Byggahus.se

Totalrenovering av 20-talslägenhet

1. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Det är ju lillördag idag Nino

2. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Efter helgens bravader så står jag över, tror kroppen behöver lite återhämtning...

3. O
    Medlem Nivå 12
    Hendricks dricker man utan både gurkor och tonic. Det är helgerån att blanda i sånt junk i denna gin. :wow:

Redigerat 24 jun 2015 21:04
    • Laddar…
  4. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
  5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Säkert nyttigt och bra mot den Stockholmska malarian också :)

6. buspojken
    Lösvirkesbyggare · Nivå 9
    GT botar de mesta, från klamydia till skoskav

• Laddar…
  7. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Inte undra på att ni "aldrig" blir färdiga med badrummet då ni sitter där och njuter kalla drycker :beer:
    Dessutom sådana med kort "lånetid" så att andra wc-inrättningar måste brukas för att "återlämna" vätskan..... :rolleyes:

• Laddar…
  8. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Blev en blondinbella blog av det hela :)

• Laddar…
  9. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    • Laddar…
  10. O
    Medlem Nivå 12
    Egentligen inte tyvärr. Det där nere har gulnat såsom nya furugolv gör och fått en lack ser det ut som, men i övrigt ungefär samma typ.

Du skulle valt ett mer kvistfritt golv vilket finns att få men det kräver lite framförhållning och beställning i god tid för att det skall kunna sorters och torkas.

Jag hade ett original furugolv i min lägenhet från 1895 på Östermalm tidigare och det var i stort sett helt utan en enda kvist och så såg ju dom gamla välgjorda golven ut som var avsedda att ligga synliga.

Utan att vara oförskämd så ser det mer ut som ett undergolv som man tagit fram. Jag har sådana i mitt hus i Skåne, golv som man la in 1925 men som var avsedda för att ha en linoleum/kork matta på och som egentligen inte skulle synas.

Men vitoljat och vaxat så försvinner lite av kvistarna så det blir nog bra till slut.

• Laddar…
  11. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Detta är det dyraste golvet ttgolv har att erbjuda (I den dimensionen) så det var trist då de är Sveriges främsta leverantör av torkat massivt furugolv. Ska maila och fråga vad som står på

Redigerat 24 jun 2015 23:41
  12. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
  13. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Tycker furu golv är snyggt när det är ny lagt , men blir så fort fult . Mardröm att lägga så mjukt tappade en limflaskor och det var ett jack på 1 cm

14. O
    Medlem Nivå 12
    Ja det var ju ganska mycket kvistar i ditt gamla golv.

Jag tror det beror lite på hur man tänkte från början. I min tidigare våning hade jag tre rum i fil med nästan kvistfritt furugolv. Men i sovrummet och köket var det nog mer som ditt golv men där hade legat en korkmatta en gång i tiden. I de tre rummen i fil hade det alltid varit ett synligt golv lagt med snygg gerad fris runt om.

Naturligtvis finns det inget helt kvistfritt men mycket mindre än vad du har fått finns absolut att få.

Redigerat 24 jun 2015 23:52
  15. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Dragit mail till TTgolv, men kollar man på postergolvet Siljan har för mitt a-sort så ser det ju likadant ut

http://www.siljan.com/752.php