D.M. D.M. skrev:
Jag valde ett 650 kg släp. Båda mina föregående bilar har haft en Max obromsadsläpvikt under 750 kg. Har för mig att tjänstevikten måste vara över 1500 kg för att få dra 750 kg obromsat. T.ex min förra Subaru legacy hade en tjänstevikt straxt under 1500 kg och fick bara dra 735 kg obromsat. Kombinationen bil och Max dragvikt är väldigt lätt att kontrollera om man blir stoppad, om du däremot har råkat lasta 70 kg mer än släpet är typat för är inte lika enkelt.
Jag har samma "problem" som lösts på samma sätt.
Skärmdump av Släpvagnskalkylatorn med specifikationer för bil och släpvagns vikter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Ursäkta något obildade frågorna, tycker det är lite av en djungel med dessa vikter.
Köp ett bromsat istället
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fairlane
F Fixaren06 skrev:
Ursäkta något obildade frågorna, tycker det är lite av en djungel med dessa vikter.
Det är egentligen rätt enkelt, men kan verka rörigt i början. Kolla registreringsbeviset på bilen hur mycket du får dra obromsat så utgår du från det.
 
F fribygg skrev:
Köp ett bromsat istället
Mycket dyrare, mer meck att få igenom besiktning och många har helt enkelt inte behovet.
Behöver jag frakta tungt lånar/hyr jag ett släp på Freetrailer.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
RoTe
F Fixaren06 skrev:
Ursäkta något obildade frågorna, tycker det är lite av en djungel med dessa vikter.
Helt enkelt är det inte men du måste till att börja med lära dig innebörden av dessa tre ord: Tjänstevikt, totalvikt och max lastvikt. Utan förståelse för dessa skulle i alla fall jag hävda att du bör plugga lite körkortsteori igen.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mycket dyrare, mer meck att få igenom besiktning och många har helt enkelt inte behovet.
Behöver jag frakta tungt lånar/hyr jag ett släp på Freetrailer.
Det är säkert bra om man bor så till och inte har behov av släp ofta, har man som jag liten bil (Fabia), bor på landet och äger och renoverar ett par kåkar är valet att ha egen bromsad kärra rätt lätt, får ju med mig mer och kan lasta betydligt tyngre på bromsad släpa med liten bil vilket är lämpligt när man kör ved till exempel.

Den bromsade Rekotrailern jag har är bara dryga tjugo år gammal nu så jag vet inte om bromsarna kommer att orsaka mig stora besvär och kostnader framöver.. Besiktning är inte gratis är väl det enda negativa jag noterat hitills med eget släp.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, vikten på släpet är densamma oavsett. Det är exakt samma släp, det är bara en fråga vad man registrerar det som. Är det registrerat som 650 Kg så får du lasta 463 kg och är det registrerat som 750 kg så får du lasta ytterligare 100 kg.

Om det inte finns något undantag av biltillverkaren så kan man säga så här:
Ett lätt släp får dras av alla bilar, även om man kommer över 3500kg totalvikt (bil+släp)
Ett släp räknas som lätt om dess totalvikt är lika med eller mindre än halva tjänstevikten på bilen som ska dra, med ett max på 750 kg.

Det ger:
Har dragbilen en tjänstevikt på 1500 kg eller mer så får du dra ett 750 kg släp och rekommendationen blir då köp ett sådant så du kan lasta maximalt
Väger bilen mindre än 1500 kg så får du inte dra släpen om det är på 750 kg, så då är det bättre att köpa släpet som 650 kg.
Väger dragbilen under 1300 kg så får du inte dra 650 kg-släpet heller utan måste hitta ett mindre.
Här opponerar jag mig.
Väger bilen mindre än 1500 kg får den fortfarande dra 750-släpet, men man får bara köra max 40 km/h om det är lastat, oavsett hur lite lastat det är.
Har man en bil med tjänstevikten 1400 kg skulle det således ge fördelen att köpa 650-släpet eftersom hastighetsbegränsningen inte påverkas av om släpet är lastat eller inte.
Hur mycket man får lasta på det obromsade släpet framgår av registreringsbeviset där det står maxvikt på obromsat släp.
 
  • Gilla
Fixaren06 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mycket dyrare, mer meck att få igenom besiktning och många har helt enkelt inte behovet.
Behöver jag frakta tungt lånar/hyr jag ett släp på Freetrailer.
Varför inte då köpa in frakttjänsten så slipper du släp helt om det är det jobbiga. jag tycker att upp till några ton sköter man själv därefter köper man in lastbilsfrakt om det handlar om ett gäng ton ;)

Gul hjullastare lastar grus i släpkärra kopplad till pickup-truck på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Helt enkelt är det inte men du måste till att börja med lära dig innebörden av dessa tre ord: Tjänstevikt, totalvikt och max lastvikt. Utan förståelse för dessa skulle i alla fall jag hävda att du bör plugga lite körkortsteori igen.
Jo men förstår att tjänstevikten är riktiga vikten för ett fordon+förareno

För släp blir det då vikt på kärra.

