Byggahus.se
AndersMalmgren skrev:
ca 400, 20mm
Var inte alls så blodigt!

Men återigen, kommer bli tjusigt då det är klart!
 
Det är hantverkaren som står för alla material och tro det eller ej men han blåser mig inte på priserna


IMAG0581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren skrev:
Det är hantverkaren som står för alla material och tro det eller ej men han blåser mig inte på priserna


[bild]
Jag har samma behandling på mitt golv, riktigt fint blir det, men det är ganska känsligt för repor. Dessutom syns damm väldigt bra så man kan få dammsuga oftare än man är van vid.
 
Hmm, min hantverkare sade samma sak, han ska lägga prov på denna och en lite mindre vit version där man lägger två omgångar vax
 
Problemet är ju den vita hårdvaxoljan på toppen, när slitskiktet är pigmenterat försvinner ju pigment vid repor. Samtidigt måste man typ använda den vita toppoljan då den "transparenta" kan göra golvet smörkola-färgat om man har vitt i botten.

För mig är känsligheten för repor ingen större fara, man får vara noga med möbeltassar bara. Men småbarn som leker med bilar eller hundar med vassa klor är inte välkomna här :p
 
Har kompletterat köket idag, leverans 20 Juli. Det börjar röra på sig nu :D
 
Nu har de slipat en första gång och även lagt ett prov, välldigt svårt att bilda sig en uppfattning då det ser väldigt vitt ut bredvid det gula furut

DSC_0436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0438.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rama in provet med vita pappersark, på samma sätt som de vita väggarna kommer rama in hela golvet sen.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Bra ide, kan även göra det digitalt, dock kommer väggarna aldrig uppfattas såhär vitt
vithet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Allt går inte att göra digitalt... Efter som färgerna inte kommer till sin rätt.
 
Jag fotar alltid mina bilder i RAW och sedan kalibrerar vitbalansen i Lightroom men visst 100% mot verkligheten kan det inte bli. Sedan är min skärm en rätt dyr historia från Eizo där jag färgkalibrerat den, de flesta skärmar där ute har såkallad TN-panel och den är inte färgkorrekt och kan inte kalibreras för att återge korrekta färger.

Men vi tror nog att denna behandling blir rätt bra, dock ska det på ett lager hårdvax till det är bara en gång lut och en gång hårdvax på bilderna ovan för att torktiden ska bli kortare. Så det kommer bli en aning mer vitt när det vaxats två ggr.

I sovrummet på det gamla golvet fungerade inte denna behandling alls, såg jättekonstigt ut med stora pigmentskillnader mellan mörkt och ljus furu. Så ska ha ett möte med golvläggaren i eftermiddag och diskutera möjliga behandlingar för det golvet.

Jag är riktigt nöjd med deras noggrannhet än så länge men när det gäller kommunikatorn är de fortfarande hantverkare. Ingen hade sagt att provet var lagt utan det var tur att jag åkte till lägenheten och kollade av jobbet som jag gör varje dag. Hade jag inte gjort det hade jag missat provet då de idag slipat bort det

edit: En bättre bild där jag projicerat om bilden så den blir rak
projection.jpg
 
Redigerat:
Jag har använt exakt samma produkter på mitt gamla plankgolv i gran, det var dock så torrt på sina ställen att två lager Osmo vit topphårdvaxolja behövde användas då det enligt golvläggaren sög lite ojämnt efter första strykningen. Innan dess vitlutades golvet och Osmos dekorvax snö las på. Bild på slutresultatet på länken:

https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-detta-furu-eller-gran.255011/#post-2221202
 
Du såg inte hur det såg ut efter enbart en runda vax?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.