Hej!
Ska bygga trädäck och lägga reglarna direkt på betongplattor (med syllpapp emellan). Har lagt markduk i botten och på denna ett lager makadam för dräneringens skull. Jag avser att ”padda” makadamen.
Min fråga är om jag ska lägga betongplattorna direkt på makadamen eller om jag först ska lägga en markduk ovanpå makadamen och på denna lägga ett par cm sättsand (eller stenmjöl?), padda sättsanden och därefter placera betongplattorna ovanpå denna? Vad är det egentliga syftet med sättsanden? Få det mer stabilt? Hur mycket behövs? Jag har hittat lösningar både med och utan. Räcker det inte med att packa makadamen och hoppa över sanden?
Hittade en guide på BOLIST och där rekommenderar man sättsand ovanpå makadamen: https://bolist.se/guide/tradack/
Tacksam för konstruktiva svar
Ska bygga trädäck och lägga reglarna direkt på betongplattor (med syllpapp emellan). Har lagt markduk i botten och på denna ett lager makadam för dräneringens skull. Jag avser att ”padda” makadamen.
Min fråga är om jag ska lägga betongplattorna direkt på makadamen eller om jag först ska lägga en markduk ovanpå makadamen och på denna lägga ett par cm sättsand (eller stenmjöl?), padda sättsanden och därefter placera betongplattorna ovanpå denna? Vad är det egentliga syftet med sättsanden? Få det mer stabilt? Hur mycket behövs? Jag har hittat lösningar både med och utan. Räcker det inte med att packa makadamen och hoppa över sanden?
Hittade en guide på BOLIST och där rekommenderar man sättsand ovanpå makadamen: https://bolist.se/guide/tradack/
Tacksam för konstruktiva svar
Redigerat:
Stenmjöl använde jag för att skapa ett fall under altanen. Altanen sitter mot huset. Jag packade inte stenmjölet. Efter några veckors byggande var det stenhårt.
Nu har jag fall från huset med kanske 2-3 cm per meter. Så det vatten som tar sig igenom trallen rinner bort från huset.
Nu har jag fall från huset med kanske 2-3 cm per meter. Så det vatten som tar sig igenom trallen rinner bort från huset.
Tack för ditt svar. Är fallet den egentliga anledningen till att lägga sättsand/stenmjöl ovanpå makadamen? Har du makadam under?D Derbyboy skrev:
Tyvärr inte. Vattnet rinner bokstavligen igenom makadamen.
Pröva att hälla en hink vatten På en hög med makadam. Sedan häller du en hink på en packad jordhög/stenmjöl/lerhög. I den senare högen kommer vattnet att ge sig av utmed sidorna av högen.
Pröva att hälla en hink vatten På en hög med makadam. Sedan häller du en hink på en packad jordhög/stenmjöl/lerhög. I den senare högen kommer vattnet att ge sig av utmed sidorna av högen.
Jag förstår. Har du makadam under stenmjölet? Har du lagt stenmjöl endast mellan plattorna eller står plattorna på stenmjölet och sedan makadamen därunder?D Derbyboy skrev:
Okej. Nej, det har jag troligen inte. Jag har ett nybyggt uterum och det är framför detta som trädäcket ska ligga (bland annat). Jag bad firman som grävde ur för bottenplattan till uterummet att även gräva ut där trädäcket ska ligga för att få plats med makadam för dräneringens skull.D Derbyboy skrev:
Men det är kanske ingen dum idé att lägga markduk ovanpå makadamen och sedan stenmjöl eller sättsand ovanpå den och skapa fall. Frågan är bara om betongplattorna ska stå direkt på makadamen eller på stenmjölet/sättsanden. Någon idé om det?
Frågan är också om man ska välja stenmjöl eller sättsand. Stenmjöl packas hårdare vilket är bra om man, som du gjorde, vill skapa ett fall ut från huset. Däremot släpper det ju knappt igenom vatten, och det är ju av dräneringsskäl som jag har lagt makadam där. Ren spekulation, men jag gissar på att sättsand är bättre i mitt fall pga att det är mer genomsläppligt och att jag med hjälp av den kan få betongplattorna att ligga stabilt (om nu det är ett skäl till att lägga sättsand ovanpå makadamen).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp inför projekt trädäck/trall till poolområde på marksten
Altan & Uteplats -
Hur lägger man marksten intill trädäck?
Altan & Uteplats -
Stöttning åt bärlager (för marksten/gatsten intill reglar för trädäck?
Grund & Markarbeten -
Trädäck på marksten. Bör/måste man fästa bärlinan mot huset?
Altan & Uteplats -
Gjuta betongplatta på befintlig marksten
Utbyggnad och tillbyggnad