17 096 läst ·
33 svar
17k läst
33 svar
Trådlösa högtalare till stereon?
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra Götaland
· 164 inlägg
Jag har letat efter en enkel och vettig lösning för att få ett par extra högtalare till stereon (eller rättare sagt hemmabioanläggningen). Samma ljud som strömmar ur högtalarna i vardagsrummet skall också komma ur ett par högtalare i köket. Saken är den att det inte går några högtalarkablar till köket, och det är inte möjligt att dra dit några heller på ett bra sätt. Men med dagens teknik tycker man att det borde finnas en trådlös lösning för att överföra ljudet. El har jag i köket, så att driva ett par aktiva högtalare skulle inte vara något problem.
De flesta trådlösa lösningar man hittar på nätet handlar bara om att koppla högtalare till dator eller mobiltelefon, inte ett ord om hur man överför ljud från en förstärkare till ett par högtalare. Jag föreställer mig att det borde finnas en liten dosa som man kopplar till någon utgång på förstärkaren (högtalarutgång, line out, hörlursuttag?) och som kan skicka ljudet trådlöst till ett par aktiva högtalare?
De flesta trådlösa lösningar man hittar på nätet handlar bara om att koppla högtalare till dator eller mobiltelefon, inte ett ord om hur man överför ljud från en förstärkare till ett par högtalare. Jag föreställer mig att det borde finnas en liten dosa som man kopplar till någon utgång på förstärkaren (högtalarutgång, line out, hörlursuttag?) och som kan skicka ljudet trådlöst till ett par aktiva högtalare?
Medlem
· Västra Götaland
· 164 inlägg
vectrex skrev:
Alla trådar som handlar om trådlös överföring mynnar alltid ut i att alla rekommenderar Sonos. För mig känns det som att det skjuter över målet, både prismässigt och funktionsmässigt. Jag vill ju bara ha två extra högtalare, inte ett helt musiknätverk.
Men OK, om jag nu slantar upp de där tusenlapparna för ett Sononssystem, löser det mitt problem? Kan jag skicka över allt ljud från hemmabiorecievern till ett par aktiva högtalare? Oavsett källan till ljudet (FM-radio, CD-spelare, NAS, Blueray etc)?
Förstår frustrationen och jag håller med dig. Vet inte om det du söker finns.Skogsbullen skrev:Alla trådar som handlar om trådlös överföring mynnar alltid ut i att alla rekommenderar Sonos. För mig känns det som att det skjuter över målet, både prismässigt och funktionsmässigt. Jag vill ju bara ha två extra högtalare, inte ett helt musiknätverk.
Men OK, om jag nu slantar upp de där tusenlapparna för ett Sononssystem, löser det mitt problem? Kan jag skicka över allt ljud från hemmabiorecievern till ett par aktiva högtalare? Oavsett källan till ljudet (FM-radio, CD-spelare, NAS, Blueray etc)?
Men svaret på sonosfrågan är ja!
Jag har ett Sonos-system, och, ja, det finns en anledning till att det rekommenderas..
Du behöver en Connect som nav, där du kopplar in analog ljudsignal in och nätverkskabel för internetradio, NAS etc.
Jag har kopplat så att jag kör nätverkskabel och optical out till recievern, sedan kör jag allt från NAS och internetradio, använder alltså inte analoga ljudingången, men den funkar så att det som matas in där kan skickas ut via samma enhet eller trådlöst till andra enheter.
Sedan behöver du 2x Play 3 alternativt Play 5 .
Jag har själv en Play 3 i köket och tycker den räcker full tillräckligt.
Alternativt Connect:Amp som är samma princip som vanliga Connect men med inbyggd förstärkare, om du har egna högtalare du vill använda (men då får du dra kabel från den).
Fördelen med Play-enheterna är att du kan koppla ihop två stycken till ett stereo-par, där ena högtalaren alltså kör enbart vänster kanal och den andra höger. Alternativt köpa en och testa om du är nöjd med ljudet och uppgradera senare när du känner att du vill ha mer ljud/har mer pengar över.
Jag har själv tänkt köpa två till Play 3 och koppla till tv´n i sovrummet.
