Hej,
Vi har köpt en stuga som har en kulle på framsidan av huset. Det är septiktanken som inte är nedgrävd utan bara täkt med jord och sten typ, se bild.
Är det någon som har tips på vad man kan göra med den kullen för att den ska se lite bättre och trevligare ut? Tänkte först om man skulle lägga duk och sen jord för att göra en rabatt men vet inte om det blir så bra ändå, jorden lär ju glida ner och iom att kullen är ganska stor så blir det ju en stor rabatt.

Såå... någon som har något bra förslag?

• Röd stuga med en gräsklädd kulle på framsidan; kullen täcker en ej nedgrävd septiktank, markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg en altan ovanpå och skärma av luftningsröret.

Jag skulle plantera växter direkt med lite extra gödslad planteringsjord på ytan runt plantorna och sedan på med någon marktäckning. Är det mycket jord som rör sig så lägg juteväv innan och skär hål för växterna.
Jag blir t o m lite avundsjuk då vi inte har nivåer på vår tomt.

Helena S Helena S skrev:
Bygg en altan ovanpå och skärma av luftningsröret.
Det är redan ganska mycket altan runt huset så blir nog lite för mycket att ha det på framsidan också….

Z z_bumbi skrev:
Jag skulle plantera växter direkt med lite extra gödslad planteringsjord på ytan runt plantorna och sedan på med någon marktäckning. Är det mycket jord som rör sig så lägg juteväv innan och skär hål för växterna.
Jag blir t o m lite avundsjuk då vi inte har nivåer på vår tomt.
Det är lite så jag har funderat på att göra. Men jag är helt nybörjare på allt som har med trädgård att göra. Jorden är inte så mycket jord utan mest typ sten känns det som. Om man lägger ny jord ovanpå så kommer ju gräset och allt ogräs bara växa igenom. Om man ska lägga markduk, måste man ta bort allt gräs/ogräs under först? Hur ska jag göra för att få en bra rabatt jord?

Jag tolkar det som att du mest vill att jordkullen inte ska vara det första man ser när man går mot huset från den riktningen?

Man kan använda lite olika knep för att få den mindre framträdande. Till exempel kan man sätta en häck som leder ögat vidare mot trappen istället för att blicken ska fastna vid jordkullen. En häck behöver inte vara stramt klippt utan vilken trevlig rad med buskar som helst gör det tricket. För att ytterligare få blicken att stanna i den riktningen kan man sätta ett träd/buske med avvikande lövfärg på andra sidan om trappan.

Med de knepen har man gjort kullen mindre framträdande. Sedan kan man jobba långsiktigt på att försköna den. Jag skulle försöka jämna ut den lite pö om pö med kompost. Försöka få jorden mindre näringsrik så att det bara växer skira gräs och kanske plantera in små grupper av aklejor och nävor. Inget som ser tokplanterat ut för då blir kullen bara mer framträdande. Enda undantaget skulle få vara vårlökar. Ös på med scillor och narcisisser om ni besöker stugan på våren.

• Gilla
Shiba15 och 2 till
  • Laddar…
L LolloSko skrev:
Det är lite så jag har funderat på att göra. Men jag är helt nybörjare på allt som har med trädgård att göra. Jorden är inte så mycket jord utan mest typ sten känns det som. Om man lägger ny jord ovanpå så kommer ju gräset och allt ogräs bara växa igenom. Om man ska lägga markduk, måste man ta bort allt gräs/ogräs under först? Hur ska jag göra för att få en bra rabatt jord?
För att få en bra jord behöver du bestämma vad du vill odla och det är enklast att bestämma det efter vad du redan har tillgång till för jord. Torktåliga växter för stenpartier låter t ex som lämpligt att börja med.
Vill du odla något som kräver mer så kan du leta upp "fickor" som går att fylla med jord eller något annat som är lämpligt.

Du får rensa vartefter men t ex säckväv bromsar tillväxten av det som redan växer där. Tar du bort all växtlighet på en gång så riskerar du att mer jord rasar.

• Gilla
LolloSko
  • Laddar…
TRJBerg
Jag skulle plantera vackra buskar runt kullen. De skulle då vara relativt lågväxande, dvs så de döljer kullen men inte mycket högre. Eller om man är villig till mer underhåll klippa buskarna regelbundet (2 ggr per år?).

• Gilla
LolloSko
  • Laddar…
L LolloSko skrev:
Hej,
Vi har köpt en stuga som har en kulle på framsidan av huset. Det är septiktanken som inte är nedgrävd utan bara täkt med jord och sten typ, se bild.
Är det någon som har tips på vad man kan göra med den kullen för att den ska se lite bättre och trevligare ut? Tänkte först om man skulle lägga duk och sen jord för att göra en rabatt men vet inte om det blir så bra ändå, jorden lär ju glida ner och iom att kullen är ganska stor så blir det ju en stor rabatt.

Såå... någon som har något bra förslag?
Så här har jag gjort , kunde inte få ner tanken djupare p.g.a. berg . Tänk på att det måste gå att komma åt och tömma tanken

• Blommor och grönska täcker en del av en trädgård med en synlig ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
L.I och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.