Byggahus.se

Torsk på Husqvarna Automower 430X

1. Bosse_A
    Medlem · Västra Götaland · 414 inlägg

Bosse_A

Medlem
    Hej!
    2002 köpte vi en Friendly Robotics Robomow Classic, Robomow RL.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2018-6-1_16-42-40.jpeg

Begränsningtråd lades ut och och klippningen startade. Roboten fick ledas ut som en hund för den sökte inte upp laddstationen själv,
    för 5-6 år sedan köpte vi 2 st Works första modellen ( vi har 2 hus på gården) och då hittade klipparna hem genom att följa begränsningstråden. Detta förutsätter att det finns tillräcklig batterikapacitet kvar. Under årens lopp har vi fått nya Lipo-batterier gratis. De fungerade något år, men sedan ville de inte ta laddning. Detta klarade jag genom att mata dem med lite spänning tills de tog laddning. Förra året fick jag köpa rekonditionerade för en hundralapp styck om jag skickade tillbaka de gamla,
    I år orkade den ena inte hem, men jag ordnade så att den tog laddning och kunde fortsätta att klippa.
    Min son har köpt en gård och där ingick en Automower med GPS. Denna har jag studerat och iakttagit dess klippmönster och gång hem till laddstationen. På hans gräsmatta finns inga kvarglömda tussar utan hans stora gräsmatta är som en golfgreen.
    Vid vårt hus är gräsmattan 1010 m2 och enligt works ska klipparen klara 1500 m2. Vid andra huset är gräsmattan mindre och då klarar worksen av att klippa ordentligt.
    Min fru tyckte att vi skulle skaffa en likadan som vår son har och den levererades i onsdags. Denna modell har 2 guideslingor som ska läggas från begränsningsslingans bortre gräns till laddstationen och detta gjorde jag med kantskäraren och lite handpåläggning i värmen.
    Det intressanta var om begränsningsslingan från 2002 skulle duga åt den nya klipparen och det var lite spännande når jag tryckte på startknappen. Jodå efter något funderande började den att klippa. Nu gällde det att ställa in klipphöjd och klipptider. Detta ordnade jag snabbt från mobiltelefonen istället för att ligga på knä framför roboten och knappa in varje veckodag för sig.
    Att se den nya roboten gå nästan direkt till laddstationen utan att mödosamt följa hela begränsningsslingan tror man knappast är sant.
    I telefonen har jag också en karta över tomten och var klipparen befinner sig.
    Jag trodde aldrig att jag skulle äga en dyr Automower men jag måste erkänna att jag faktiskt är rätt nöjd.

2. D
    Medlem · 79 inlägg

DrMussla

Medlem
    Som så många andra som kört billigare / andra märken som inte fungerat helt klanderfritt. Husqvarnan är dyr kräver väldigt lite underhåll och fungerar år efter år så ska vi räkna på åren den går är den nog billigare än både worx och landroid mfl... Kör en automower g1 från 98 fortfarande...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.