Ska till att köpa nya vitvaror till nyrenoverade köket och det blir bla. någon 75-85 cm bred häll. Men jag känner mig lite tveksam till manövreringsorganen på dessa moderniteter. Hur bra funkar det att blippa upp och ner värmen på någon mer eller mindre pluttig knapp nånstans på hällen? Klarar svärmor detta? Om risgrynsgröten har kokat över, måste man torka upp den då innan man hittar knappen igen?

Har sett att det finns några få hällar med traditionella vred, men de är just få, förmodligen av någon anledning (svårare att hålla rent?)

Kollade på någon häll (siemens?) där tyckte jag det var ytterst oklart vilka knappar som relaterade till vilken "zon", men stilrent var det....

Synpunkter?

Tack,
T

Siemens har en inbyggnadshäll som kopplas till inbyggnadsugnen. Vreden till hållen sitter då vid ugnens vred.

Tack för svar, men ugnen kommer sitta i ett högskåp 3 meter från hällen, så det är nog ingen lösning i detta fall.

/T

Jag var också mycket tveksam till touchkontroller till hällen, men vi valde det i alla fall just för att det knappt finns annat nu.

Men jag är helnöjd! Tycker att det är mycket bra att jag inte "fegade" för nyheter (för mig). Det var lätt att lära sig, när vi fått en genomgång av killen som kopplade in hällen. Han hade en likadan själv. Det är en Husqvarna.

Och man kan faktiskt lära sig att inte lägga något på kontrollerna. Och jag kokar alltid potatis med timern som slår av plattan efter utsatt tid.

Om din svärmor klarar av det vet jag inte, men om hon inte kan det, beror det nog snarare på att ni inte har förklarat och visat på ett tillräckligt bra sätt.

/EB
själv inte såå gammal, bara medelålders, och kapabel att lära nytt

Vist kan det bli som ett flipperspel när man torkar av eller det kokar över, men det är inget som händer så ofta. Med en induktionshäll är risken för överkok desutom minimal och då minskar också det omedelbara avtorkningsproblemet.
Vi är nöjda med touchknapparna, och vill man ha en häll med induktion (och det vill man) är det nog svårt att hitta en med vanliga vred. Desutom slipper man vred som står upp från bänken.

OK, då har man provkört Husqvarnahällen med touchkknappar.
Kalla mig gammelmodig, men inte är det speciellt smidigt att behöva först hålla inne "power" 2s innan hällen får ström, sedan ska man då "blippa" upp eller ner på knapparna (inom 10s) ... Ibland blir det två steg i taget, ibland inget >:(
Hoppas man vänjer sig, annars lär den åka ut genom fönstret inom kort ;)

/T

Touchknappar har egentligen bara 2 fördelar:

1) Lättstädat
2) Utseende (kan ju diskuteras)

För övrigt tycker jag det är uselt.... Hade det på känn innan köp MEN hittade inget vettigt alternativ. Mycket blippande/pipande blir det >:(  

Instämmer med föregående talare (ByggaNytt), förutom att det finns en fördel till:

3) Småbarn frestas inte att testa vreden i tid och otid.

Vår lilltjej kunde nog inte ens gå när hon stängde av tvättmaskinen och öppnade luckan första gången :(

Annars tycker jag touchkontrollerna är lättbegripliga men inte speciellt praktiska. Händer mig från och till att jag står där med blött eller kladdigt finger och trycker frenetiskt utan respons. I vanliga fall behöver man inte ens röra knappen för att det ska funka. Motsatsen händer också, en arm eller stekspade kan både stänga av och sätta på saker som inte alls var meningen.
Vår häll är bara 60 cm bred (idiotiskt, vi hade haft plats för 80) och de gånger man har spisen full med pryttlar kan en felplacerad kastrull framkalla en rysligt flipprande. Varför funkar kastruller men inte mina fingrar - är de för små :-?
Men visst är det lätt att städa av... och maken som i ärlighetens namn lagar den mesta maten har inget alls att klaga på... ;)

Tycker inte heller om touchkontroller men vill gärna ha induktionshäll. Vi funderar därför på att köpa en induktionshäll från Bosch med piezoknappar.

Jag har fortfarande inte hittat någon som har testat hällen men jag hoppas och tror att de knapparna kommer att vara lite känsligare. Ska vara samma teknik som man kör på knapparna på vissa övergångsställen (åtminstone i Lund) och de brukar vara snabba.

Hoppas det blir bra med touchknappar... Jag har precis beställt hem en sådan glashäll.  [smiley=huh.gif]

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.