Jag har ju frågat en del specifika frågor om bandsågar här på forumet men eftersom bandsågen blev färdigmonterad i dag så tänkte jag att ni säkert vill se bilder av och höra hela historien om vad man kan göra med en gammal bandsåg som kostade 300 euro (strax under 3000 kr) i inköp och diverse järnbitar och udda delar från skroten och en begagnad elmotor och förståss litet nya standardgrejor.
Den här sågen är tillverkad av E.V.Beronius Mekaniska Verkstad i Eskilstuna. Med största sannolikhet någon gång mellan 1910 och 1917. Den lär ha varit i användning i någon sorts slöjdskola eller snickarskola i Toivakka mitt inne i Finland tills skolan lades ned och den blev stående.
Saker som jag har gjort till 95% själv med litet hjälp från bekanta:
-Bytt alla lager. Sfäriska FAG kullager.
-Ett ordentligt motorfäste. Sågen var remdriven från kungsaxel då den var ny och den förra motorinstallationen var synnerligen provisorisk.
-Remskydd
-Nya remskivor. Dubbla kilremmar storlek B. Stora remskivan hittade jag på skroten och så räknade jag ut storleken på den lilla och köpte den.
-Reparerat en spricka i navet på övre hjulet.
-Skydd kring hjulen och sågbladet inklusive anslutning för spånsug och ett teleskopiskt heltäckande bladskydd ovanför övre styrningen.
-Nya styrningar både övre och nedre.
-Balanserat hjulen (kan kräva vissa justeringar då jag börjar köra)
-Nya gummibelägg på hjulen
-Ny låskloss så att rundsliden med fästet för övre hjulet inte skall vrida sig och skavat om spåret den loper i.
-Borste som skall sopa spån av nedre hjulet.
-Ny bult som låser bordslutningen.
-Nytt klyvanslag
-Nytt kapanslag
-Putsat bort all rost och målat.
Nu blir det paus i bandsågsprojektet tills jag blir friskare och kan få ihop pengar till de elektriska komponenterna. Det skall vara stjärn-triangelstart och broms och nollströmsrelä och motorskydd. Farsgubben har varit i elbranschen och har montorsrättigheterna kvar för husbehov.
De pengarna jag har nu behövs till nästa maskinprojekt att pyssla med vid sidan av min dagliga sjukgymnastik. Sjukgymnastiken ger bra resultat och min kroniska ryggvärk som jag har haft i 12 år har försvunnit helt. Krafterna kommer långsamt tillbaka och läkarna säger att jag skall bli så gott som frisk.
Snickerimaskinerna är steg på vägen mot en verksamhet att leva av då jag blir frisk. Jag investerar dödtid i stället för pengar som inte finns.
Den här sågen är tillverkad av E.V.Beronius Mekaniska Verkstad i Eskilstuna. Med största sannolikhet någon gång mellan 1910 och 1917. Den lär ha varit i användning i någon sorts slöjdskola eller snickarskola i Toivakka mitt inne i Finland tills skolan lades ned och den blev stående.
Saker som jag har gjort till 95% själv med litet hjälp från bekanta:
-Bytt alla lager. Sfäriska FAG kullager.
-Ett ordentligt motorfäste. Sågen var remdriven från kungsaxel då den var ny och den förra motorinstallationen var synnerligen provisorisk.
-Remskydd
-Nya remskivor. Dubbla kilremmar storlek B. Stora remskivan hittade jag på skroten och så räknade jag ut storleken på den lilla och köpte den.
-Reparerat en spricka i navet på övre hjulet.
-Skydd kring hjulen och sågbladet inklusive anslutning för spånsug och ett teleskopiskt heltäckande bladskydd ovanför övre styrningen.
-Nya styrningar både övre och nedre.
-Balanserat hjulen (kan kräva vissa justeringar då jag börjar köra)
-Nya gummibelägg på hjulen
-Ny låskloss så att rundsliden med fästet för övre hjulet inte skall vrida sig och skavat om spåret den loper i.
-Borste som skall sopa spån av nedre hjulet.
-Ny bult som låser bordslutningen.
-Nytt klyvanslag
-Nytt kapanslag
-Putsat bort all rost och målat.
Nu blir det paus i bandsågsprojektet tills jag blir friskare och kan få ihop pengar till de elektriska komponenterna. Det skall vara stjärn-triangelstart och broms och nollströmsrelä och motorskydd. Farsgubben har varit i elbranschen och har montorsrättigheterna kvar för husbehov.
