Byggahus.se
oceanis skrev:
Men i sovrummet och köket var det nog mer som ditt golv men där hade legat en korkmatta en gång i tiden.
Korkmatta kan knappast vara orginal i en lägenhet på Östermalm från sekelskifte
 
AndersMalmgren skrev:
Korkmatta kan knappast vara orginal i en lägenhet på Östermalm från sekelskifte
Kalla det för vad du vill, kanske bättre med linoleummatta då. Men visst fanns det sådan på slutet av 1800 taletmen jag tror nog mer på att det faktiskt var korksmulor i mattan på den tiden.

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/golv/linoleum-korkmattor

Jag vet faktiskt inte vad det hade varit i de rummen för golven var framtagna innan jag köpte lägenheten men det syntes att det var ett enklare golv än de andra rummen.
 
Redigerat:
Ungefär så här såg mina golv ut

http://www.schedewij.se/furugolv/

Men denna typ av golv kostar mycket mer än Siljan golven och är som sagt en beställningsvara som man måste vara ute i god tid för att få.

golvplank.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en annan bild som påminner om mina golv och som dom borde se ut om det är ett bra golv.
 
Redigerat:
Ush vilka misshandlade golvsocklar och foder, blir ledsen när man ser sådan misshandel.

Skum behandling på golvet, ser rött ut, och ådringen framhävd
 
AndersMalmgren skrev:
Korkmatta kan knappast vara orginal i en lägenhet på Östermalm från sekelskifte
Jodå, det låter inte alls orimligt, faktiskt ganska troligt. Speciellt i sovrum och kök.

Med korkmatta menas då givetvis en linoleummatta (vilken är gjord av kork, därav namnet).
 
AndersMalmgren skrev:
Ush vilka misshandlade golvsocklar och foder, blir ledsen när man ser sådan misshandel.

Skum behandling på golvet, ser rött ut, och ådringen framhävd
Vet inte riktigt vilken bild du syftar på men bilden i inlägget är från Tyresö slott så det är väl ett rum som är sådär en 400 år gammalt så lite slitage får man nog acceptera.

Om du syftar på golvet i länken när du talar om att golvet ser rött ut så är det rent kärnvirke i från stammblock. Kärnvirke blir rött pga av att det egentligen är dött material eller celler som har dött och då blir det också lite rödare. Så här har man inte gjort något annat än låtit naturen ha sin gång.
 
Papperskatt skrev:
Jodå, det låter inte alls orimligt, faktiskt ganska troligt. Speciellt i sovrum och kök.

Med korkmatta menas då givetvis en linoleummatta (vilken är gjord av kork, därav namnet).
Jag skulle vilja påstå att det var först efter sekelskiftet man började med sådana material men kanske fanns early adopters.
 
förr så ringbarkade man furan något år innan man högg ner och sågade till golv, då dör trädet långsamt och man får ett hårdare golv (som kanske också blir rödare?)
 
AndersMalmgren skrev:
Jag skulle vilja påstå att det var först efter sekelskiftet man började med sådana material men kanske fanns early adopters.
Du har tyvärr fel i dina påstående. Redan under 1880-talet importerades linoleum med olika mönster och var en exklusiv produkt som bla användes i huvudstadens finare våningar. De golv som inte fick sådan matta och som behövde vara lättstädade tex köksgolv målades med oljefärg istället och kunde därför ha ett sämre golv med mer kvist i.
Ingen ville ha synliga kvistrika golv på den tiden och därför la man sådana som undergolv eller helt enkelt målade dom. Synliga naturfärgade golvbrädor i lite finare våningar där valde man ut sina plank och precis som du kunde se på ett 400-500 år gammalt golv från Tyresö slott så var dom i det närmaste kvistrena.

Siljan golvet i all ära men det är inte den typ av plank som användes på den tiden till ett golv som skulle ligga synligt. Men kan ju bli snyggt ändå.
 
De där breda planken funkar ju i vår 1800 tals våning på öfre men hade ju sett för roligt ut i en 20-talskåki vasastan. Orginalplanken i sovrummet är 90mm tex med kvistar i, vi valde lite bredare för resten dock.

Aja, vi kanske ska återgå till topic. Hantverkaren tillskillnad från flesta andra är riktigt noggrann och duktig så det kommer nog ta lite tid detta, men jag lägger upp bilder igen lite senare. Han har lagt fram till sovrummet så vardagsrummet och grabbens rum kvar.
 
Redigerat:
Tackar Marlen
 
Du får gärna tipsa mig om den hantverkaren som gör det billigare med bibehållen nivå på resultatet. Kommer anlita honom nästa gång nämligen
 
Har du nåt nytt prel. inflyttningsdatum? Var väl April 2015 sist?

Hoppas du får flytta in och njuta av lugnet ett tag, innan nästa projekt tar vid :)
 
AndersMalmgren skrev:
Du får gärna tipsa mig om den hantverkaren som gör det billigare med bibehållen nivå på resultatet. Kommer anlita honom nästa gång nämligen
Tror han syftade på att den extra investeringen i millimeterprecision inte betalar sig ekonomiskt eftersom väldigt få presumtiva köpare har samma känsla och krav på så extrema detaljer ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.