5 120 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Trådlös överföring mellan laptop och tv ?
Vi har en chromecast gen1, två chromecast gen1, en ATV gen 3 och en ATV gen 4. Bara android telefoner och plattor. Bara windows och linuxmaskiner. Du kan casta skärmen till en Chromecast via Edge.
När vi kollar netflix, viaplay, HBO, SVTplay m.m använder vi uteslutande ATV. Ska jag streama någonting via dator är Chromecast lättare. Apples produkter fungerar bra med Chromecast men Android dåligt med Apple. Airparrot har jag aldrig fått att fungera ordentligt.
Enorm skillnad mellan Chromecast gen 1 & 2. Har inte testat 4K varianten.
Roligt är att PLEX klarar att streama till både ATV och Chromecast direkt via appen i android. Det kan inte de vanliga streamingtjänsterna.
Det är mina erfarenheter. Hoppas de är till någon hjälp.
När vi kollar netflix, viaplay, HBO, SVTplay m.m använder vi uteslutande ATV. Ska jag streama någonting via dator är Chromecast lättare. Apples produkter fungerar bra med Chromecast men Android dåligt med Apple. Airparrot har jag aldrig fått att fungera ordentligt.
Enorm skillnad mellan Chromecast gen 1 & 2. Har inte testat 4K varianten.
Roligt är att PLEX klarar att streama till både ATV och Chromecast direkt via appen i android. Det kan inte de vanliga streamingtjänsterna.
Det är mina erfarenheter. Hoppas de är till någon hjälp.
Redigerat:
Jag har haft Chromecast en längre tid. Valet styrdes bara av att jag hade många Androidprylar. Mina erfarenheter:
- Mycket bra mediaalternativ. Jag kommer att säga upp linjär TV helt (kommer bara att ha kvar SVT)
- Fungerar bra från de flesta appar på mobila enheter.
- Däremot har t.ex. SVT och TV4 lyckats sämre med sina web-varianter. Fungerar lite slumpmässigt att starta strömmar.
- Spegla skrivbordet laggar för mycket (3 passager i luften i s f 1). Går säkert mycket bättre med trådad variant.
- Mycket bra mediaalternativ. Jag kommer att säga upp linjär TV helt (kommer bara att ha kvar SVT)
- Däremot har t.ex. SVT och TV4 lyckats sämre med sina web-varianter. Fungerar lite slumpmässigt att starta strömmar.
- Spegla skrivbordet laggar för mycket (3 passager i luften i s f 1). Går säkert mycket bättre med trådad variant.
Jag har (som redan nämnts i denna tråden) Ethernet till min Chromecast och upplever inte så mycket problem med att spegla skrivbordet, förutom att kapaciteten är lite begränsad. Gissningsvis så är det just det faktum att samma paket skall två gånger via radion som du har problem med, de skall ju dessutom ut i två olika riktningar precis efter varandra, vilket med WiFi inte är en optimal lösning. Första nedladdningen (oavsett infromationskälla) är ju inte koordinerad med de andra två nämligen eftersom omkodning av informationen och den latens som uppstår pga detta och buffring sker däremellan.Pen skrev:Jag har haft Chromecast en längre tid. Valet styrdes bara av att jag hade många Androidprylar. Mina erfarenheter:
Det är t.o.m värre än så. Paketet ska 3 gånger genom luften jämfört med 1 gång. Så här blir det, eller hur:
SVT -> Bredbandet -> Accesspunkten -> Etern -> Laptopen -> Etern -> Accesspunkten -> Etern -> Chromecasten -> TV
Så det är snarare bandbredden i etern (luften) som är problemet än latensen - precis som du säger. Med fast förbindelse till Chromecasten får man ner det till 2 gånger.
SVT -> Bredbandet -> Accesspunkten -> Etern -> Laptopen -> Etern -> Accesspunkten -> Etern -> Chromecasten -> TV
Så det är snarare bandbredden i etern (luften) som är problemet än latensen - precis som du säger. Med fast förbindelse till Chromecasten får man ner det till 2 gånger.
Redigerat:
Precis så är det. Det är dock knappast några problem med själva bandbredden i luften om man har hyfsat moderna grejer. Det är istället så att problemet ligger i att man försöker sända och ta emot ungefär samtidigt i steg 2 och 3, dessutom inte bara för ett paket utan för varje paket som skall skickas. Det är jobbigt för WLAN. Den första delen till mobilen från SVT går med annan teknik och synkroniserar därför inte med det som sedan skickas vidare när du replikerar skärmen. Dessutom så bygger man i mobilen upp en buffert för att kompensera för störningar från SVT via Internet till mobilen. Det bättrar också på det. Det gör att risken för kollisioner i luftens allokering är mycket mindre och att konsekvenserna av kollisionerna är mindre också.Pen skrev:Det är t.o.m värre än så. Paketet ska 3 gånger genom luften jämfört med 1 gång. Så här blir det, eller hur:
Klicka här för att svara