja efter denna kapning så kan man ju misstänka att jag är "lätt" negativt inställd till trådlöst.

Nejdå tekniken är bra men man ska komma ihåg att man ropar ut informationen med megafon.

det gäller att anpassa skyddet så att man är en nivå bättre än den som vill åt den bara. Eftersom jag bor långt ut på landet så´kan jag köra med ganska låg säkerhet. Jobbets nät däremot där kommer det att bli en helt annan nivå....

Äh, de som vill in tar sig in ändå.
Jag kör WEP, troligen sämre än NASA, CIA mfl.
Men de har ju ändå haft intrång...

Jag skyddar mig mot att precis vem som helst kan använda det. VIll de hacka sig in så gör de det.

Jag kan däremot tipsa om att byta SSID-kanal.
Jag bytte från standard och vips slutade nätverket att tappa kontakten. Eller om det är datorn som tappar???

Strunt samma, stabilt blev det i alla fall.

T
Vill i detta ämne bara tipsa/varna om en gul "Hummer" som åker omkring i STH:s området och scannar av WLAN:s, denna kärra har en förkärlek att parkera utanför stora företag dagtid, den har ett "modifierat tackräcke" som bl.a har en motoriserad 2,5ghz antenn med extrem riktverkan = kan plocka upp LAN på c:a 5km.

För att inte tala som den antenn du kan bygga av en Pringles-burk...

För ett tag sedan var den en bank i Helsingfors som hade intrång. Polised spårade till en adress och knackade på. Gissa om lägenhetsägaren blev förvånad... Någon hade utnyttjat hans oskyddade WLAN nämligen...

Ska vi nu gå in på dessa personer så tycker jag att man ska undvika wlan helt. Har sett bilder på folk som har tagit en gammal parabol och gjort om till wlan annten och på det viset utan moddad wlan router nått runt 8km så med dessa nya moddade routrar så når man nog bra mycke längre. Men som sagt är man rädd för dessa så fixar de nog min kryptering oxå så då kör jag kabel.

så tycker jag att man ska undvika wlan helt
Gissa varför jag kör trådbundet? :)

Jag oxå men mer av snålhet och utan behov då laptoppen som frugan har som hyrköp inte har ett fungerande batteri så kabelbunden är jag iaf.

Borde väl gå att byta batteri?

Trådlöst till enlaptop är ju helt perfekt. Fast jag tycker mitt batteri räcker dåligt. Kan man köpa batterier med större kapacitet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.