Det börjar med 0.5mm och slutar med centimetrar... gammalt ordspråk :)

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Lite kanske, tex är det 0.5mm diff mellan de två delarna av köket som vi inte orkar justera upp :) får lägga under lite papp för bänkskivan istället
Troligtvis har ändå inte bänkskivan den precisionen så de måste ändå palla upp :P

Har faktiskt ingen aning, det borde ju gå att få väldigt exakt då det är ett dött material, men det beror ju lite på vilken teknik de använder.

AndersMalmgren skrev:
Lite kanske, tex är det 0.5mm diff mellan de två delarna av köket som vi inte orkar justera upp :) får lägga under lite papp för bänkskivan istället
Om du vill den precisionen så ska du nog tillverka köket själv , finns inget köksmärke mej veterligen eller vitvaror med dem precisionen .
Men ditt inlägg var nog med ganska mycket ironi 😀

Nja, hade jag varit noggrannare hade jag lagt under ett sandpaper på sockeln så den kom upp de där 0.5mm

Det blir bra det där köket :-)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
richardtenggren skrev:
Gnagare:
Du lär ha det väldigt kallt eller högt tryck inne om du får en gas att rinna 🤓
Poäng till dig, otur i tanken för mig... :o

AndersMalmgren skrev:
Har faktiskt ingen aning, det borde ju gå att få väldigt exakt då det är ett dött material, men det beror ju lite på vilken teknik de använder.
De klyvs ju med stora bandsågar, oftast i Italien. Precisionen är väl inte sådär superbra direkt, åtminstone inte 0,1 mm.

falkn skrev:
De klyvs ju med stora bandsågar, oftast i Italien. Precisionen är väl inte sådär superbra direkt, åtminstone inte 0,1 mm.
Det är lite skillnad på bygg och mekaniktoleranser....
Faktor x 50 är nog närmare sanningen. Stenhuggaren som sågar ut stenskivorna efter kundbeställningar ser till att det inte diffar mer än +/- 1 mm. Tjockleken på framkanten brukar stämma bra, men hela skivan har inte samma tjocklek. Skivorna shimsas i rätt nivå med papper och fixeras därefter med några duttar lim (typ sådant som är enkelt att öppna om skivorna måste lyftas).

Jag har tyvärr anmanat farsans synsätt som han skaffat sig genom hans yrkesliv inom industri och försvar. Därför allt tar en sådan tid :/

Men det är också en sport

arneri68 skrev:
Det är lite skillnad på bygg och mekaniktoleranser....
Faktor x 50 är nog närmare sanningen. Stenhuggaren som sågar ut stenskivorna efter kundbeställningar ser till att det inte diffar mer än +/- 1 mm. Tjockleken på framkanten brukar stämma bra, men hela skivan har inte samma tjocklek. Skivorna shimsas i rätt nivå med papper och fixeras därefter med några duttar lim (typ sådant som är enkelt att öppna om skivorna måste lyftas).
Det är ju precis det jag syftade på...

Det går att få bra, tex med vattenskärning ;)

En stilfråga, vi har ju ett litet Ytterhörn precis vid ugn och pärlspont.

image002-20151118-134928872.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenfirman har som default R10 på Ytterhörn, kanske blir är mycket på en sådan liten snutt till hörn?

R10 låter lite mycket, hur lång är den där lilla biten?

Vet inte på rak arm måste mäta men lite gissning 14mm fasning på luckan totalt djup på luckan 20mm mao hamnar täcksidan på 6mm från luckas front + 20mm överhäng = 26mm om jag räknat rätt. :D

Mao blir raksträckan då 26 - 10 = 16mm innan skivan försvinner under täcksidan

:thumbup: ja då låter ju R10 mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.