Till ordlistan kanske pefo? Traffic shaping ett alternativ till att dra ur kontakten till "grabbarnas dator" som begränsar vilken bandbredd som kan utnyttjas eller vad som skall prioriteras.

I dina grabbars fall låter det som man kan stryka "D" i DMZ :-) ??

Lassie skrev:
Till ordlistan kanske pefo? Traffic shaping ett alternativ till att dra ur kontakten till "grabbarnas dator" som begränsar vilken bandbredd som kan utnyttjas eller vad som skall prioriteras.

I dina grabbars fall låter det som man kan stryka "D" i DMZ :-) ??
Det händer att RJ45:an åker ur ibland också när saker inte blir gjorda. Ett alternativ till blåslampan eller "en spark i ash..." :D

Att ha WPA2 aktiverat räcker gott. Det finns ingen större anledning att hålla på att säga att trådlöst nätverk är en stor säkerhetsrisk när man har en säker kryptering med ett säkert lösenord aktiverat. Det är nog större risk att någon slår in en ruta och snor din dator med all din "hemliga" information istället.

Sen att någon använder ditt öppna trådlösa nätverk behöver inte direkt betyda att personen loggar allt vad du gör, snor alla din hemliga filer och ladda ner olagliga filer. Kan ju vara så att personen i fråga inte har en egen internetuppkoppling och bara lånar den för att kolla mailen, chatta på msn, läsa aftonbladet, osv.

Det man lätt glömmer i diskussioner som dessa, det är att göra en liten enkel riskanalys.

Vad är sannolikheten för att något händer?
Vad blir konsekvensen om någon tar sig in?

Tipsen som ges i början av tråden tycker jag är kloka, men det är aldrig fel att tänka till lite på vad man egentligen riskerar.

MathiasS skrev:
Det man lätt glömmer i diskussioner som dessa, det är att göra en liten enkel riskanalys.

Det största misstaget och risken är att tro att man inte behöver ha virusskydd/brandvägg i den egna datorn bara för att man har brandvägg i routern. Gäller i synnerhet när man har flera datorer kopplade till samma nät. Många har bittert fått erfara detta.

Jepp. Den smittoform som växer absolut snabbast just nu är infekterade websidor där javakoden gör saker man inte vill. Har funnnits en trave säkerhetshål i java, quicktime och flash som gör en dator till ett lätt mål och eftersom det är användaren som surfar in så är vi redan förbi allt vad brandväggar heter.

Gör man sen också misstaget att vara inloggad som admin när man surfar så blev det tyvärr väldigt enkelt för den fula koden att ta över din dator.

Behöver man då ge sig ut på någon "skum" websida för att åka dit? Nix, minst en stor svensk dagstidning spred virus pga av att deras bannerleverantör blev hackad och man la in ett virus i banners

acjv skrev:
Sen att någon använder ditt öppna trådlösa nätverk behöver inte direkt betyda att personen loggar allt vad du gör, snor alla din hemliga filer och ladda ner olagliga filer. Kan ju vara så att personen i fråga inte har en egen internetuppkoppling och bara lånar den för att kolla mailen, chatta på msn, läsa aftonbladet, osv.
Det är illa nog. För den personen lånar ju samtidigt din identitet på Internet. Så om denne har något ofog för sig (eller ännu värre -- gör något olagligt) så är det DIN IP-adress som loggas.

Hur ska jag göra om jag vill att den befintliga och den bärbara ska kunna dela på filer???

Jag har en D-link G604T... tyvärr

Behövs det något programm????

Det säkraste idag är tyvärr(?) kablar, eller ännu hellre optofiber (Men då börjar vi närma oss det paranoidas gräns även för mig).

El_richard: Din router/modem stöder WPA, jag tycker du skall slå på den funktionen med så bra lösenord som möjligt (långt och slumpmässigt), dår får du ett hyffsat skydd. Känner du dock att det filer du skickar är av mycket känslig natur i kombination med att du bor granne med maffian kanske du skall överväga kabelalternativet.

Lassie skrev:
Det säkraste idag är tyvärr(?) kablar, eller ännu hellre optofiber (Men då börjar vi närma oss det paranoidas gräns även för mig).
fiber är kört... går att böja för att avlyssna med speciell utrustning (utan att det sker länkbrott etc)

är man paranoid så lämnar man datorn avstängd... :)

men bra tråd...

wep är superkört...

stänga av broadcast av ssid hjälper ju till lite om man inte har datorerna med wireless på hela tiden... (försvårar)

googla på KB893357 för att komma hela vägen till wpa2 med xp

-Jo jag vet att även fiber går att avlyssna.
Därför lade jag min fiber i hermetiskt tillslutna rör som är trycksatta. En sensor reagerar sedan på tryckförändringar och startar ett larm om någon försöker sig på att avlyssna mig när jag skriver detta. Givetvis förutsätter jag att byggahus:s server skyddad på motsvarande sätt.

Annars kanske vi skulle försöka dra igång Floppy-net igen??

Man behöver inte driva saker till sin yttersta spets. Faktum är dock att den så kallade Draft N, IEEE802.11n, börjar slå igenom. Den har en väsentligt större räckvidd. Det kommer betyda att det blir mycket vanligare att man ser varandras nät, och att en illvillig person lätt kan lyssna av ett helt radhuskvarter från en bil om det står oskyddat.

Idag, när man från en bil kan lyssna på ett eller två nätverk, är det kanske inte så stor anledning att vara ute och "fiska". Men om du kan lyssna på 50 nätverk i stöten, om du på en natt kan hinna med att skanna igenom några hundra oskyddade datorer, då kommer den typen av brottslighet att slå igenom.

Därför är det viktigt att den som sätter upp ett trådlöst nät också vet hur man krypterar det. Det är viktigt att man vet hur mappar skall delas ut, att man har lösenord, att viss information kanske inte förvaras på datorerna alls, och att kablar är mycket mycket svårare att avlyssna jämfört med trådlös trafik.

Det går ju att vända på steken också. Wlan lämnas ibland öppna med flit för att samla in en hel del intressant information av snyltarna... Kan ju vara värt att tänka på om någon får för sig att låna lite lina av "puckot" som lämnar sitt nät öppet. ;)

Fenris skrev:
Det går ju att vända på steken också. Wlan lämnas ibland öppna med flit för att samla in en hel del intressant information av snyltarna... Kan ju vara värt att tänka på om någon får för sig att låna lite lina av "puckot" som lämnar sitt nät öppet. ;)
Detta kan jag intyga händer :)

Lite OT kanske, men

Jag har en ung kollega som gjorde precis så. Lämnade sitt nät helt öppet och väntade. Det tog inte länge innan någon var där och "lånade" linan.

Utan att snyltgästen visste något så passade kollegan på att fylla snyltgästens hårddisk med "onämnbar porr" :eek:

(min första fråga till kollegan var: "Hur kommer det sig att du hade denna onämnbara porr på 'din' dator? :D )

Lassie skrev:
Efter vad jurister jag talat med tror så (Finns inga dommar då tror man) så är det inte olagligt att lyssna på trådlösa nätverk i Sverige, inte ens om de är krypterade.
Finns föreningar med detta intresse...
wardriving.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.