Hej,
Vi hade byggare här som byggde en altan hos oss och vi är jättenöjda med allt, förutom en sak. Ribborna på en av sidorna tycker jag inte riktigt håller måttet. De har använd böjt virke och jag kan tycka att man inte borde satt upp dem. Som ni ser är det några som ”går ihop”. Ska man räkna med det eller ska jag be dem att fixa?
Vi hade byggare här som byggde en altan hos oss och vi är jättenöjda med allt, förutom en sak. Ribborna på en av sidorna tycker jag inte riktigt håller måttet. De har använd böjt virke och jag kan tycka att man inte borde satt upp dem. Som ni ser är det några som ”går ihop”. Ska man räkna med det eller ska jag be dem att fixa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut att vara för långt för att inte ha en regel i mitten att skruva dem i.
Be dom att komplettera med en regel i mitten
På en altan vet jag inte vad för standard det finns. Men hus brukar ju som standard ha 600mm cc regelavstånd.
60-80 cm mellan stolparna och regeln i mitten borde räcka. Den i mitten behöver inte vara särskilt grov eller gå ner till mark/golv, utan funkar bara som låsning av distansen mellan ribborna. Nu ser iofs överliggaren ut att hänga lite på bilden så eventuellt är det bra med understöd.
Men det här är ju snarare ett staket isåfall. Där är det inte några 60cm i cc-mått som gäller. Det beror helt på materialtjocklek, höjd, täthet, estetik mm.D Du och 19till skrev:
I det aktuella fallet var det snyggt som det var, med det avståndet. Dock var ribborna mycket riktigt för klena/dåliga, för att det skulle fungera. Därför skulle en regel till på mitten bli bättre.
För väggar finns även 450mm cc som en standard. Allt beror på beklädnaden och bärighet. Så förklara gärna hur det skulle bli applicerbart här, för har tyvärr 0 relevans i denna frågaD Du och 19till skrev:
Skräpjobb. På en så bred altanvägg borde man i alla lägen ha en stolpe på mittten så dom liggande lättare kan hålla jämna avstånd. När man köper liggande virke ska man alltid kolla så att de är raka. Verkar vara en knickedick som jobbat.K Kristoferberg skrev:Hej,
[bild]
Klicka här för att svara