Hej!

Jag håller på att planera vår trädgård och vill samtidigt göra en trädgårdsskiss. Jag har sett denna videon (
) och både skrivit ut skalenlig karta från Lantmäteriet samt begärt ut förrättningsakter för att få mer precisa mått. Så so far so good.

Däremot har jag lite svårt att veta hur jag ska mäta ut placeringen av vårt hus, träd, carport osv. Jag har hittat denna bilden som jag tycker är väldigt bra, men jag har inte ännu testat det i praktiken och jag befarar att både övriga byggnader och vegetation är i vägen för metoden. Finns det fler metoder jag kan nyttja?
Illustrerad karta över en tomt med skog och åker, visar byggnader, linjer och mätvärden i rött för placering av hus och andra strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fundering nr 2 är hur vida jag ska rita skissen med eller utan takutsprång? Ni som har gjort trädgårdsskisser tidigare eller anlitat någon för att göra en skiss, är dessa med eller utan takutsprång?

Andra tips jag kan dra nytta av mottages mycket gärna!

Den där detaljeringsgraden är väl mer ritning än skiss?

Menar du att du inte kan mäta in en byggnad för att den andra står i vägen? I så fall mäter man in den första och använder sedan den som referens för nästa.

Takutsprång brukar man inte rita in i den vyn. Det går trots allt att ställa något på marken under dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.