Hej
Jag och min sambo är nu i sluttampen av vår totalrenovering på vårt ödetorp och tusen tankar snurrar i mitt huvud.
Torpet inköptes för tomtpris och var då obeboligt men med vatten och el indraget, egen brunn å elmätare men utan avlopp. Vi har idag efter mycket möda byggt ny fasad, bytt fönster, tak, dragit ny el, isolerat allt å även inrett vind, gjort utbyggnad för badrum och grävt eget avlopp (trekammarbrunn) med miljösten ist för infiltration och installerat värmepump. Tanken är att värdera om å hyra ut torpet som fritidshus. Då vi bor utanför detaljplanssamhälle och har långt till grannar har vi inte ansökt om bygglov vilket jag av den informationen jag läst mig till inte skall stå oss till hinder. Men nu då till mina funderingar.
Kommunen måste väl godkänna avloppet? Måste det på något annat sätt godkännas för att få lov att bebos, det är registrerat som tom med småhus idag? Vi kommer stå på elavtal och försäkring, då med tillägg som även täcker utyrning. Tanken är att hyresgäster kommer stå adresserade på samma adress som vi fast med egen brevlåda. Men ska/kan de ha egen hemförsäkring? Ska man meddela skatteverket, kommun om uthyrning även om inkomsten/vinsten inte per år uppnår beskattningsvärde? Va har man för skyldigheter gentemot kommun å andra myndigheter? Eller är det bara å värdera å hyra ut när det står färdigt? Mannen är kolugn men ja vill verkligen att vi gör rätt för oss och vill också kunna känna mig trygg när vi hyr ut huset så vi står så säkra som möjligt om något mot all förmodan skulle hända eller skadas under uthyrningsperioden.
Något jag glömt, säkert! Men behöver stilla mina funderingar lite så tacksam för svar!

Finns det en projekttråd på forumet?

Avloppet borde ni väl kollat innan ni anlade det att det är godkänt? Jag håller på med liknande projekt, och i min kommun måste man skicka in ansökan för att få anlägga avlopp...

Avloppet brukar villkoras i bygglovet om inte annat. Har ni fått bygglov ? Uthyrning behöver inte meddelas till någon, bara deklareras om inkomsterna överstiger ett visst belopp,

Huset är ju gammalt och typat, så ni får såklart bo och hyra ut det
Men avloppet måste anmälas till kommunen innan ni gör det. Nu vet jag inte var detta är och kommuner har lite olika regler/praxis, men det är inte ens säkert att ni får ha det där ni gjort det.
Jag har gjort samma resa med en ödegård under 15 år, jag fick gräva provgropar och genomgå en process och till slut få tillstånd till en 3brunn med infiltration på specifik plats och utformning. Gå in på kommunens hemsida och läs igenom regler för vatten och avlopp.

• Gilla
Tess849
  • Laddar…
P
jespersundqvist jespersundqvist skrev:
Avloppet borde ni väl kollat innan ni anlade det att det är godkänt? Jag håller på med liknande projekt, och i min kommun måste man skicka in ansökan för att få anlägga avlopp...
Det de inte vet om, har de inte ont av...

• Gilla
Tess849 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det de inte vet om, har de inte ont av...
Så sant. Men känns som att det är dumt att lägga ned 70k+ o sen riskera att kommunen får reda på att man inte ansökt om anläggning av avloppet

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.