1 243 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Traderaförsäljare
Har letat lite på Tradera efter bl a Bosch och Makita elhandverktyg och det finns ju en del försäljare som säljer helt nya grejor, flera ex av samma maskin, batterier mm.
Blir lite fundersam över grejornas ursprung, speciellt när kvitto eller kopia på kvitto inte finns.
Behöver ju naturligtvis inte vara stöldgods, kan vara köpt billigt utomlands och sen tjänar dem en hacka på mellanskillnaden.
Vad har ni för erfarenhet av de säljarna som säljer nya maskiner i många ex, ärligt eller inte?
Blir lite fundersam över grejornas ursprung, speciellt när kvitto eller kopia på kvitto inte finns.
Behöver ju naturligtvis inte vara stöldgods, kan vara köpt billigt utomlands och sen tjänar dem en hacka på mellanskillnaden.
Vad har ni för erfarenhet av de säljarna som säljer nya maskiner i många ex, ärligt eller inte?
På ett bygge jag var på för något år sedan körde några estländare( har väl ingen betydelse iofs) en sista genomsökning på bygget innan dem stack för gott. Det vart nog verktyg för 100 000 tals kronor. Blev själv av med en skruvdragare.
Dessa tar ju vägen någonstans och alla märker inte sina verktyg så jag tror att mycket av det som finns är stöldgods. Nyare maskiner utan kvitto i allafall
Dessa tar ju vägen någonstans och alla märker inte sina verktyg så jag tror att mycket av det som finns är stöldgods. Nyare maskiner utan kvitto i allafall
Jag skulle vilja säga att det finns ett par säljare på Tradera som säljer helt nya maskiner och faktiskt har rent mjöl i påsen. Jag har varit i kontakt med åtminstone två stycken som säljer en del nya märkesmaskiner och de har kunnat redogöra för maskinernas ursprung och haft synnerligen sannolika förklaringar kring försäljningen.
Kan bara tillägga till saken att det finns gott om förfalskade produkter i omlopp och de hittar till marknaden just via blocket och tradera...och jag kan lova att ni inte kan se skillnaden, även om innanmätet skiljer sig markant från äkta vara. A word of warning...
stäldgodset är säkert äkta dock...
För de intresserade så kan ni kika på alibaba.com, världens största import/export-site...sök på "Makita" och välj kina som supplier-land..verkar som Makita tillverkas av ungefär ett par hundra fabriker
Observera att det mesta av den lagliga handeln kommer från sajten också, och det går att hitta fantastiska original-produkter till bra priser, dock oftast med viss kvantitet som minsta mängd.
stäldgodset är säkert äkta dock...
För de intresserade så kan ni kika på alibaba.com, världens största import/export-site...sök på "Makita" och välj kina som supplier-land..verkar som Makita tillverkas av ungefär ett par hundra fabriker
Observera att det mesta av den lagliga handeln kommer från sajten också, och det går att hitta fantastiska original-produkter till bra priser, dock oftast med viss kvantitet som minsta mängd.
Redigerat:
jag köpte en makita maskin, ruggit fin var den, serie nummer osv fanns, EXAKT som original.. men det var det inte, den höll inte alls länge, 5-6 tillfällen.. Så när den gick i sönder lämnade jag in den till en el kille, och han plockade isär den fullständigt.
grejerna är stämplade invändigt med något J**** kinesiskt företag, som har hemsida och hela svängen. och tillverkar kopior, men dom säljer även sin "egna" skruvdragare. Jag köper aldrig en ny billig makita maskin, för jag har blivit blåst en gång, och det är inte roliga pengar.
grejerna är stämplade invändigt med något J**** kinesiskt företag, som har hemsida och hela svängen. och tillverkar kopior, men dom säljer även sin "egna" skruvdragare. Jag köper aldrig en ny billig makita maskin, för jag har blivit blåst en gång, och det är inte roliga pengar.
Klicka här för att svara