Dock har de inte själva line in så troligtvis behövs det köpas en till enhet, inte bestämt mig ännu..
Du behöver en Connect som nav, där du kopplar in analog ljudsignal in och nätverkskabel för internetradio, NAS etc.
Jag har kopplat så att jag kör nätverkskabel och optical out till recievern, sedan kör jag allt från NAS och internetradio, använder alltså inte analoga ljudingången, men den funkar så att det som matas in där kan skickas ut via samma enhet eller trådlöst till andra enheter.
Alternativt Connect:Amp som är samma princip som vanliga Connect men med inbyggd förstärkare, om du har egna högtalare du vill använda (men då får du dra kabel från den).
Fördelen med Play-enheterna är att du kan koppla ihop två stycken till ett stereo-par, där ena högtalaren alltså kör enbart vänster kanal och den andra höger. Alternativt köpa en och testa om du är nöjd med ljudet och uppgradera senare när du känner att du vill ha mer ljud/har mer pengar över.
Dock har de inte själva line in så troligtvis behövs det köpas en till enhet, inte bestämt mig ännu..
Redigerat:
Klart det går dra kabel bra... Bara att såga upp massa hål, dra flexslang och sen återställa. Tar alldeles för mycket tid men blir ju fint? 
Eller så köper man t.ex. Sonos-grejer... Finns givetvis andra lösningar för att överföra ljud trådlöst, det kanske duger med en vanlig FM- eller blåtandssändare. Bara att testa.
Eller så köper man t.ex. Sonos-grejer... Finns givetvis andra lösningar för att överföra ljud trådlöst, det kanske duger med en vanlig FM- eller blåtandssändare. Bara att testa.
Självklart finns det enkla och billiga lösningar, det svåra är att plocka ut signalen på nåt vettigt ställe.
Jag har haft ett par billiga trådlösa högtalare köpta på ÖoB, de var dock ingen höjdare. Men de kostade 399 spänn, det var en sändare (med LINE-ingång) och sen två stycken högtalare som gick att köra antingen på batteri eller batterieliminator. Nackdelen med det systemet var att sändaren slog av efter 1 minut utan ljud, och då började högtalarna brusa... (Man tycker att en smartare lösning hade varit att högtalarna också slog av när sändaren slog av.)
Hos Kjell & Co finns det lite grejer men det verkar som om det mesta idag inkluderar video (och det behövs ju inte här).
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tradlos-ljud-bild
Sen finns det en uppsjö av blåtandsgrejer och klena FM-sändare, men det är ju inte riktigt heller rätt grej här.
Här hittade jag nåt som liknar det billiga skräpet jag har
http://www.netonnet.se/art/ljud-och...doverforing/ljud/andersson-wss20/165439.6034/
Jag har haft ett par billiga trådlösa högtalare köpta på ÖoB, de var dock ingen höjdare. Men de kostade 399 spänn, det var en sändare (med LINE-ingång) och sen två stycken högtalare som gick att köra antingen på batteri eller batterieliminator. Nackdelen med det systemet var att sändaren slog av efter 1 minut utan ljud, och då började högtalarna brusa... (Man tycker att en smartare lösning hade varit att högtalarna också slog av när sändaren slog av.)
Hos Kjell & Co finns det lite grejer men det verkar som om det mesta idag inkluderar video (och det behövs ju inte här).
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tradlos-ljud-bild
Sen finns det en uppsjö av blåtandsgrejer och klena FM-sändare, men det är ju inte riktigt heller rätt grej här.
Här hittade jag nåt som liknar det billiga skräpet jag har
http://www.netonnet.se/art/ljud-och...doverforing/ljud/andersson-wss20/165439.6034/
Medlem
· Västra Götaland
· 164 inlägg
Här talar vi alltså om storleksordningen 6000 kr för att få ljud i köket. Hm, det känns lite svårt att motivera.Nidhögg skrev:Jag har ett Sonos-system, och, ja, det finns en anledning till att det rekommenderas..
Det andra alternativet från Netonnet (http://www.netonnet.se/art/ljud-och...doverforing/ljud/andersson-wss20/165439.6034/) för 250 kr känns ju verkligen som en budgetlösning.
