Hej!

Husleverantörerna har ofta ett pris för totalentreprenad för en viss hustyp dvs X kr för huset "Nisse" med totalentreprenad. Min fråga är: Utöver detta pris (totalentreprenadspriset) hur mycket ytterligare lägger husföretagen på dvs för tex grovplanering, eventuell sprängning, byggväg etc etc? Inget? eller ingår ALLT i totalentreprenadpriset för ett givet hus? Kanske en korkad fråga, men vadå - är man nyfödd inom området så är man. Jag förstår att det naturligtvis är omöjligt att säga exakt hur mycket det eventuella procentuella pålägget är beroende på ort, markförhållanden etc etc men någon form av procentuell norm som man kan "räkna med" borde väl finnas? Eller som sagt ingår allt vid totalentreprenad? ???

Det jag vet tillkommer är schaktning och fyllning.
I vissa hus företag ingår grund och hos andra tillkommer det. Har man oturen att behöva påla eller andra saker för att få ordning på grunden stiger kostnaderna ytterligare.
Tillkommer gör även vatten och avlopps kostnader (om det ej ingåri tomtköpet).
Hoppas någon mer kan svara på vad som ej ingår.
Tyvärr tror jag att det är ganska mycket mer som krävs trots att det är totalentreprenad.

Hej
Jag ger mig på att försöka förklara lite entreprenadformer, trots att det är lite marigt...

En totalentreprenad innebär att entreprenören åtar sig att göra alla handlingar och köpa alla underentreprenader, baserat på byggherrens program.
Programmet kan vara både ritningar/skisser och funktionskrav.
I detta fall är entreprenören fri att använda vilken teknisk lösning han vill för att nå kraven.

En generalentreprenad innebär att byggherren tillhandahåller bygghandlingar.
En samordnad general innebär att byggherren också köper en eller flera entreprenörer, som entreprenören tar in som underentreprenader.
Byggherren tar alltså fram de tekniska lösningarna (med hjälp av konsulter).
Generalentreprenören har byggledningsansvar för sina underentreprenörer.

En delad entreprenad innebär att byggherren köper ett antal entreprenader som verkar vid sidan av varandra.
I denna form ligger all arbetsledning och all teknik på byggherren.

Namnet totalentreprenad är på ett sätt lite missvisande eftersom det kan uppfattas som att "allt" ingår.
Men naturligtvis är det bara för det i kontraktet överenskomna som entreprenören tar totalansvar för.
Ordet total syftar alltså på projektering och produktion.
Detta kallas för en funktionsentreprenad. De andra är utförandeentreprenader.

Att köpa tex grundarbeten om man inte har koll på marken kan bli dyrt om entreprenören skall ta hela risken. Han måste ju då i sitt anbud ta höjd för sprängningar, pålning etc.
Däremot kan man ju köpa det som är "ovan mark" på total och köpa det under mot löpande eller med i kontraktet uppgjorda á-priser.

Men då närmar vi oss att man måste ha mycket kunskap för att inte "hamna på läktaren med en korv i handen".

Nåväl, hoppas att jag inte virrade till det allt för eländigt mycket för er...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.