B Brainy skrev:
Hur har du monterat shuttern? Har du bytt ut dukens vanliga styrning helt och hållet?
Vad är det för duk? :)

Har en kingpin själv och har funderat på att ta bort ordinarie kretskortet i styret och ersätta med en sån där men har haltat på att jag gärna vill ha det kvar...
Köpte duken utan styrning, euroscreen har en jätteblaffig lösning som inte får plats i en dosa utan måste ligga uteppåliggande, värdelöst. Fibaro är ju liten och smutt, inget problem få in i en dosa.

Problemet är dock att det inte finns någon standardkomponent på projektorsidan. Så där blev det en Fibaro Universal binary sensor. Tyvärr är inte IN1 och IN2 ingångar som det låter utan brytare, du sluter jord mot en av dem så går den hög. Vilket betyder du kan inte bara ta 12v trigger från projektorn utan du får sätta ett 12v relä som sluter kretsen. Sensorn matas sedan med 9-30 volt som jag inte har tillgängligt vid projektorn så fick även bli ett litet switchat nätaggregat från Elfa där uppe.

När det gäller duken så om den tar nolla / upp / ned så ska det inte vara något problem. Den känner av när duken når ändläge eftersom strömmen går ner till noll då endlägesbrytarna bryter.den ska även klara av elektroniska brytare men det vet jag inte riktigt hur den gör.

Redigerat:
Elfa hade även samma kontakt som duken tar vilket var nice så slapp jag slakta kabeln som följde med duken, tyvärr svart istället för vit men men

Elfa-skensystem monterat i takhörn med en svart kontakt ansluten, vid vit vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
tommib
Men hallå! Vad är det som syns längst upp vid takvinkeln? En ojämn fog?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
bsn och 7 till
  • Laddar…
Tack för förklaringen!

Projektorn har jag löst med en Wall plug. När strömstyrkan överskrider standbyförbrukning så startar schemat projektor på och sen när den underskrider driftförbrukning så startar schemat projektor av.
Men det förutsätter såklart att jag blandar in controllern.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Men hallå! Vad är det som syns längst upp vid takvinkeln? En ojämn fog?
Hehe, det är faktiskt rörelsespricka. Hålkärlen är gjord med gipsputs så man tycker det borde klara av lite rörelse. Får lägga på lite duk och spackla vid tillfälle.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
B Brainy skrev:
Tack för förklaringen!

Projektorn har jag löst med en Wall plug. När strömstyrkan överskrider standbyförbrukning så startar schemat projektor på och sen när den underskrider driftförbrukning så startar schemat projektor av.
Den lösningen tänkte jag inte ens på då min projektor har en fin trigger :) man skulle ju kunna lägga en Fibaro Single Switch 2 och mata projektorn med. Men känns lite fulhack när man har en projektorn som faktiskt rapporterar när den är på :)

B Brainy skrev:
Tack för förklaringen!

Åker och köper en single switch nu din lösning är ju mycket enklare, bara en en färdig Fibaro Singel Switch nere i dosan vid 230v slippa switchat nätagg och hela baletten. Lite tråkigt då min projektor har en fin 12v trigger men, men :D

Hehe förlåt :)

Tänk på att du kan få laborera lite med ”nedstängningsföbrukningen” bara. Har för mig min står på 50 watt, då jag vill att belysningen i rummet ska tändas direkt jag slår av projektorn och inte en minut senare när den kylt ner sig färdigt och slår av fläkten.

Min har också 12v-trigger men detta var enklare. Dock inte alls lika roligt att knåpa ihop.

B Brainy skrev:
Hehe förlåt :)

Tänk på att du kan få laborera lite med ”nedstängningsföbrukningen” bara. Har för mig min står på 50 watt, då jag vill att belysningen i rummet ska tändas direkt jag slår av projektorn och inte en minut senare när den kylt ner sig färdigt och slår av fläkten.

Min har också 12v-trigger men detta var enklare. Dock inte alls lika roligt att knåpa ihop.
Sant får se vad min drar efter man stängt av den, Jo blir ju bara en Fibaro modul rakt upp och ned mycket enklare på så sett.

Ja och där sa ju du något också. Gömma fibaro shuttern i kopplingsdosan blir ju betydligt snyggare än att ha kingpinlådan på väggen som jag har idag.
Fibaro shutter installerad i en vit kopplingsdosa på en vägg, bredvid en gardinskena.
Skapa konto
Kabel går in i vägg via en rund, vit kabeldosa, under en vit fönsterbräda mot en ljus vägg.
Skapa konto

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
B Brainy skrev:
Ja och där sa ju du något också. Gömma fibaro shuttern i kopplingsdosan blir ju betydligt snyggare än att ha kingpinlådan på väggen som jag har idag.
[bild][bild]
Där har du anledningen jag hoppade euroscreens lösning :) motsvarande låda från dem. En lite Fibaro modul ersätter allt det där :)

• Gilla
Brainy
  • Laddar…
Ajajaj. Jag anar en viss dekadens här. Rörelsesprickor och icke-färgmatchade kontakter. Hur står det egentligen till i det Malmgrenska residenset? ;)

• Gilla
fremax
  • Laddar…
tommib
Det är så det är med andra barnet, standarden sjunker snabbt. Snart byter AM till en profilbild med onepiece och foppatofflor.

• Gilla
  • Haha
harry73 och 3 till
  • Laddar…
Aldrig, mjukisbyxor är som läsk till maten

Förövrigt är z wave lika dålig på att para sig som nördarna som skapade det.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.