1 379 889 läst ·
4 291 svar
1380k läst
4,3k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet och villa
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Sidoskenor är ju klart bäst ut mörkläggningssynpunkt men blir för inskränkande på lägenhetens känsla. Vill ha så diskreta som möjligt men ändå bra mörkläggning, kör en hyffsat bra projektor och duk så vill ju inte sabba för mycket med för ljust i rummetkenneth5828 skrev:
Finns många företag som sysslar med detta, Google sökning, vill du själv ta mått och bara beställa finns det ett antal ochså, heter kasettrullgardin, tex. Persiennbutiken.se
Persiennrullgardin.se
Hastahome.se,
kör själv med hasta och sidoskenor.
Har tagit in ett markisfirma för att fixa rullgardin med sidoskenor på 3600mm och
takmarkis för uterumstaket, har projektorn i uterummet.
SKa kolla på siterna, tackar
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Går den bara få i 180 och 280? Vår fönster är 2 meter på höjden, onöigt med 80 cm tyg som skapar bulkigare tulle
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 823 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 823 inlägg
Det står ju måttillverkad på sidan. 180/280 är maxmåtten.
Jag skulle vara lite tveksam till den dock eftersom den lämnar glapp mot nischväggarna. Om nischen är lite trapetsformad (sett uppifrån) så fungerar det kanske bättre men då är det istället svårare att få rullgardinen på plats.
Jag skulle vara lite tveksam till den dock eftersom den lämnar glapp mot nischväggarna. Om nischen är lite trapetsformad (sett uppifrån) så fungerar det kanske bättre men då är det istället svårare att få rullgardinen på plats.
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
haha, satt på mobilen, såg bara måtten för custombredd textboxen.. 
edit: fast står inget om att den kapas till i den lägnden, nämner bara snodden man drar i
Ange monteringshöjd i cm (obligatoriskt) *Ange höjden från golv till ovankant på produkten där den ska monteras. Enligt lag måste monteringshöjd anges för att säkerställa att kulkedjan är på säkert avstånd för små barn.
Nischen är vinklad ja
edit: fast står inget om att den kapas till i den lägnden, nämner bara snodden man drar i
Ange monteringshöjd i cm (obligatoriskt) *Ange höjden från golv till ovankant på produkten där den ska monteras. Enligt lag måste monteringshöjd anges för att säkerställa att kulkedjan är på säkert avstånd för små barn.
Nischen är vinklad ja
Redigerat:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 823 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 823 inlägg
Ja, att surfa på mobilen suger (men i brist på bättre så...)
Det finns ett fält både för höjd och för monteringshöjd, så jag tolkade det som att det gick att välja. Du kan ju kolla med dem, det kan inte vara någon omöjlighet att få den kapad även i längd om du betalar. Då kan du passa på och höra hur vinklade väggarna i nischen får vara för att spännanordningen ändå ska fungera.
Det finns ett fält både för höjd och för monteringshöjd, så jag tolkade det som att det gick att välja. Du kan ju kolla med dem, det kan inte vara någon omöjlighet att få den kapad även i längd om du betalar. Då kan du passa på och höra hur vinklade väggarna i nischen får vara för att spännanordningen ändå ska fungera.
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Fick svar från hasta, och nej de kapar inte så du får massor dödtyg på rullen, och nej, deras lösning funkar inte i vinklad nisch. synd verkade vara en smutt lösning
Fast det går väl att leva med?AndersMalmgren skrev:
Du kan inte montera ett par "vinklade klossar" i nischen så att gardinen få parallella ändar att "klämma mot". Fast det kanske du tycker blir en för permanent montering?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Tegel, helt uteslutet börja sprida damm
Det för bli andra gardiner, tror jag bokar tid så får en konsult komma ut och titta på våra fönster och komma med förslag
Det för bli andra gardiner, tror jag bokar tid så får en konsult komma ut och titta på våra fönster och komma med förslag
Föreslår du skaffar en "vanlig" TV istället för projektor, 75" UHD/4k kostar ju nu inte mer än 25.000.
Annat alternativ är att bygga "ramar" med tyg som du ställer undan i ett förråd, och bara ställer in i fönstren när det vankas superbiokväll, då slipper du helt nånting alls i normalfallet... Tycker det inte är en så dum grej, givet att man inte tittar på "bio" varje kväll...
Jag tycker man är glad om man orkar / hinner se en riktig film i veckan utan att somna, tror jag snarare ligger på en i månaden...
Själv har jag inte denna problematik med önskan om projektor, då det inte finns någon vägg i lämpligt rum som är så stor att det går att ha mycket mer än 55-60, har 48" TV idag och tycker det är stort nog (men lite större skulle nog kunna vara OK, tyckte förra TVn på 42" var stor nog men vande mig snabbt vid 48"). Redan 48" är för stort för att se Claes Elfsberg tycker jag... Vilket ungefär är det man orkar kolla på en vardagkväll som småbarnsförälder
Annat alternativ är att bygga "ramar" med tyg som du ställer undan i ett förråd, och bara ställer in i fönstren när det vankas superbiokväll, då slipper du helt nånting alls i normalfallet... Tycker det inte är en så dum grej, givet att man inte tittar på "bio" varje kväll...
Jag tycker man är glad om man orkar / hinner se en riktig film i veckan utan att somna, tror jag snarare ligger på en i månaden...
Själv har jag inte denna problematik med önskan om projektor, då det inte finns någon vägg i lämpligt rum som är så stor att det går att ha mycket mer än 55-60, har 48" TV idag och tycker det är stort nog (men lite större skulle nog kunna vara OK, tyckte förra TVn på 42" var stor nog men vande mig snabbt vid 48"). Redan 48" är för stort för att se Claes Elfsberg tycker jag... Vilket ungefär är det man orkar kolla på en vardagkväll som småbarnsförälder