För ett par veckor sedan uppgraderade internetleverantören någonting i sin utrustning (fiber). Detta resulterade i att min mamma inte längre kan surfa och titta på tv samtidigt, bara en sak åt gången!
Hon har tv via fiber och skickar bild/ljud trådlöst via en sändare på nedervåningen som går till en mottagare vid tvn. Detta för att slippa dra en kabel från routern till tvn på övervåningen.

Internetleverantören säger att de beror på att de har ett statiskt ip nummer som både routern och sändaren försöker tjuva åt sig. Därav att det bara går att köra en sak åt gången. Altt funkade bra innan de gjorde sin uppgradering hos leverantören av internet eller den som äger fiberkablarna? men nu har vi problem. Varken fiberägaren eller internetleverantören kan göra något åt detta säger de. Vad kan man göra rent tekniskt?

Du behöver en router precis efter internetleverantören. Om man inte har koll på grejerna så är det rätt bökigt att sätta upp. Men det du behöver är en funktion som brukar kallar "NAT" som gör att dina två prylar gömmer sig bakom en IP adress.

Jag håller med Krillan om att en router borde lösa problemet men.
Vad är det för internetleverantör som inte kan peka ut den lösningen (eller någon annan)? Med den viljan att hjälpa sina kunder skulle jag överväga ett byte av leverantör.

Men att NAT skulle vara svårt att sätta upp i en router? Det är standardinställning i alla konsumentroutrar jag läst om. Möjligen lite överkurs med statisk IP-adress men gissar av beskrivningen att den delas ut av internetleverantörens utrustning.

Vilken leverantör av fibern?
Vilken leverantör av internet?
Vilken leverantör av IP-TVn?

Vilken/vilka enheter tar emot fibern och delar ut till internet och IP-TV, tillverkare & modell?

Jag misstänker att IP-TVn inte ligger på ett eget VLAN (virtuellt LAN) utan ligger som vanlig internettrafik på internetanslutningen, din mor behöver en aktiv internetanslutning för att kunna titta på IP-TVn.

Tex Telia Öppen Fiber kör med VLAN, då är IP-TV-trafiken separerad från internettrafiken, man behöver inte ha någon aktiv internetanslutning för att kunna titta på IP-TVn.

Demmpa skrev:
Vilken leverantör av fibern?
Vilken leverantör av internet?
Vilken leverantör av IP-TVn?

Vilken/vilka enheter tar emot fibern och delar ut till internet och IP-TV, tillverkare & modell?

Jag misstänker att IP-TVn inte ligger på ett eget VLAN (virtuellt LAN) utan ligger som vanlig internettrafik på internetanslutningen, din mor behöver en aktiv internetanslutning för att kunna titta på IP-TVn.

Tex Telia Öppen Fiber kör med VLAN, då är IP-TV-trafiken separerad från internettrafiken, man behöver inte ha någon aktiv internetanslutning för att kunna titta på IP-TVn.
Ip only = fiber
Mediateknik = internet
Viasat = fibertv

Efter modemet sitter en router av märket netgear. Den ingick när man tecknade avtal med viasat.

Redigerat:
Exakt vilka modeller är det på enheterna?
Exakt hur är det kopplat?
Bilder på enheterna, så att man ser beteckningarna samt en översiktsbild, skulle underlätta.

Vad står det i dom papper hon fick med vid installation av fibern samt fick med dom olika tjänsterna vid beställning/leverans av utrustningen?

Enligt denna installationsguide, http://kundservice.ip-only.se/site_media/attachment/forum_1121/Vlkomstfolder-klar.pdf så verkar det vara en VLAN-switch med inkommande fiberport, då borde IP-TVn sitta i en port (tex gul) och daton/routern på en annan port (röd).

Surfade runt lite till och fick träff på denna sida, http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?pid=70048#p70048 (jonasolof 2016-12-06 19:34:10) där står det att IP-Only inte kör VLAN längre, om din mor då bara får ett enda ip-nummer så måste IP-TVn också ligga bakom routern.

Så prova att följande koppling:
fiber->fiberkonverter/switch->router{
->dator
->trådlösa IP-TV-burken

Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ja Iponly har ändrat på något säger de och det var då allt strul började.

Tack gudfader, tack Demmpa.
Demmpa, har man alla de prylarna du radade upp ovan?
För det man fick när de installerades var tråden genom husväggen som går in i en liten burk, sen ett modem, från modemet går en kabel till routern och sen en kabel från routern till tv sändaren. Inget annat sitter i routern då datorer går trådlöst.

Ska försöka översätta dina ord till vilka enheter det är i verkligheten, men det blir inte hundra utan bilder.

"en liten burk" = fiberuttag om den inte är kopplad till elnätet, om den är kopplad till elnätet är det istället fiberkonverter
"modemet" = VLAN-switch med fiberport
"router" = router, routern innehåller egentligen följande enheter NAT-switch-trådlös_ap

Utan bilder kan vi bara gissa.

Gör fabriksåterställning på alla enheter

Vi har fiberuttag, fiberkonverter, VLAN-switch
I VLAN-switchen sitter telefoniadapter på grön port, IP-TVn sitter på gul port (om man har mer än en IP-TV så måste man sätta en extern switch på den porten), routern sitter i röd port.

Demmpa skrev:
Gör fabriksåterställning på alla enheter
Ja.

Jag har hört från vänner (med IP-Only som KO) som fått diverse problem efter IP-Onlys uppgradering, en fabriksåterställning av medieomvandlaren har löst problemen i de flesta fallen.

Vilken box är medieomvandlaren?

Vi har än så länge resettat modemet och routern. Då fungerade det ungefär i 24 timmar, sen började det spöka igen. Hur kan något funka i ett par timmar och sen balla ur igen...
Ska ta bilder när jag är hos mamma.

Återigen, när man har fiberanslutning så har man inget modem.

Det du kallar modem är fiberkonverter/mediaomvandlare, antagligen är dessa ihopbyggd med VLAN-switchen.

Fiberkonverter/mediaomvandlare går inte att reseta/återställa eftersom den inte har några inställningsmöjligheter.

VLAN-switchen som KO/fibernätsägaren levererar ska man inte reseta/återställa om inte KOs support meddelar annat.

Routern som man fått/hyr från tjänsteoperatören/Internetleverantören kan vara låst.

Hur många trådlösa enheter ansluts till routern?

Exakt vilka felmeddelanden kommer upp när det börjar strula?

Vilka ip-nummer får dom trådlösa enheterna?

Får routern ip-nummer på WAN-sidan (mot fibern) i samma serie som dom trådlösa enheterna?

Ändras något ip-nummer när det börjar strula?

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
Vilken box är medieomvandlaren?.
Förmodligen den som du kallar modem, den burk som routern är kopplad till.

Det är inte säkert att den faktiskt är en medieomvandalre, den kan vara bara en switch, men oavsett vilket så är den den som jag syftar på :)

Jag har en likadant modem som min mamma. Jag har "telia öppen fiber" och de kallade boxen för modem. Från denna går en kabel till min router. Jag har dock inte fibertv men våran utrustning ser identisk ut, förutom routern.
Från boxern till vänster går en kabel till en router.
Vit Telia öppen fiber-box monterad på vägg med indikatorlampor och en kabel ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.