Jepp kör en philips länk mellan vardagsrummet och ett sovrum. Bild och ljud funkar hyfsat. Dock var jag tvungen att kabla mig förbi en tegelvägg. Philipsen ska kunna skicka fjärrkontrollsignaler vidare men det vill sig inte för mig.

Den funkar ju som så att du kopplar in den på scartkabeln så det är inget problem att koppla den mellan boxern och tv:n. Naturligtvis blir det ju samma program på båda "burkarna"

Det som gjort att jag skippat det där med trådlös videosändare är att alla modeller som jag hittat bara sänder kompositvideosignal, dvs sämsta tänkbara bildkvalitet.

Sedan klagar en del också på att vissa modeller störs av tex mikrovågsugn.

De flesta sänder på 2.4 Ghz bandet eftersom det är licensfritt. Här finns tyvärr micros och också trådlösa nätverk.

Det finns sändare som åtminstånne har rgb ingång, sen om de sänder rgb över länken eller om de kör komposit vet jag inte. Har bara sett ett reklamblad på prylen. Boxern hadde inget bättre än komposit ändå

Jag har också sett sändare med RGB-ingång, men då pga av att sändardelen även fungerade som scartväxel. Den sände tyvärr fortfrarande bara komposit-signal.

Boxer drar ju onekligen inte ut världens kungbild direkt överhuvudtaget så förlusten på länken är nog rätt minimal.

Vi kör också en trådlös A/V-länk (Clas Ohlson 38-1296) till sovrummet.

Vad gäller bilden, så är kvalitén acceptabel för en normalkrävande. Men då snackar vi avstånd på under 10 meter och inga betong/plåtväggar mellan.
Jag har också testat den till källarplanet (som kräver signalens passage av betongmaterial), och då sjunker bildkvalitén.

Och precis som skrivits tidigare, så störs även vår av micro och trådlöst nätverk.

Däremot gillar jag fjärrkontrollsfunktionen på den här produkten, som har tre lösa sändarögon. Den verkar dessutom inte vara alls så avståndskänslig.

Provade CO varianten först men den orkade inte avståndet här. Philipsen har dock inga problem med det. Fick dock inte fjärren att funka med CO varianten heller

Kan det egentligen sklija så nämvärt mycket mellan räckvidderna för olika tillverkare? Det måste väl ändå vara en standard som styr detta?

En släkting till mig hade just en Philips, men väldigt dålig bildkvalité trots kort väg.
Kanske andra saker runt omkring störde..?

Jag har en Philips. vilket skit, fungerar ca 5 meter i luften, men inte om man stänger en trä dörr. fungerar inte i det nya huset mellan två plan, ca 3 meter (igenom trä bjälklag)...

Han som säljer eller tillverkar den där på Philips borde ha stryk...

Dra en antenn kabel i stället, mycket billigare...

T
e_richard skrev:
Jag har en Philips. vilket skit, fungerar ca 5 meter i luften, men inte om man stänger en trä dörr. fungerar inte i det nya huset mellan två plan, ca 3 meter (igenom trä bjälklag)...
Något är knas här, ska gå minst 50 m fritt fält och åtminstone klara et trossbotten i trä
(om det inte är helt metallklätt inuti). Prova först att byta mellan de 4 kanalerna och kolla om det blir skillnad, sen-om möjligt, försök flytta lite på sändaren. Om antennen är löstagbar-kolla så inte kladd från ungar har oxiderat mässingskontakten, piggen kan också ha blivit lite böjd.

https://www.p4c.philips.com/files/s/slv5400_00/slv5400_00_dfu_swe.pdf

Edit: Det slog mig just-mikrovågsteknik, ha inte metall för nära sändaren/mottagarens antenn som då kan "fasa" ut radiovågerna. Även k(E)-glas bromsar dessa radiofrekvenser då det finns ett metallskikt i glasen, så om sändaren står i ett tonat stereoskåp kan det ev bli strul.

Nått är definitvit skummt.

En tegelvägg plus en trä/gipsvägg. ca 8-10 meter fågelvägen

Köpte en trådlös AV-sändare/mottagare på ClasOhlson ifjol. Just min modell verkar inte finnas kvar i sortimentet längre men den gick loss på 395kr eller nåt...

Funkar helt OK tycker jag men några större avstånd klarar den nog inte. Idag har jag 5m mellan enheterna och nån gång i bland kan det spraka till eller bildbrusa när man passerar mellan enheterna.

Bild- eller ljudkvalitet har jag aldrig upplevt som något problem. Använder grejerna för att kolla på film via datorn. Rör sig till 100% om filmer som är rippade från VHS eller DVD till mpeg eller divX så en kvalitetssänkning är redan "inbyggd". Filmerna är dessutom ofta gamla film-noir, 50-tals sci-fi eller vissa filmer från 60-70-talet så några totala ljud- och bildsensationer är ändå inte att vänta.

Från början körde jag med kabel från PC:n men helt plötsligt pajade aktuell AV-ingång på TV:n. Det blev garantireparation som annars skulle kostat 4000kr. "Transienter från grafikkortet", sa reparatören. "Och kommer TV:n in med samma fel en gång till under garantitiden, ja då gäller inte garantin eftersom det räknas som självförvållat". Därför använder jag den trådlösa som buffert. Hellre pröjsa 395 för ny AV-sändare än att lägga ner 4000kr på min 32" bildrörskoloss.

/M

mattiase skrev:
"Transienter från grafikkortet", sa reparatören. "Och kommer TV:n in med samma fel en gång till under garantitiden, ja då gäller inte garantin eftersom det räknas som självförvållat". Därför använder jag den trådlösa som buffert. Hellre pröjsa 395 för ny AV-sändare än att lägga ner 4000kr på min 32" bildrörskoloss.
Hmm kanske hade varit mer taktiskt av dig att säga att den alltid varit kopplad till en DVD-spelare eller något annat stationärt och mindre äventyrligt än en dator.

TN-Funkis skrev:
Om man nu vill "skrämma upp" sändaren/mottagaren för längre avstånd bifogas följande recept:

[länk]
Cool. har du eller någon annan på forumet testat denna?  [smiley=tekst-toppie.gif]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.