797 läst ·
2 svar
797 läst
2 svar
Trådlös signalöverföring från normcentral till bostaden - hur?
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Hej,
jag har en separat avloppspump och den har en signalanordning som indikerar pumpfel. Signalanordningen är en signallamp och en summer som sitter i en liten normcentral i källaren. Jag är inte varje dag i källaren (finns bara ingång utifrån) för kontroll och nu har det hänt att det blivit ett pumpfel och jag vet inte hur länge det har pågått.
Finns det en enkel anordning som överför felsignalen från normcentralen till någon indikator i bostaden, kanske en batteridriven tuta typ brandvarnare?
OBS! Jag är inte intresserad i någon app/smartphone-baserad lösning.
jag har en separat avloppspump och den har en signalanordning som indikerar pumpfel. Signalanordningen är en signallamp och en summer som sitter i en liten normcentral i källaren. Jag är inte varje dag i källaren (finns bara ingång utifrån) för kontroll och nu har det hänt att det blivit ett pumpfel och jag vet inte hur länge det har pågått.
Finns det en enkel anordning som överför felsignalen från normcentralen till någon indikator i bostaden, kanske en batteridriven tuta typ brandvarnare?
OBS! Jag är inte intresserad i någon app/smartphone-baserad lösning.
Kan du inte dra upp en kabel? Eller ut? Du borde kunna ersätta (eller parallellkoppla) signallampan med ett kopplingsrelä. Därifrån kan du sedan dra en teletråd eller liknande upp till huset till lämpligt larmsystem. Det kan vara så enkelt som en summer och ett batteri där kretsen sluts genom reläet. Är du lite mer avancerad ser du till att kretsen via reläet är NC och brytning orsakar larm.
För trådlösa lösningar blir det lite mickligare men du borde kunna bygga ihop något med t.ex. Z-wave eller liknande. Lite mindre driftsäkert är att bygga något med Nexa 433 MHz.
Ett exempel kanske kan vara denna från Nexa som borde kunna användas som du önskar.
För trådlösa lösningar blir det lite mickligare men du borde kunna bygga ihop något med t.ex. Z-wave eller liknande. Lite mindre driftsäkert är att bygga något med Nexa 433 MHz.
Ett exempel kanske kan vara denna från Nexa som borde kunna användas som du önskar.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Tack för svaret! Det är ungefär som jag funderat och kan bygga själv. Jag tänkte bara och det finns en färdig lösning för problemet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avkoda trådlös signal från MUD 260 Luftavfuktare
Teknik -
Trådlös fibertv från viasat
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Styra ljusslinga trådlöst från vanlig väggbrytare - Qubino Flush 1 Relay?
Villalarm & Hemautomation -
Ljuskälla trådlöst dimbar från noll
Belysning -
Fjärrstyra EC frånluftfläkt trådlöst, 2 hastigheter
El