76 076 läst ·
43 svar
76k läst
43 svar
Totalpris nf hus + grund -smålandsvillan, lb-hus, Älvsbyhus eller Hjältevadshus
Har inte smålandsvillan (precis som ä-hus) "löst" problemet genom avfuktare i grunden som standard..?snysop skrev:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Nope. De har en ny grund nu som är helt tät, plastad, isolerad och endast har en kanalfläkt som suger ur luften ur grunden så att den blir "uppvärmd" av luften som dras ned genom golvet. http://www.cellplastdirekt.se/krypgrund.htm Den är godkänd av SITAC och SP och man får tom ett litet plakat att sätta vid ingången.Carisma skrev:
Än en gång vill jag lyfta fram det många hela tiden verkar glömma. Den stora skillnaden är inte det praktiska - utan det juridiska som är viktigt. Astronomisk juridisk skillnad för dig som konsument/byggherre. Skulle aldrig i mitt liv bygga med delad/general-entreprenad om det inte vore så att jag själv tänkte bygga huset.snysop skrev:
Den nya grunden från Smålandsvillan känns bra mycket bättre än den tidigare som enligt småhusskadenämnden var en riskkonstruktion. Att Sp har godkänt det hela borgar för bättre kvalitet.
Kalkylen vi har på Ljungby innehåller följande tillval: Veranda 33 900, takkupa 65 500, fönster övervåning 24 800, trappa 24 400, annat kök än standard + rostfria vitvaror 15 400 + närmare 30 000:- samt kakel och klinker 49 000.snysop skrev:Tillval på 240 000??? Inte på huset va?
Vi har just fått vårat Nybro levererat men har bara valt ca 40 000 extra i tillval. Vi ville ha ett vinkelhus och de andra fabrikanterna skulle kosta minst 500 000 kr mer - fast då UTAN vinkel. Vi är inte intresserade av lullull såsom spottar, helkaklat hit och dit eller golvvärme - been there, done that. Nu har vi snart ett stort (197 kvm när vi inrett övervåningen) vinkelhus med öppen planlösning, välisolerat och välutrustat (vi köper vitvaror separat) hus till ett pris man får ge för ett sämre begagnat hus i vårat område. Dessutom är grunden godkänd av Sitac och SP och skall vara fuktsäker krypgrund.
Men visst, hade vi byggt hus i en del av landet där tomterna kostar 150 000 så hade vi kanske valt en annan fabrikant.
Men nu valde vi att bygga ett Nybro istället och har inte dessa tillval utan tillvalsnotan landar istället på 119 355:-, (takkupa, fönster övervåning, trapp+annat golv+ekkök på erbjudande 9 900:-,köksö m.m.)
Ps Du har en jättebra blogg, snysop!
laasn skrev:Kalkylen vi har på Ljungby innehåller följande tillval: Veranda 33 900, takkupa 65 500, fönster övervåning 24 800, trappa 24 400, annat kök än standard + rostfria vitvaror 15 400 + närmare 30 000:- samt kakel och klinker 49 000.
Men nu valde vi att bygga ett Nybro istället och har inte dessa tillval utan tillvalsnotan landar istället på 119 355:-, (takkupa, fönster övervåning, trapp+annat golv+ekkök på erbjudande 9 900:-,köksö m.m.)
Ps Du har en jättebra blogg, snysop!
Annat kök, rostfria vitvaror och kanske även kakel/klinkers kan jag "köpa".
Men inte ska man behöva betala 24.800 + 24.400 kr för trappa och fönster till en oinredd övervåning..? =O
Även takkupa ingår väl i alla (?) andra hustillverkares grundpris?
Men smaken är ju som baken.. =)
Carisma skrev:
Men sen är ju fårgan vad som menas med "ingår". Ingenting följer med gratis och man får betala för det på ett eller annat sätt i slutändan. Är det med som standard är slutpriset högre, är det inte standard får man betala extra.
Tycker inte man kan se att man får någonting gratis bara för att det ingår.
Jag tror inte att takkupor brukar ingå.
snackade med en säljare från ett bolag i mina funderingar.
fick då vetskapen om att när en säljare 'bjuder'på t,e,x varor för 50.000 så är huset saltat med minst detta och lite till.
lite att tänka på när saker plötsligt 'ingår'
fick då vetskapen om att när en säljare 'bjuder'på t,e,x varor för 50.000 så är huset saltat med minst detta och lite till.
lite att tänka på när saker plötsligt 'ingår'
Jättebra kommentarer. Tack för alla tips.
Säg mig, vad kostar grunden i snitt?
I kalkylerna sätter de undan cirka 200 000 kr på Hjältevadshus, 300 000 kr på Älvsbyhus på Smålandsvillan 300 000 kr plus 100 000 kr i reserv för pålning. En hemla skillnad!!
LB-hus vägrar dela upp sin kalkyl så där vet jag ej vad som budgeterats. I offerten ingår dock endast "markarbeten med jordavtäckning/schaktning för hus samt 3 meter uppgrävning samt grovplanering runt om hus. Då ingår 1200 kg grus/sand och 300 kg makadam per kvm grundplatta. Vidare ingår dränering för takavvattning runt om huset samt 6 meter rör för VA och el utanför husliv. Övrigt är tillkommande arbeten. Och hur skall man kunna bedömma hur långt detta räcker???? Eller vad det kostar om det behövs arbete/rör/grus, etc utöver detta. Det kan ju bli hur dyrt som helst och framför allt säger det mig ingenting. Det är lite svårt att jämföra med de andras kalkyler och jag vet inte om de lagt sig jättelågt bara för att få till en prisvärd kalkyl.
