Jo den var lite meckigt minst sagt, speciellt då ledarna måste vara lika långa för att inte skapa impedansproblem. Jag missad det först och fick bara 100mbit då :D Men med den där ser det ut att bli en liten diff på längderna mellan första och andra raden, borde ge motsvarande impedansproblem, men å andra sidan är den ju Cat.6 så jag antar det är inom vad som är okej för standardarden

AndersMalmgren skrev:
Jo den var lite meckigt minst sagt, speciellt då ledarna måste vara lika långa för att inte skapa impedansproblem. Jag missad det först och fick bara 100mbit då
Det var inte så enkelt att du saknade kontakt på en sladd? Borde också ge 100 mbps. FE kan köras på 4 ledare.

Kan varit men använder ett koneslitsverktyg så man tycker det borde kontaktera bra.

ska dra om fiber - router för där har jag inte fixat lika långa ledare än (får en gigabit ändå, men kan ju vara därför jag får lite låg avarage speed?), sedan ska jag ha en kabel till HTPC ute i vardagsrummet men det är väl allt. Servern är vid routern i walk in closet sådär blir det patchkabel

jag kör testet på förra sidan mot sunets ftp + DU meter. Det är mycker mer träffsäkert än speedtest eller bredbandskollen

Ännu säkrare är https://iperf.fr/ En liten klient som du kan köra i PC, Mac, Linux, IOS etc.

Hur känsligt är det med längderna egentligen? Jag trodde böjradien också var en felkälla. Men det kanske inte gäller de sista centimetrarna där kabeln är skalad!?

krillek skrev:
Hur känsligt är det med längderna egentligen? Jag trodde böjradien också var en felkälla. Men det kanske inte gäller de sista centimetrarna där kabeln är skalad!?
Det är felkälla som fan:) vi börjer kablarna 90grader ibland och det funkar fint ändå :)

arneri68 skrev:
Ännu säkrare är [länk] En liten klient som du kan köra i PC, Mac, Linux, IOS etc.
Var ligger deras server då? sunet ftp är bra för att den ligger nära min lev

AndersMalmgren skrev:
Var ligger deras server då? sunet ftp är bra för att den ligger nära min lev
Du kan starta appen som server eller klient. Om du har 2 datorer kan du köra en som server och den andra som klient vilket ger dig möjlighet att testa ditt LAN utan felkällor från internet.
Finns även några publika servrar som kan användas, https://iperf.fr/iperf-servers.php, men de ligger förstås några hopp längre bort än SUNET.

Det är ju iof bra också att testa

tommib
arneri68 skrev:
Om du skall dra fler kablar är en kabeltestare bra hjälp. Kjell har en enkel [länk]
och om du vill låna en sån så har jag en. Jobbar numera i Vasastan....

krillek skrev:
Det är också en vanlig felkälla med att ha tvinnat upp paren lite för mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.