Hej,

Vi hade byggare här som byggde en altan hos oss och vi är jättenöjda med allt, förutom en sak. Ribborna på en av sidorna tycker jag inte riktigt håller måttet. De har använd böjt virke och jag kan tycka att man inte borde satt upp dem. Som ni ser är det några som ”går ihop”. Ska man räkna med det eller ska jag be dem att fixa?

Träribbor på altan med några böjda ribbor som går ihop, mot en bakgrund av träd och en parasoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut att vara för långt för att inte ha en regel i mitten att skruva dem i.

• Gilla
kjellinge och 16 till
  • Laddar…
S
Ser inte bra ut. Men precis som ovan skriver så hade de sett ut sådär om några månader ändå utan en regel i mitten.

• Gilla
TheBoyWonder och 4 till
  • Laddar…
Be dom att komplettera med en regel i mitten

• Gilla
S_lund och 5 till
  • Laddar…
En 28x70 på högkant och 25 skruvar så är det gjort på 10 minuter med samma distans som i kanterna.

Finns inget virke i den fri längden och dimension som inte blir snett.

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Tycker det ser ut att vara för långt för att inte ha en regel i mitten att skruva dem i
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Be dom att komplettera med en regel i mitten
vad bör man ha för avstånd mellan reglarna?

D Du och 19till skrev:
Tycker det ser ut att vara för långt för att inte ha en regel i mitten att skruva dem i.
Vad ska det vara för mått mellan reglarna?

På en altan vet jag inte vad för standard det finns. Men hus brukar ju som standard ha 600mm cc regelavstånd.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
A
60-80 cm mellan stolparna och regeln i mitten borde räcka. Den i mitten behöver inte vara särskilt grov eller gå ner till mark/golv, utan funkar bara som låsning av distansen mellan ribborna. Nu ser iofs överliggaren ut att hänga lite på bilden så eventuellt är det bra med understöd.

• Gilla
Turpen och 1 till
  • Laddar…
K
Men, det där är ju ingen altan?! Så definitivt klaga

• Haha
  • Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
Hallonbåten
Kvistarna, regn och sol påverkar matrialets längdriktning. Men behöver förmodligen två extra skruvrader klyvd 70mm trail av högre kvalite ( mindre kvistar) kan ge bättre resultat.

D Du och 19till skrev:
På en altan vet jag inte vad för standard det finns. Men hus brukar ju som standard ha 600mm cc regelavstånd.
Men det här är ju snarare ett staket isåfall. Där är det inte några 60cm i cc-mått som gäller. Det beror helt på materialtjocklek, höjd, täthet, estetik mm.
I det aktuella fallet var det snyggt som det var, med det avståndet. Dock var ribborna mycket riktigt för klena/dåliga, för att det skulle fungera. Därför skulle en regel till på mitten bli bättre.

K
D Du och 19till skrev:
För väggar finns även 450mm cc som en standard. Allt beror på beklädnaden och bärighet. Så förklara gärna hur det skulle bli applicerbart här, för har tyvärr 0 relevans i denna fråga

K Kristoferberg skrev:
Hej,

Vi hade byggare här som byggde en altan hos oss och vi är jättenöjda med allt, förutom en sak. Ribborna på en av sidorna tycker jag inte riktigt håller måttet. De har använd böjt virke och jag kan tycka att man inte borde satt upp dem. Som ni ser är det några som ”går ihop”. Ska man räkna med det eller ska jag be dem att fixa?

[bild]
Skräpjobb. På en så bred altanvägg borde man i alla lägen ha en stolpe på mittten så dom liggande lättare kan hålla jämna avstånd. När man köper liggande virke ska man alltid kolla så att de är raka. Verkar vara en knickedick som jobbat.

Som redan skrivits så kommer det inte hjälpa att byta till rakt virke. Det slår sig, speciellt "färskt" tryckat. Be dem komma och skruva in ett stöd, så blir det bra.

• Gilla
MarijaF
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.