2 313 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Tråden om kortplank
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Skall gipsa taket om 4,7 x 6,7 m i mitt garage. Tänkte använda kortplank då jag vill ha gips och inte tycker att det är värt arbetet med att göra ett slätt tak. Det finns några generella frågor som förtjänar en egen tråd:
- Format? 600 x 1200, 1800 eller 2400 mm
- Montering längs eller tvärs rummet?
- Montering längs eller tvärs läkten?
- Snyggast förskjutning av skarvar? Någon trappning eller en halvskivas förskjutning?
Tanken är alltså en tråd om gipsplank, så tips om alternativa material hör inte hemma här.
- Format? 600 x 1200, 1800 eller 2400 mm
- Montering längs eller tvärs rummet?
- Montering längs eller tvärs läkten?
- Snyggast förskjutning av skarvar? Någon trappning eller en halvskivas förskjutning?
Tanken är alltså en tråd om gipsplank, så tips om alternativa material hör inte hemma här.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Ingen?
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Jodå. Det är ju några år sedan det blev klart. Körde planken längs rummet med en halv skivas förskjutning. Är nöjd, man tänker inte så mycket på taket när man fått upp armaturer och så. Körde 600x1200 mm. Enda jag minns från monteringen var att jag använde skivhiss men att det, sett i backspegeln, troligen gått snabbare och varit lättare att passa in dom för hand.
Hej, och tack för snabbt svar!
Nyfiken på om det blev längs eller tvärs glespanelen/läkten
Jag håller på och isolerar mitt kallgarage som är rätt långsmalt 3,5 x 8 m. Är just nu inne på att sätta glespanel i längdriktningen och sen kortplank tvärs, delvis med tanken på att minska "korridorkänsla". Känns också mest naturligt att sätta glesen i längdriktningen. Enligt Norgips m fl kan man då sätta glesen c/c 400 istället för 300.
Har takstolar med c/c 1200 att utgå från och här skiljer sig buden om dimension på glespanelen/läkten... här säger Norgips 31x70
https://www.norgips.se/kunskapsbank/innertak-system-6/
medan Träguiden nöjer sig med 28x70
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/bjalklag--generellt/innertak
Någon som vet om de där 3 mm skillnad har någon avgörande betydelse.
Då jag redan har skaffat glespanel 28x70 skulle man ju kunna tänka sig att gå ner på c/c 300 trots tvärmontering av kortplanken, men vet inte om det är överdriven försiktighet.
Jag håller på och isolerar mitt kallgarage som är rätt långsmalt 3,5 x 8 m. Är just nu inne på att sätta glespanel i längdriktningen och sen kortplank tvärs, delvis med tanken på att minska "korridorkänsla". Känns också mest naturligt att sätta glesen i längdriktningen. Enligt Norgips m fl kan man då sätta glesen c/c 400 istället för 300.
Har takstolar med c/c 1200 att utgå från och här skiljer sig buden om dimension på glespanelen/läkten... här säger Norgips 31x70
https://www.norgips.se/kunskapsbank/innertak-system-6/
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/bjalklag--generellt/innertak
Då jag redan har skaffat glespanel 28x70 skulle man ju kunna tänka sig att gå ner på c/c 300 trots tvärmontering av kortplanken, men vet inte om det är överdriven försiktighet.
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Ja, glesen går väl vinkelrätt takstolarna… skulle säga att 28x70 c300 är praxis vid isolerade tak och det skulle jag utgå från om jag redan hade glesen. Sen kan du ju sätta gipsen på valfritt håll. Jag tolkar det som att Norgips kör grövre gles på glesare c/c då?H hkana skrev:Hej, och tack för snabbt svar!
[länk]
[länk]
Klicka här för att svara