Dags att lägga spån på golvet och upptäcker att bjälklaget inte är i våg. Dessutom lutar det från där golvbrunnen ska vara så jag vill inte lämna det så. Är det OK att lägga 45mm i rätt tjocklek för att väga upp på dessa bjälkar trots att de är 70mm? (Har nämligen inget annat hemma).
Ser isåfall ut som på bilden.
IMG_20140415_113853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade samma problem. Jag löste det genom att skruvlimma nya reglar på sidan av de gamla, som jag då vägde av. Jag tog till 45x195, för att samtidigt få en förstärkning "för säkerhets skull".

S
gör gärna så det lutar till brunnen samtidigt som du fixar reglerna.

Fast jag får inget svar på frågan om det är OK att sätta dit smala bitar på de existerande reglarna? Om jag skruvlimmar dessa på känns det iaf för mig som att det är det stabilaste sättet att lösa det på?

S
det missa jag förlåt.
ja, det funkar gott. limma och skruva.

SBH skrev:
det missa jag förlåt.
ja, det funkar gott. limma och skruva.
Och det är även okej att dessa är 45mm på de existerande reglarna som är 70mm?

S
eppeee skrev:
Och det är även okej att dessa är 45mm på de existerande reglarna som är 70mm?
"ja, det funkar gott. limma och skruva."

Tack så mycket för svar

S
hur kommer spånet funka för dig? kommer alla skarvar hamna på reglerna?

Spånet läggs vertikalt så det blir inga skarvar då rummet är så smalt att en spånbredd räcker.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Annars lägger du dit spånet och låter flytspacklet fixa till bakfallet, är det 1cm eller så, så går det inte åt så mycket mer spackel

S
nino skrev:
Annars lägger du dit spånet och låter flytspacklet fixa till bakfallet, är det 1cm eller så, så går det inte åt så mycket mer spackel
det är alltid bra att ha allt från grunden lutande mot brunnen

Jag blev lite förbryllad först över att det var ett så konstigt rum, så litet att en spånbredd räcker, 60cm!?

Men insåg sedan att en spånlängd skulle räcka...

SBH skrev:
hur kommer spånet funka för dig? kommer alla skarvar hamna på reglerna?
Golvspån lägger man väl normalt tvärs reglarna. Skarvarna behöver inte ligga på reglar.

SBH kan hålla med dig till viss del. Men jag skulle nog hellre ta ett litet bakfall på golvspånet än att få ett golvspånet som kanske inte ligger stumt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.