Hej. Tycker inte detta ser ut som kräfta. Någon som har någon idé på vad det kan vara och hur vi kan rädda trädet? Grenar ser friska ut utan detta är på stammen. Trädet står i skåne, strax utanför malmö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Nej, det är inte kräfta. Vad är det för träd, alm? Jag vet inte men det skulle kunna vara ett insektsangrepp och fåglar som letar efter insekter och hackar i barken.
Plasten som är knuten runt stammen, är det för att skydda barken? Jag skulle ta bort den, det blir lätt röta - svampangrepp under plast.
Plasten som är knuten runt stammen, är det för att skydda barken? Jag skulle ta bort den, det blir lätt röta - svampangrepp under plast.
vad skönt om det är så. Det var en arborist som var där och beskar trädet som menade att det var ett problem. Hoppas det är falsklarmKalle B skrev:
Äppelträd.A Abies koreana skrev:Nej, det är inte kräfta. Vad är det för träd, alm? Jag vet inte men det skulle kunna vara ett insektsangrepp och fåglar som letar efter insekter och hackar i barken.
plasten är en limning:
https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/tradgard/frukttrad/skydda-appeltradet-med-limring/
Jag tycker det ser jättevackert ut. Blir det inte så när stammen växer och spricker. Ta gärna bort bandet, kan bli svamp. Stammen på vissa av mina thujor ser ut så när de expanderar i volym.C Csms skrev:
erat träd växer och blir grövre.C Csms skrev:
För varje år så släpper den lite mer och mer av sin skorpbark, den yttre delen är mer lik näver, när skropbarken spricker och släpper så tar nävern över och dessa vallningar uppstår.
Fullt normalt och visar ett vackert träd.
Det är ett bevis på att trädet har en historia att berätta då det är till åren..
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga med trä från granbarkborreangripna träd
Lösvirke & Timmerhus -
Skadad bark äppelträd
Häckar, Buskar & Träd -
Ska ha täckbark runt träd - behövs rabattkant och vilken rekommenderas?
Trädgård allmänt -
Vad ska jag ha runt äppelträden - gräs, täckbark eller annat?
Trädgård allmänt -
Barka av lövträd, dör alla?
Häckar, Buskar & Träd