1 379 862 läst ·
4 291 svar
1380k läst
4,3k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet och villa
Går det verkligen att få bra då??? (utan maskering)
Jag tycker det snyggaste är när snickerierna är 100% tajta (med spackel eller latex om de nu inte sitter 100% pga väggen inte helt rak) och målade “ut på väggen” och tapeter sen sätts efter detta och skärs mot foder/sockel.
Har varit på massor av husvisningar, och generellt så ser lister ut ”som skit” – om det är hemmapulare / Martin Timell wannabees eller riktiga målare som har monterat dessa vet jag ju inte… Det är väl svårt att få tex ett hålkäl i tak att bli helt tajt.
Har sett att på vissa ställen så har man plockat ned foder etc, tapteserat bakom och satt tillbaka listerna med synlig vit spik eller skruv.
Vet inte vad som är ”standard” på nya hus? Kanske sitter inga lister alls? Var på besök hos några bekata i nybyggt, där hade rörelser gjort att hörnen utan list spruckit isär, men jag antar att nästa gång man målar om så har huset satt sig och det inte lika snabbt blir springor. Själv är jag allergisk mot lister med springor eller synliga spik, att det är några lager målarfärg stör mig inte så mycket, även om det förstås är snyggare om de skrapas trärena. Hellre patina och målat en gång för mycket, än springor, sprickor och slarvjobb… tycker jag…
Jag tycker det snyggaste är när snickerierna är 100% tajta (med spackel eller latex om de nu inte sitter 100% pga väggen inte helt rak) och målade “ut på väggen” och tapeter sen sätts efter detta och skärs mot foder/sockel.
Har varit på massor av husvisningar, och generellt så ser lister ut ”som skit” – om det är hemmapulare / Martin Timell wannabees eller riktiga målare som har monterat dessa vet jag ju inte… Det är väl svårt att få tex ett hålkäl i tak att bli helt tajt.
Har sett att på vissa ställen så har man plockat ned foder etc, tapteserat bakom och satt tillbaka listerna med synlig vit spik eller skruv.
Vet inte vad som är ”standard” på nya hus? Kanske sitter inga lister alls? Var på besök hos några bekata i nybyggt, där hade rörelser gjort att hörnen utan list spruckit isär, men jag antar att nästa gång man målar om så har huset satt sig och det inte lika snabbt blir springor. Själv är jag allergisk mot lister med springor eller synliga spik, att det är några lager målarfärg stör mig inte så mycket, även om det förstås är snyggare om de skrapas trärena. Hellre patina och målat en gång för mycket, än springor, sprickor och slarvjobb… tycker jag…
När vi målade våra snickerier och väggar så slätspacklade vi först väggar och fyllde upp mot lister så det blev tätt så gott det gick. Sedan grundades väggarna. Efter detta la vi latex där det behövdes mot lister och sedan målades listerna och en bit på väggen. Vi maskerade sedan snickerierna och täckströk väggarna sist.
Renoverare
· Stockholm
· 20 325 inlägg
Vi har samma arbetssätt som falk
Renoverare
· Stockholm
· 20 325 inlägg
En kille från Måleri Doktorn AB (Särskrivet) är här på kontoret och målar om, tycker han verkar rätt noggrann, någon som använt dem?
Kunskaper i språk och skrift har ju ingenting med yrkeskunskaper att göra. Jag går hellre på referenser och personlig kontakt än att döma efter deras logga. De är målare, om nu ägaren har dyslexi eller bara är allmänt kass på att stava gör väl sak samma...
Tror nog aldrig Anders skulle tänka sig att använda latex 😀falkn skrev:När vi målade våra snickerier och väggar så slätspacklade vi först väggar och fyllde upp mot lister så det blev tätt så gott det gick. Sedan grundades väggarna. Efter detta la vi latex där det behövdes mot lister och sedan målades listerna och en bit på väggen. Vi maskerade sedan snickerierna och täckströk väggarna sist.
Hur kommer du göra i dessa ytterhörn, låta det vara skarpa hörn eller runda av till någon radie (och spackla, om det nu behövs). Har ett ställe där det är skarpa hörn och jag har slagit i foten och förbannat det skarpa hörnet...AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 325 inlägg
Kommer vara skarpa fina hörn 
Renoverare
· Stockholm
· 20 325 inlägg
Angående mjukfog så är det inte på många ställen men några blir det faktiskt 
Renoverare
· Stockholm
· 20 325 inlägg
Jag har helt tappat fokus på lgh btw, hela dagarna går åt att koda ett spel för VR 
[video=youtube;SS4MnOxPJ2U]https://www.youtube.com/watch?v=SS4MnOxPJ2U[/video]
[video=youtube;SS4MnOxPJ2U]https://www.youtube.com/watch?v=SS4MnOxPJ2U[/video]
Kollade på några ställen i mitt hus med sockel som jag bedömer är original, och ytterhörnen ÄR ganska skarpa. De är absolut inte avrundade, men lite putsade på snarare. Jag antar att man var noggrannare med passningen förr i världen, för jag upplever inte man spacklat nånstans på nåt gammalt jag rivit i... Och ändå är det helt "springfritt"... Så nu har jag facit iallafall för hur jag ska göra = inte runda av...AndersMalmgren skrev: