Suhagg skrev:
Tack. Vilka andra tittade ni på? Vad var det som gjorde att ni valde Mälarvillan till slut?
Då vi planerat husbygget under flera år, och hunnit byta hustyp och tagit in offerter ett par gånger tidigare så hade vi ganska bra koll på vilka husföretag som vi ville vända oss till (måste kännas rätt med bemötande/attityd/kemi o s v...) och som också var intresserade av att bygga efter egenritad skiss. Känns som vi gått igenom hundratals husföretag, fast vi har säkert missat massor av bra alternativ ändå.

Vi tog till slut in offerter från:

• Fiskarheden
  • Svenska modulhus i uppsala
  • Nässjöhus
  • Mälarvillan

Vi lämnade in en så noggrann spec som möjligt på takbeklädnad, isoleringstjocklek samt övriga detaljer vi kunde komma på för att kunna jämföra de så bra som möjligt.

När offerterna kom in så var det var man fick mest för pengarna som avgjorde vilka vi tog kontakt med i första hand, dvs jämföra leveransdeklarationer och pris. Alla offerter låg förvånansvärt lika, vilket får anses att de träffat ganska rätt (eller lurat oss lika mycket :cool: ) Det var dock ett par av offerterna som låg exakt på samma nivå, med efter att ha läst massor på detta forum tillsammans med lite magkänsla så valde vi att åka till Västerås för ett första möte med Mälarvillan, vilket var överraskande positivt. Mycket proffsigt och trevligt bemötande, och säljaren var inte alls jobbigt påstridig som många hussäljare kan vara, utan la ingen press alls på oss, vilket kändes väldigt skönt.

Så man kan väl summera att intrycket vid första mötet tillsammans med vad som står på detta forum var det som gjorde att vi bestämde oss för Mälarvillan, eftersom att det var så förhållandevis jämnt mellan alla offerter vi fick.

Vispen74 skrev:
Då vi planerat husbygget under flera år, och hunnit byta hustyp och tagit in offerter ett par gånger tidigare så hade vi ganska bra koll på vilka husföretag som vi ville vända oss till (måste kännas rätt med bemötande/attityd/kemi o s v...) och som också var intresserade av att bygga efter egenritad skiss. Känns som vi gått igenom hundratals husföretag, fast vi har säkert missat massor av bra alternativ ändå.

Vi tog till slut in offerter från:

• Fiskarheden
  • Svenska modulhus i uppsala
  • Nässjöhus
  • Mälarvillan

Vi lämnade in en så noggrann spec som möjligt på takbeklädnad, isoleringstjocklek samt övriga detaljer vi kunde komma på för att kunna jämföra de så bra som möjligt.

När offerterna kom in så var det var man fick mest för pengarna som avgjorde vilka vi tog kontakt med i första hand, dvs jämföra leveransdeklarationer och pris. Alla offerter låg förvånansvärt lika, vilket får anses att de träffat ganska rätt (eller lurat oss lika mycket :cool: ) Det var dock ett par av offerterna som låg exakt på samma nivå, med efter att ha läst massor på detta forum tillsammans med lite magkänsla så valde vi att åka till Västerås för ett första möte med Mälarvillan, vilket var överraskande positivt. Mycket proffsigt och trevligt bemötande, och säljaren var inte alls jobbigt påstridig som många hussäljare kan vara, utan la ingen press alls på oss, vilket kändes väldigt skönt.

Så man kan väl summera att intrycket vid första mötet tillsammans med vad som står på detta forum var det som gjorde att vi bestämde oss för Mälarvillan, eftersom att det var så förhållandevis jämnt mellan alla offerter vi fick.
Tack. Utförligt och bra. Jag har kontaktat Mälarvillan också. Tittade ni något på Villa varm?
Hur långt har ni kommit i processen. Redan byggt klart? Intressant att höra lite om erfarenheter om leverantören,

Redigerat:
Man kan ju undra hur mycket man tjänar på ett sådant bygge(köpa stomrest) och sedan handla upp resten av entrepenaderna.
Vi har just i dagarna skickat ut vår husritning till lev och fått för oss att det där med stomrest verkar som den bästa lösningen för oss, vågar någon gissa hur många procent billigare det blir.
eller någon kanske vet hur mycket just ert hus kostade kvm jämfört nyckelfärdigt / Nicke

emmanicke skrev:
Man kan ju undra hur mycket man tjänar på ett sådant bygge(köpa stomrest) och sedan handla upp resten av entrepenaderna.
Vi har just i dagarna skickat ut vår husritning till lev och fått för oss att det där med stomrest verkar som den bästa lösningen för oss, vågar någon gissa hur många procent billigare det blir.
eller någon kanske vet hur mycket just ert hus kostade kvm jämfört nyckelfärdigt / Nicke
Tror det passar olika personligheter också. Jag vill hålla i mitt bygge själv. Tar jag in en rörmokare som inte sköter sig får han gå över dagen. Jag är inte bunden till några kontrakt som en hustillverkare bestämmer över. Har bra kontakt med egen VVS samt elektriker och skulle jag köpt stomrest och börja välja bort saker skulle det tills slut bli så rörigt att priser och vem som ska göra vad blir en enda stor röra.

Sen är det lättare när man själv är med och bygger mycket att hålla kontakten med hantverkare direkt. Du kan öka farten på ditt bygge om du vill men du kan även minska farten. Har du en hustillverkare som styr och stressade hantverkare på ackord så blir det som de vill.

Köpte mitt stomrest av en liten firma som hade en liten fabrik. Dom kom ut 4 gubbar och reste detta åt mig.
Höll egentligen inte på med montage nu för tiden, men dom gjorde de för mig eftersom jag kände en av dom lite.

Tror även de finns en hustillverkare i växjö som heter villafabriken som man kan köpa stomrest ifrån.

Vi byggde med Lågenergihus (Linköping) och lät dem ta hand om stomresning. De levererade material exkl. kök & badrum. Vissa saker som var inkl. men vi ej kunde bestämma oss för tex garageport, ytterdörrar tog vi bort (enligt listpris). Vi är väldigt nöjda av leveransen från deras sida.
Vi gjorde en hel del själva samt tog in egen entreprenad för bygg, vvs och el. Detta sätt passade oss väldigt bra för att vi kunde vara delaktiga i hela husbygget och ev. ändringar efter hand (blev en del ....)

Det är ju svårt att beräkna hur mkt billigare det blir, men billigare blir det oftast om man jämför mot orginalritning. Sen kan man alltid diskutera hur mkt egen tid är värt. Då vi byggde ett egenritat hus var det en del saker vi inte tänkte riktigt på som vi ändrade under bygget för att få huset perfekt för oss. Detta var första gången vi byggde hus så en hel del att tänka på, men skulle vi göra om det skulle vi inte ändra tillvägagångs sätt (snarare skulle vi ta större egen del av bygget).

Summerat blir det nog billigare att styra skälv om man har kontakter och bra hantverkare. Till detta krävs tillgång till byggrabatt för allt övrigt materal. Material är en stor post som gärna springer iväg (även med en byggsats tillkommer en hel del om man ändrar saker i efterhand)...

Bara man är medveten om vilket tid allt tar runt kring så är det väldigt lärorikt att styra bygget själv. Man får full koll på huset, hur allt är draget mm. Små lösningar som man bara går runt och myser när man ser dem (vi avrundade ngr hörn som störde och ångrar inget fast byggarna fick göra om).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.