Har köpt en Bosch kompostkvarn AXT. Tänkte ta ström inifrån med förlängningssladd för utomhusbruk. Jordfelsbrytare finns i kolonistugan. Men i manualen står:
"För ökat skydd rekommenderar vi att använda en FI-jordfelsbrytare (RCD) med en utlösningsström på högst 30 mA. Denna FI-jordfelsbrytare ska kontrolleras före varje användning."

Jag försökte förgäves få tag i en elektriker i går som då eventuellt kan sätta in en sådan, men alla verkar vara på semester, det är de väl förunnat! Jag ville samtidigt få hela elen kollad och dra el till redskapsboden, så någon jourelfirma är inte aktuell.

På stugans elskylt står siffran 40 bredvid "Jordfelsbrytare". Jag har ingen aning om det är tillräckligt. På Elsäkerhetsverket står att man ska ha en portabel jordfelsbrytare vid arbete med trädgårdsmaskiner utomhus, som man kopplar in själv. Hittade en i en butik där det står följande i beskrivningen:
"Portabel jordfelsbrytare
Jordad jordfelsbrytare för både inom- och utomhusbruk. IP44-klassad. Utrustad med test- och återställningsknapp. Löser ut vid 30 mA felström. Under 30 ms utlösningstid. Max. 16 A."

Räcker det för att köra maskinen?

Är uttaget skyddat av en jordfelsbrytare som sitter i centralen? Den är isf tillräcklig.

• Gilla
Husbuset
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är uttaget skyddat av en jordfelsbrytare som sitter i centralen? Den är isf tillräcklig.
Åh, tack för svar. Ja, det ska vara en jordfelsbrytare till elcentralen enligt tillhörande elskylt. Men jag är ändå lite tveksam till om elinstallationen är helt korrekt utfört, det var ett struligt företag som helrenoverade stugan för några år sedan. När jag ville veta vem som hade utfört elinstallationen och om han hade elcertifikat, då skickade de dit en ny elektriker. Visserligen hade han elcert, men undrar ändå.

Förra sommaren blixtrade det till från bänkspisen, all el försvann och kom inte tillbaks. Elektrikern som jag anlitade då sa att det var bänkspisen som orsakade det, men han verkade inte helt nöjd med elinstallation ändå. Det är väl inte helt fel att koppla in en portabel jordfelsbrytare för säkerhets skull, när jag kör kompostkvarnen?

H Husbuset skrev:
Åh, tack för svar. Ja, det ska vara en jordfelsbrytare till elcentralen enligt tillhörande elskylt. Men jag är ändå lite tveksam till om elinstallationen är helt korrekt utfört, det var ett struligt företag som helrenoverade stugan för några år sedan. När jag ville veta vem som hade utfört elinstallationen och om han hade elcertifikat, då skickade de dit en ny elektriker. Visserligen hade han elcert, men undrar ändå.

Förra sommaren blixtrade det till från bänkspisen, all el försvann och kom inte tillbaks. Elektrikern som jag anlitade då sa att det var bänkspisen som orsakade det, men han verkade inte helt nöjd med elinstallation ändå. Det är väl inte helt fel att koppla in en portabel jordfelsbrytare för säkerhets skull, när jag kör kompostkvarnen?
är du orolig så kör du på precis som du tänkt! Hellre det än att du ska känna obehag.

Misstänkt kommer jfbn i centralen som skyddar mängder med grupper (och ackumulerar jordfel) lösa ut före din portabla jordfelsbrytare.

Det finns väggutagsprovare med jordfelsbrytartest du skulle kunna investera i om du vill prova av dina vägguttag hemma.

Redigerat:
  • Gilla
Husbuset och 1 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Det är väl inte helt fel att koppla in en portabel jordfelsbrytare för säkerhets skull, när jag kör kompostkvarnen?
Kör så om du är osäker, men som föregående sagt kommer en fast troligen lösa ut före din portabla i uttaget, detta pga av att felströmmen i din fasta är summan i hela anläggningen och når gränsen först.

• Gilla
Husbuset
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
är du orolig så kör du på precis som du tänkt! Hellre det än att du ska känna obehag.

Misstänkt kommer jfbn i centralen som skyddar mängder med grupper (och ackumulerar jordfel) lösa ut före din portabla jordfelsbrytare.

Det finns väggutagsprovare med jordfelsbrytartest du skulle kunna investera i om du vill prova av dina vägguttag hemma.
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:

Tack! Ja, jag blir lite orolig eftersom det är en så stor maskin.
Men det som står i manualen till Boschmaskinen att utlösningsströmmen ska vara högst 30 mA, vad gör det för skillnad när det vid mitt elskåp står högst 40 mA bredvid texten Jordfelsbrytare? Vad menar Bosch kan hända om jag inte har exakt det som de förordar? Som du hör är jag fullständigt novis när det gäller el.

Fotografen Fotografen skrev:
Kör så om du är osäker, men som föregående sagt kommer en fast troligen lösa ut före din portabla i uttaget, detta pga av att felströmmen i din fasta är summan i hela anläggningen och når gränsen först.
Så det är ingen risk att maskinen går sönder eller stugan börjar brinna om jag inte har exakt det som Bosch själva skriver att jag ska ha som extra säkerhet? Jag förstår inte riktigt vad de menar med "extra säkerhet" eftersom jag redan har jordade uttag.

hsd
Siffran 40 är storleken på jordfelsbrytaren, 40 Ampere
Tittar Du mer noggrant på jordfelsbrytaren finner Du en annan siffra, troligtvis 30mA ,som är felströmmen som brytaren bryter på

• Gilla
Husbuset
  • Laddar…
hsd
Jag har använt portabel jordfelsbrytare när jag använder lång kabel och vid fel löser den portabla men inte det fasta på vägguttaget

• Gilla
Husbuset
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Siffran 40 är storleken på jordfelsbrytaren, 40 Ampere
Tittar Du mer noggrant på jordfelsbrytaren finner Du en annan siffra, troligtvis 30mA ,som är felströmmen som brytaren bryter på
hsd hsd skrev:
Jag har använt portabel jordfelsbrytare när jag använder lång kabel och vid fel löser den portabla men inte det fasta på vägguttaget
Aha, jag har enbart tittat på förteckningen vid elskåpet. Då ska jag fixa både en portabel jfb och en vägguttagstestare. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.