Bezt skrev:
Och jag och mina päron hade D-Link innan men de var ostabila så de har blivit utbytta mot Linksys som DD-WRT installeras på och det fungerar perfekt.
Vad står DD-WRT för? (bör jag bli generad?)

b_hasse: mitt problem verkar identiskt, tråkigt att ingen har nån lösning. som sagt har det ju funkat bra och mina tidigare D-Link levde upp till mina behov.

Ibland får man böja sig, tydligen många som haft problem och funnit att lösningen är att byta märke. Jag funderar väl på det då, kanske kan få nån annan dataanvändare i familjen att investera i nåt bättre;) själv klarar jag av nergångar då o då.

Kjell G

Kjell_G skrev:
Vad står DD-WRT för? (bör jag bli generad?)

b_hasse: mitt problem verkar identiskt, tråkigt att ingen har nån lösning. som sagt har det ju funkat bra och mina tidigare D-Link levde upp till mina behov.
DD-WRT är en open-source programvara för router. Den går att köra i några olika routrar.

Det var 18 månader sedan jag letade efter en lösning, så det kan ju vara bra att googla runt lite. Det kanske finns en lösning nu. Det vore ju konstigt om inte D-Link kan ta reda på vad det beror på.

/Hasse

Det var hemskt vad ni hackar ned på D-link routrar, allt har med konfigurationen att göra.
Jag har alltid haft d-links den senaste är en gaming-lounge och den har gått 24/7 i snart 3 år utan problem, behöver du hjälp kjell skicka pm eller mail så skall jag hjälpa dig.

Redigerat av moderator:
Forshaga skrev:
Det var hemskt vad ni hackar ned på D-link routrar, allt har med konfigurationen att göra.
Jag har alltid haft d-links den senaste är en gaming-lounge och den har gått 24/7 i snart 3 år utan problem, behöver du hjälp kjell skicka pm eller mail så skall jag hjälpa dig.
Har själv gaming-lounge "D-link "och fungerar KANON! i snart 4 år nu men jag var på väg att bytta den då jag tappade ip hela tiden.... låter exakt! som du förklarar dit fel. Men när jag kollade i logen i raoutern så visade det sig att det var telias modem var problemet fungera ibland ibland inte. det va 100tals rader med connected disconneted connected disconneted o.s.v Efter bytte av modemet fungera allt igen!

har totalt 3st dlink routrer som står igång 7/24/365 i flera år och inga problem! d^_^b
förlåt 4st har jag!:P

den ända känga jag kan ge dem är för transformatorn till dem som brukar ge upp efter 3-4 år då är det bara att knalla iväg till kjell& Co

Glömde tillägga: Annan utrustning stör? tex grannen skaffat trådlös ljud och bild över föring till sitt sovrum tex 99% av trådlös av/ förlängare går på samma band. Eller tex trådlös musik eller varför inte helt vanlig bluetooth stör helt ut ett trådlöst nät om man skickar mycket data...

Redigerat:
som Forshaga säger så kan det mkt väl ha att göra med konfigurationen. Jag har inte haft några problem sedan jag ställde in fast ip på min dator samt ändrade "Channel Width" till 20 MHz, ändrade även "Wireless Channel" till 13. Kan ju vara värt för er att prova innan ni köper ny router iaf. Mvh

mekarmicke skrev:
som Forshaga säger så kan det mkt väl ha att göra med konfigurationen. Jag har inte haft några problem sedan jag ställde in fast ip på min dator samt ändrade "Channel Width" till 20 MHz, ändrade även "Wireless Channel" till 13. Kan ju vara värt för er att prova innan ni köper ny router iaf. Mvh
Hur gör man rent praktiskt; är det inställning i datorn för fast ip? Eller är det routern som ska ha fast ip? Ska varje dator i huset ha fast ip?
Övriga inställningar i router?

Kjell G

Och hur vet man att det hjälper? Hur många högskolepoäng krävs för att installera en trådlöst nätverk?

C
D-link = Dead-link. ;)

Min erfaring är att dessa (DIR 635) inte orkar med f.ex. tung torrent användning, så om du ofta laddar ned material (lagligt eller ej, det har vi inget med att göra) via bittorrent kan det vara värt att ändra konfigurationen i din klient till att tillåte färre samtidiga connections. Detta fungerade fint för mig, men att sitta med en nedhastighet på 1mbps tyckte jag inte speciellt mycket om så den åkte i soptunnan efter ett tag och blev ersatt av en "riktig" router/AP. Har inte haft avbrott alls sedan.

Hade liknande problem med att internet försvann, men min orsak var av det mer pinsamma slaget.
Jag hade stoppat in kabeln från transformatorn till bredbandsmodemet till firewallen (D-Link).
Det var olika ampere i märkning på de olika enheterna och det spökade mycket, men hanen passade.

Jag var på väg att kasta allt var D-Link hette, men nu har allt fungerat i 2 år klockrent.

Detta är nog inte lösningen på de problem som beskrivits i tråden, men kanske något att kolla upp initialt för andra med internetproblem. (och problem med olika transformatorer kanske inte ens existerar, utan jag hade tur)

Jag hade själv bekymmer med både d-link och netgear. Själv löste jag det genom att slänga ut dem efter att åskan slagit ut dem alla och istället köra alla datorer kopplade med kabel till en ordentlig 24-portars 3com. Inte en störning där och ligger på ca 97-98% överförning på 100 Mbps vilket räcker för mitt behov. Jag kommer inte gå tillbaka till konsumentprodukter igen.

OT:
När det gäller telias modem, som någon nämnde så är de alla riktigt kassa. Iaf deras ADSL, vet ej med utrustningen för fiber då jag inte använt den själv.
Även de Thomsonmodemen de skickar med sina smart-paket har problem. Jag har fått mitt att fungera med hjälp av extern kylning (chassifläkt + nätadapter på ca 7 volt är tyst och bra), ser även till att enbart internettrafiken passerar där, och i något enstaka fall ansluts någon wlan-enhet. All intern trafik hålle rjag undan därifrån. Trots detta behöver det startas om ibland.
Det värsta med dessa modem är att de kräver att DSL-anslutningen fungerar för att man ska få ett internt IP. Minsta störning på telenätet och alla datorer tappar IP.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.