ilandet
Vi har tecknat ett avtal med en totalenprenad/hustillverkare. För ett år sedan fick vi ett fast pris på markarbetet som då var 340 000. Under året har hustillverkaren insett att underleverantören bryter mot deras regler om en viss nivå av kreditvärdighet och bestämde sig för att byta.

Nu 1,5 månader innan huset ska levereras och precis innan markarbetet ska börja får vi ett nytt pris på markarbete som nu är 460 000. En ökning på närmare 40%. Som tillägg har de nu lagt med att grävaren kommer fördela ut de massor som redan finns på tomten. Men den främsta anledningen verkade vara att dieselpriserna har gått upp och är ostabila.

Ska vi behöva stå för en ökning på den här nivån när vi redan har fått ett fast pris sedan tidigare och det är de som tagit beslutet att byta underleverantör?

T
Det beror på vad det står i det "fastapriset".
När jag skriver offerter nu för tiden har jag med en klausul för att materialet kan gå upp och är det en viss procent så kommer det belastas kunden, typ.

ilandet
Ja det låter ju vettigt. Det är lite mer komplext i vårat fall. Vi har ju endast skrivit avtal med totalenpreprenaden och där står det ingen sådan detalj. Från markentreprenad har vi bara fått ett pris som vi accepterat genom våran totalentreprenad. Oavsett avtal de hade med dom är det ju nu brutet eftersom de byter entreprenad.

Jag förstår inte.

Har du en totalentreprenad till fast pris. Ingår markentreprenaden i det, eller är det en separat entreprenad?

Om du har ett fast pris på en totalentreprenad, så gäller det. OM entreprenören vill byta ut någon UE, så är det inget ni egentligen har med att göra.

Men här låter det lite som att markentreprenaden inte ingår i totalentreprenaden, blir förvirrad?

ilandet
H hempularen skrev:
Jag förstår inte.

Har du en totalentreprenad till fast pris. Ingår markentreprenaden i det, eller är det en separat entreprenad?

Om du har ett fast pris på en totalentreprenad, så gäller det. OM entreprenören vill byta ut någon UE, så är det inget ni egentligen har med att göra.

Men här låter det lite som att markentreprenaden inte ingår i totalentreprenaden, blir förvirrad?
Ja det är lite komplext som sagt. De tar inte ansvar för markarbete men vi ska ändå använda deras leverantör för att göra det. Vilket betyder att nu när de byter leverantör så måste vi med byta. Det är väl inget att göra antar jag. Jäkligt trist bara. Man önskar ju ändå att de tog lite ansvar i det eller såg till att vi var förberedda på detta när de kom på att de skulle byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.