Hej,
har snöat in mig på idén att göra trädgårdsgången av telefonstolp skivor (á salamikorv), fungerar det?
Omi så fall, hur tjocka skivor behövs för att de inte ska spricka och ha sig?

Telefonstolpar är behandlade med kreosot (om de är väldit gamla) eller något modrnare för att stå emot röta. det känns inte bra att såga upp skivor av detta och lägga i sin trädgård. Bättre att ta obehandlat trä och såga skivor av, 10 cm kan vara lämplig tjocklek.

Min mamma gjorde det, men fy f-n vad kreosoten stinker så fort det blir varmt. Och då var det ändå riktigt gamla stolpar. Men kubb var ju poppis på gångar och uteplatser på 60-70 talet.

Men runda stolpa med så stor diameter ger ju väldigt stora mellanrum?

Jo, men tanken är inte att ha en motorväg i gräsmattan, trots att det idag är lite modernt med stenöken både här och där... Men smaken är ju delat....

Jag misstänker att det kan bli väldigt halt vid regn, särskilt efter en tid när det börjat växa lite alger och grejs på...

OM telefonstolpen är behandlad med Kreosot, ska du INTE ha den i trädgården om du har barn. Får man Kreosot på huden i solljus ger husutslag och kan även ge brännskador.
Denna inpregnering är inte avsedd för att ligga i en trädgård. Det får användas på dispans för tex järnvägssliper.
Jag skulle ALDRIG lägga detta i min trädgård, där mina barn finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.