1 379 884 läst ·
4 291 svar
1380k läst
4,3k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet och villa
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Köpte duken utan styrning, euroscreen har en jätteblaffig lösning som inte får plats i en dosa utan måste ligga uteppåliggande, värdelöst. Fibaro är ju liten och smutt, inget problem få in i en dosa.B Brainy skrev:
Problemet är dock att det inte finns någon standardkomponent på projektorsidan. Så där blev det en Fibaro Universal binary sensor. Tyvärr är inte IN1 och IN2 ingångar som det låter utan brytare, du sluter jord mot en av dem så går den hög. Vilket betyder du kan inte bara ta 12v trigger från projektorn utan du får sätta ett 12v relä som sluter kretsen. Sensorn matas sedan med 9-30 volt som jag inte har tillgängligt vid projektorn så fick även bli ett litet switchat nätaggregat från Elfa där uppe.
När det gäller duken så om den tar nolla / upp / ned så ska det inte vara något problem. Den känner av när duken når ändläge eftersom strömmen går ner till noll då endlägesbrytarna bryter.den ska även klara av elektroniska brytare men det vet jag inte riktigt hur den gör.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Tack för förklaringen!
Projektorn har jag löst med en Wall plug. När strömstyrkan överskrider standbyförbrukning så startar schemat projektor på och sen när den underskrider driftförbrukning så startar schemat projektor av.
Men det förutsätter såklart att jag blandar in controllern.
Projektorn har jag löst med en Wall plug. När strömstyrkan överskrider standbyförbrukning så startar schemat projektor på och sen när den underskrider driftförbrukning så startar schemat projektor av.
Men det förutsätter såklart att jag blandar in controllern.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Den lösningen tänkte jag inte ens på då min projektor har en fin triggerB Brainy skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Åker och köper en single switch nu din lösning är ju mycket enklare, bara en en färdig Fibaro Singel Switch nere i dosan vid 230v slippa switchat nätagg och hela baletten. Lite tråkigt då min projektor har en fin 12v trigger men, menB Brainy skrev:
Hehe förlåt 
Tänk på att du kan få laborera lite med ”nedstängningsföbrukningen” bara. Har för mig min står på 50 watt, då jag vill att belysningen i rummet ska tändas direkt jag slår av projektorn och inte en minut senare när den kylt ner sig färdigt och slår av fläkten.
Min har också 12v-trigger men detta var enklare. Dock inte alls lika roligt att knåpa ihop.
Tänk på att du kan få laborera lite med ”nedstängningsföbrukningen” bara. Har för mig min står på 50 watt, då jag vill att belysningen i rummet ska tändas direkt jag slår av projektorn och inte en minut senare när den kylt ner sig färdigt och slår av fläkten.
Min har också 12v-trigger men detta var enklare. Dock inte alls lika roligt att knåpa ihop.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Sant får se vad min drar efter man stängt av den, Jo blir ju bara en Fibaro modul rakt upp och ned mycket enklare på så sett.B Brainy skrev:Hehe förlåt
Ja och där sa ju du något också. Gömma fibaro shuttern i kopplingsdosan blir ju betydligt snyggare än att ha kingpinlådan på väggen som jag har idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Där har du anledningen jag hoppade euroscreens lösningB Brainy skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Aldrig, mjukisbyxor är som läsk till maten
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Förövrigt är z wave lika dålig på att para sig som nördarna som skapade det.