De pengarna jag har nu behövs till nästa maskinprojekt att pyssla med vid sidan av min dagliga sjukgymnastik. Sjukgymnastiken ger bra resultat och min kroniska ryggvärk som jag har haft i 12 år har försvunnit helt. Krafterna kommer långsamt tillbaka och läkarna säger att jag skall bli så gott som frisk.
Snickerimaskinerna är steg på vägen mot en verksamhet att leva av då jag blir frisk. Jag investerar dödtid i stället för pengar som inte finns.
Tack..... men det är inte alls så svårt som det ser ut. Det mesta är vanligt enkelt metallarbete. Kapa till och svetsa ihop och borra hål och fila så det passar.
Det gäller framför allt att inte skämmas för att be om råd eller hjälp när man behöver. Det handlar ju bara om några procent av totala arbetsinsatsen men de procenten gör en enorm skillnad om man får hjälp med dem.
Till exempel sprickan i övre hjulet klarade jag inte av själv så jag bad en bekant om hjälp. Han är bra på att svetsa gjutjärn. Delar som skulle svarvas eller fräsas var jag också tvungna att få hjälp med eftersom jag inte har den sortens utrustning......... och så var en släkting skyldig mig en tjänst så hon målade hälften av delarna.
Det gäller framför allt att inte skämmas för att be om råd eller hjälp när man behöver. Det handlar ju bara om några procent av totala arbetsinsatsen men de procenten gör en enorm skillnad om man får hjälp med dem.
Till exempel sprickan i övre hjulet klarade jag inte av själv så jag bad en bekant om hjälp. Han är bra på att svetsa gjutjärn. Delar som skulle svarvas eller fräsas var jag också tvungna att få hjälp med eftersom jag inte har den sortens utrustning......... och så var en släkting skyldig mig en tjänst så hon målade hälften av delarna.
Det blev litet julklappspengar i år....från välmenande familjemedlemmar som vill hjälpa mig med investeriongarna. Tack vare dem har jag kanske möjlighet att få det elektriska i skick på bandsågen.
DennisCA har redan tipsat mig om en tysk interneraffär som säljer komponenter till sånt här....... men har ni något annat förslag på var jag kan köpa antingen en fördig enhet med stjärn-triangelstart och broms och nollströmsrelä eller komponenter att bygga den av för ett rimligt pris?
Det brukar löna sig att undersöka minst två alternativ!
DennisCA har redan tipsat mig om en tysk interneraffär som säljer komponenter till sånt här....... men har ni något annat förslag på var jag kan köpa antingen en fördig enhet med stjärn-triangelstart och broms och nollströmsrelä eller komponenter att bygga den av för ett rimligt pris?
Det brukar löna sig att undersöka minst två alternativ!
Pengarna behövdes till annat...... men nyligen hittade en bekant en splitterny oanvänd elektronisk start-broms-enhet i origionalförpackning i skrotkontainern då hans någon bekant städade bort en nedlagd elfirma.
Jag fick hela enheten gratis med bruksanvisning och kopplingsschema och allt!
Tur att man har vänner och bekanta!
Jag fick hela enheten gratis med bruksanvisning och kopplingsschema och allt!
Tur att man har vänner och bekanta!
Nu är bandsågen ibruktagen. Den fungerar väldigt bra så här långt. Inga vibrationer och inga andra konstigheter heller.
Det enda som krånglar litet är den automatiska bromsenheten som ibland inte slår på. Det verkar vara någon löskontakt eller liknande i den.
Det enda som krånglar litet är den automatiska bromsenheten som ibland inte slår på. Det verkar vara någon löskontakt eller liknande i den.
Man måste luta bordet för att kunna trä på anhållet från vänster. Det löper ju i laxstjärtsspår i bordet så man kan trä på det från endera sidan.
Jag har också funderat varför de konstruerade anslaget sådär ...... men jag är illa rädd att konstruktören inte är så vidare talträngd nu för tiden......
Jag har också funderat varför de konstruerade anslaget sådär ...... men jag är illa rädd att konstruktören inte är så vidare talträngd nu för tiden......
Det verkade ju rejätl skumt... Såg inte laxstjärtspåren. Gissar att själva delen som skall vara i spåret är lös? Du kan inte trä in den från höger och sen skruva på själva anhållet uppifrån när den är på plats?heimlaga skrev:
Ja det skulle gå. Bara två skruvar men då måste man justera vinkeln på anslaget varje gång man sätter dit det. Jag gjorde nya anslaget med några graders inställningsmöjlighet för jag mindes från yrkesskolan att de flesta bladen sågar någon grad snett.