Det är totalvikten som förvirrar något.

Är det tjänstevikt+lastvikt helt enkelt?

Såhär är definerar Transportstyrelsen
"

Totalvikt släp​

Totalvikten på ett släp är summan av:

  • fordonets tjänstevikt
  • passagerare (beräknad vikt av största antal personer som fordonet är tillverkat för)
  • gods (den största mängd gods som fordonet är tillverkat för)

Vad menar de med passagerare på släp, ex häst?
 
Tokslut Tokslut skrev:
Varför inte då köpa in frakttjänsten så slipper du släp helt om det är det jobbiga. jag tycker att upp till några ton sköter man själv därefter köper man in lastbilsfrakt om det handlar om ett gäng ton ;)

[bild]
För att det kostar med frakt varenda gång man ska göra något. Så mycket släp man hyrt genom åren, är ju redan uppe i ett eget släp med råge.
 
Fairlane
S Stubai skrev:
Här opponerar jag mig.
Väger bilen mindre än 1500 kg får den fortfarande dra 750-släpet, men man får bara köra max 40 km/h om det är lastat, oavsett hur lite lastat det är.
Har man en bil med tjänstevikten 1400 kg skulle det således ge fördelen att köpa 650-släpet eftersom hastighetsbegränsningen inte påverkas av om släpet är lastat eller inte.
Hur mycket man får lasta på det obromsade släpet framgår av registreringsbeviset där det står maxvikt på obromsat släp.
Korrekt, jag glömde tänkte bara på normal körning
 
F Fixaren06 skrev:
För att det kostar med frakt varenda gång man ska göra något. Så mycket släp man hyrt genom åren, är ju redan uppe i ett eget släp med råge.
Mig behöver du inte övertyga, det var @Dilato som var negativ till mindre restriktioner, jag själv hatar restriktioner
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ett lätt släp får dras av alla bilar, även om man kommer över 3500kg totalvikt (bil+släp)
Även ett släp med 3000kg totalvikt får dras av alla bilar eftersom det bara väger tex 500kg, men den bilen får inte köras med alla körkort…..
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F Fixaren06 skrev:
Jo men förstår att tjänstevikten är riktiga vikten för ett fordon+förareno

För släp blir det då vikt på kärra.

Det är totalvikten som förvirrar något.

Är det tjänstevikt+lastvikt helt enkelt?

Såhär är definerar Transportstyrelsen
"

Totalvikt släp​

Totalvikten på ett släp är summan av:

  • fordonets tjänstevikt
  • passagerare (beräknad vikt av största antal personer som fordonet är tillverkat för)
  • gods (den största mängd gods som fordonet är tillverkat för)

Vad menar de med passagerare på släp, ex häst?
Totalvikt på den typ av släp du tittar på är släpets vikt plus maxlast. Det är det som är 650kg eller 750 kg. Det är exakt samma släp så släpets egna vikt är givetvis också detsamma så det som skiljer är hur mycket du får lasta.

Gör det enkelt för dig, kolla upp registreringsbeviset på den/de bilar du vill dra släpet med. Säger de 750 kg för obromsat så kör med det. Säger det mellan 650 och 750 kg så kör på det.
Är det mindre så får du antingen ta ett bromsat släp eller ett släp med ännu lägre totalvikt.
 
Bäst är väl att först kolla i regbeviset.
Nyare bilar har en väldigt individuell gräns för obromsat släp, och det står också i regbeviset.
Min förra bil fick till exempel bara dra 600kg obromsat, trots att bilen vägde 1650kg i tjänstevikt.
Det finns även angivet vilken maximal släpvagnsvikt (totalvikt) du får dra bromsat med B-kort.
Däremot tycker jag att det är lurigare med de obromsade släpet, där står det ju bara "maximal släpvagnsvikt", det står inte "totalvikt", vilket jag tycker är förbryllande.
Med BE kan du ju köra ett släp med högre totalvikt än vad bilen tillåter, bara du inte lastar det till mer än tillåtet.
Denna förmån har man ju med BE, men inte med B.
Men får jag då med B-kort köra mitt 750kg obromsade släp, när bilen bara får dra 600kg obromsat (naturligvis lastar jag bara upp till 600kg totalt)?
Har jag förmånen att få räkna själv här, eller går man på det obromsade släpets totalvikt?
Eller måste jag ha BE för detta?
Jag tycker inte att det är helt tydligt med just denna del av reglerna.
 
  • Gilla
Fixaren06
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.