Är de olika typerna grund billigare/dryare? Vad kostar det att påla? När måste man påla och hur långt ner? Vad kostar det att spränga och hur långt ner måste man spränga?
Jag har väldigt svårt att bilda mig en uppfattning om hurvida kalkylerna man får är glädjekalkyler eller inte...
Vad kostar det att inreda en övervåning om man lejer ut jobbet?
I en kalkyl uppskattar de det till 250 000 kr och LB-hus vill ha cirka 500 000 kr mer för ett hus med inredd övervåning. Glädjekalkyl eller överpris?
Jag har också hört att man får betala extra för eluttag, bredbandsnät, etc. Vad kostar dessa små "extra saker" som inte framgår av tillvalslistan?
//Tussilago
Säg mig, vad kostar grunden i snitt?
I kalkylerna sätter de undan cirka 200 000 kr på Hjältevadshus, 300 000 kr på Älvsbyhus på Smålandsvillan 300 000 kr plus 100 000 kr i reserv för pålning. En hemla skillnad!!
LB-hus vägrar dela upp sin kalkyl så där vet jag ej vad som budgeterats. I offerten ingår dock endast "markarbeten med jordavtäckning/schaktning för hus samt 3 meter uppgrävning samt grovplanering runt om hus. Då ingår 1200 kg grus/sand och 300 kg makadam per kvm grundplatta. Vidare ingår dränering för takavvattning runt om huset samt 6 meter rör för VA och el utanför husliv. Övrigt är tillkommande arbeten. Och hur skall man kunna bedömma hur långt detta räcker???? Eller vad det kostar om det behövs arbete/rör/grus, etc utöver detta. Det kan ju bli hur dyrt som helst och framför allt säger det mig ingenting. Det är lite svårt att jämföra med de andras kalkyler och jag vet inte om de lagt sig jättelågt bara för att få till en prisvärd kalkyl.
Är de olika typerna grund billigare/dryare? Vad kostar det att påla? När måste man påla och hur långt ner? Vad kostar det att spränga och hur långt ner måste man spränga?
Jag har väldigt svårt att bilda mig en uppfattning om hurvida kalkylerna man får är glädjekalkyler eller inte...
Vad kostar det att inreda en övervåning om man lejer ut jobbet?
I en kalkyl uppskattar de det till 250 000 kr och LB-hus vill ha cirka 500 000 kr mer för ett hus med inredd övervåning. Glädjekalkyl eller överpris?
Jag har också hört att man får betala extra för eluttag, bredbandsnät, etc. Vad kostar dessa små "extra saker" som inte framgår av tillvalslistan?
//Tussilago
Eftersom älvsbyhus har SAMMA prisklass som smålandsvillan så tycker jag ändå det är knepigt att det ingår hos den ena hustillverkaren men inte den andra...?Danne12345 skrev:Men sen är ju fårgan vad som menas med "ingår". Ingenting följer med gratis och man får betala för det på ett eller annat sätt i slutändan. Är det med som standard är slutpriset högre, är det inte standard får man betala extra.
Tycker inte man kan se att man får någonting gratis bara för att det ingår.
Personligen skulle jag inte köpa ett smålandsvillan för 2,6 miljoner. Det finns betydligt bättre hus för det priset!
Smålandsvillan, ä-hus m.fl. anser jag vara ett bra alternativ om man vill ha ett "budget-alternativ" och sen göra i ordning efterhand. Inte om man kan "punga" ut med 2,6 miljoner efter tillval, redan vid husköpet!
Men smaken är som baken...
Vår granne köpte ett lodur(101kvm) älvsbyhus med enkel carport m förråd, utan inredd övervåning och gick det på 2100000kr exkl tomt 2007 i november. Då har de parkett 7 mm i hela huset + kaklad toa med elektrisk golvvärme, rostfria vitvaror. Om jag fick välja mellan älvsbyhus och smålandsvillan tror jag att vi alla gånger köpt en smålandsvillan. Bättre grund är viktigt...
Men om man är intresserad av dyrare tillval förstår jag inte varför man inte satsar på ett dyrare hus på en gång där allt ingår redan från början. Ex LB, A hus mm..
Men om man är intresserad av dyrare tillval förstår jag inte varför man inte satsar på ett dyrare hus på en gång där allt ingår redan från början. Ex LB, A hus mm..
500.000 för en övervåning är definitivt överpris!Tussilago skrev:I kalkylerna sätter de undan cirka 200 000 kr på Hjältevadshus, 300 000 kr på Älvsbyhus på Smålandsvillan 300 000 kr plus 100 000 kr i reserv för pålning. En hemla skillnad!!
Vad kostar det att inreda en övervåning om man lejer ut jobbet?[/B]
//Tussilago
Hjältevadshus skulle ha 297.000 för detta och DET tyckte vi var mycket. Har gjort mycket själva nu och kommit undan med en bråkdel av kostnaden (i material). Sen är det ju tiden det tar...!
Vår grund gick på 52.500 kr + grävning 125.000 kr men det kan säkert skilja lite.
Priset 297.000 hos Hjältevadshus för färdiginredd övervåning stämmer inte med dagens prisläge. Jag har oxå ett gammalt pris och det är från prislistan 2007-01-04 på 384.875 kr. Hur mycket detta har höjts fram till i dag har jag ingen aning om men anger man ett pris bör det tydligt framgå från när priset var aktuellt.
Å andra sidan är det intressant att se hur mycket priset har höjts under denna tid.