Jag har letat i forumet men inte hittat svaret på min fråga men kan inte hitta något som ger komplett svar.

Jag skall bygga ett trädäck för att sätta ett spabad på. Totalvikt med vatten och badare blir cirka 2 ton.

Jag vill helst undvika att gräva ner plintar eller skruva markskruv, dels för att det förmodligen finns rätt mycket sten i marken och dels för att jag inte vet exakt vart dräneringen runt huset går. Min tanke är att gräva bort matjorden och lägga ett lager hårt packad singel, sen betongplattor som jag lägger bärlinorna på. De ritningar jag sett har både bärlinor och reglar, men jag vill undviker reglarna så att konstruktionen inte blir så hög. Istället tänkte jag skruva i kortlingar mellan bärlinorna som jag sedan skruvar fast trallen i.

Vad tror ni om min konstruktion?

K
Tror den blir klen. Vad är avståndet mellan marken och botten på spabadet?

K kniv skrev:
Tror den blir klen. Vad är avståndet mellan marken och botten på spabadet?
Tack för svar. Kan vara så. Jag skall fortsätta spåna på konstruktion.

Der låter som att det borde fungera utmärkt. Varför skulle den bli klen?

(Men kom gärna med lite skisser, dimensioner och mått, annars är det svårt att ge någon feedback)

K
En bild säger nog mer än 1000 ord i detta fall.. Så rita upp vad det är du vill göra

A arkTecko skrev:
Der låter som att det borde fungera utmärkt. Varför skulle den bli klen?

(Men kom gärna med lite skisser, dimensioner och mått, annars är det svårt att ge någon feedback)
Skiss av en trästomme på betongblock för ett bygge, med mått 5000 mm x 3000 mm. En person står vid stommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tog ett tag att få ihop en skiss, men här är den. Hoppas den hjälper. Badet kommer att stå längst upp i det närmsta hörnet.

Jag tror inte bärighet är något problem, enda som är en risk är nog om det blir svårt för det att torka ut. Så lägg en fiberväv under gruset, så att det inte växer upp växtlighet. Och eventuellt försök få till lite höjd så luft kommer till.

K
Finns inga kortlingar i den bilden? Det där ser ut som ett vanligt nedsänkt bjälklag

K kniv skrev:
Finns inga kortlingar i den bilden? Det där ser ut som ett vanligt nedsänkt bjälklag
Absolut. Kortlingar har jag missat. Tack

K
Så som du ritat nu läggs ju trallen vinkelrätt mot reglarna. Så varför ska du sätta kortlingar att fästa trallen i?!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.