Hej!
Jag ska framöver bygga ett trädäck på plintar i en slänt. Vad är bäst? Gräva ut hela ytan o lägga makadam/ singel eller enbart gräva för plint frostfritt djup o singel i botten?

K
Finns ingen anledning att gräva bort slänten, går bra att bara sätta plintarna där de ska vara. Ta gärna lite större plintar till de som ska vara nedanför slänten om du köper färdiga

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J Jabinski skrev:
Vad är bäst?
"Bäst" är kanske att göra en stensatt altan istället, det kanske innebär att du får schakta eller fylla men kommer sannolikt att hålla längre och fodra mindre underhåll.

F fribygg skrev:
fodra mindre underhåll
Fast ett tryckt trädäck kräver inget större underhåll tycker jag. Vilken typ av underhåll tänker du på?

Alfredo Alfredo skrev:
Fast ett tryckt trädäck kräver inget större underhåll tycker jag. Vilken typ av underhåll tänker du på?
Årlig såpskurning. Byte av dåliga trallbrädor vart 10 e till 25 år

F fribygg skrev:
Årlig såpskurning.
Ja det brukar faktiskt även vi göra men även en stensatt plats måste städas efter en vinter. Vet inte om det är någon jätteskillnad.

F fribygg skrev:
Byte av dåliga trallbrädor vart 10 e till 25 år
Vi har "något" som i princip är ett trädäck som är över 40 år nu och vi har aldrig behövt byta något. Sen kanske tryckimpregneringen var kraftfullare på den tiden och det håller sämre idag, ingen aning faktiskt. Men visst, pratar vi livslängd så vinner naturligtvis en riktigt gjord stensatt plats.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.