För mig känns det helt obegripligt att det inte finns något alternativ som prismässigt och kvalitetsmässigt ligger mellan dessa. Borde det inte finnas en stor marknad för en sådan produkt?
Medlem
· Västra Götaland
· 164 inlägg
Jo, det är inte utan att man börjar fundera på innovativa kabellösningar när man inser hur dåligt utbud av trådlöst det finns. Vad säger experterna om tunna högtalarkablar (0,75 mm2)? Om man fräser spår på baksidan av golvlisten, borrar hål genom väggen, pusslar in någonting under tröskeln.... ja ni förstår.stefancrs skrev:
Har du några konkreta tips där? Blåtand med Apt-x skulle säkert fungera bra, men finns det sådana sändare att koppla till förstärkaren? Jag har hittills inte hittat någon.stefancrs skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
Och om du är den minsta intresserad av ljud skall du inte köpa vare sig play3 el play5 eller playbaren, för baselementen är för små så basen blir bara burkig.
Sonos är lysande för nätverket, men du skall ha riktiga grejer för själva ljudet.
Jag köpte play3an på goda rekommendationer och en snabb lyssning i en stökig affär. Väl hemma blev jag sjukt besviken. Tillbaka till affären, lyssna ännu mer - nej, det blev inte bättre än så. Singel eller i par, 3:a eller 5:a... Basen är och förblir burkig.
Jag har behållt min 3:a då jag saknar vettig stereo öht just nu, men sen blir det separat stärkare, "riktiga" högtalare och en connect. Play3:an åker ut i köket då.
Sonos är lysande för nätverket, men du skall ha riktiga grejer för själva ljudet.
Jag köpte play3an på goda rekommendationer och en snabb lyssning i en stökig affär. Väl hemma blev jag sjukt besviken. Tillbaka till affären, lyssna ännu mer - nej, det blev inte bättre än så. Singel eller i par, 3:a eller 5:a... Basen är och förblir burkig.
Jag har behållt min 3:a då jag saknar vettig stereo öht just nu, men sen blir det separat stärkare, "riktiga" högtalare och en connect. Play3:an åker ut i köket då.
Hur långt avstånd? Skall du ha allt ljud igång samtidigt? Dvs kommer du höra ljudet från båda rummen på samma gång? Då vill man ju gärna inte ha någon fördröjning som man kan få i ett enklare trådlöst system
Annars kanske följande
http://www.netonnet.se/art/ljud-och..._hogtalare/andersson-bhh20-white/178203.5747/
Plus något som denna
http://www.amazon.com/gp/aw/d/B004B8GF7Y/ref=pd_aw_sbs_2/187-9568207-4325948?pi=SS115
Annars kanske följande
http://www.netonnet.se/art/ljud-och..._hogtalare/andersson-bhh20-white/178203.5747/
Plus något som denna
http://www.amazon.com/gp/aw/d/B004B8GF7Y/ref=pd_aw_sbs_2/187-9568207-4325948?pi=SS115
Jag håller med om att det blir mycket pengar, väldigt mycket t.o.m, men om kraven är att spela samma ljud i vardagsrummet som i köket, och det är viktigt att det är synkat, finns det nog tyvärr inget direkt alternativ.Skogsbullen skrev:
Här talar vi alltså om storleksordningen 6000 kr för att få ljud i köket. Hm, det känns lite svårt att motivera.
Det andra alternativet från Netonnet ([länk]) för 250 kr känns ju verkligen som en budgetlösning.
För mig känns det helt obegripligt att det inte finns något alternativ som prismässigt och kvalitetsmässigt ligger mellan dessa. Borde det inte finnas en stor marknad för en sådan produkt?
Innan jag köpte mitt system hittade jag nån trådlös variant på Amazon (priset som gjorde att jag valde det istället för Sonos), och visst funkade det, men med nån halv-sekund fördröjning, ibland mer, och tappade kontakt lite titt som tätt..
Nu ligger det på tippen, för man stör sig ganska mycket om man går mellan rummen och hör tidsskillnaden.
Medlem
· Västra Götaland
· 164 inlägg