Hej alla!
Jag är ordförande i en bostadsrättsförening utanför Göteborg.
Precis intill vårat område ligger en herrgård som står oanvänd. Föreningen funderar på att förvärva herrgården, renovera den och bygga 3-4 lägenheter där i.

Banken säger ja till lån, om vi presenterar en kalkyl som håller.

För att presentera en kalkyl, måste vi såklart ha offerter ifrån olika byggföretag.

Nu till min fråga:
Jag har väldigt dålig koll på byggföretag som befattar sig med renoveringar och hoppas nu få eran hjälp med att hitta bra och pålitliga firmor för detta.

Kuriosa:
Herrgården byggdes år 1900.
Den är stor som ett as.
Jag ska göra offertförfrågningar på offerta och servicefinder.

M.v.h. Martin

Det är såklart roligt med projekt och entreprenörsanda men jag kan inte låta bli att vara tråkig och vara realist.
Det finns massor med personer i byggsvängen som jobbar med utveckla fastigheter mer eller mindre seriöst och att alla dessa skulle missat ett objekt med stor potential är inte så sannolikt, dock inte omöjligt,

Har du gjort något överslag på om detta alls är rimligt? Dvs om man försöker se hur många säljbara m2 det går att få ut ur herrgården (alltså minus trapphus, tvättstuga, cykelrum, föråd, osv) och sedan jämfört med m2 priset i er nuvarande förening? Och även räknar med hur mycket lån det kan finnas baserat på samma avgift. Då borde du kunna få fram hur mycket kapital det finnas att köpa och renovera för. Redan där ser man hur realistiskt detta är.

Sedan så är detta ett jättejobb för föreningen att genomdriva och även en stor risk. Varför? För att göra en vinst som gör att ni kan sänka era lån och därmed avgiften lite?

Om du söker här på forumet kan du hitta rätt många åsikter om offertsidorna som du nämner, Det är inte så mycket positivt och du hittar definitivt inte någon som kan ta på sig ett sådant här stort jobb med övergripande entreprenad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.