8 609 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Tormeks olja för läderhjulet
Sida 1 av 2
Följer med en tub med när man köper en tormek för att olja in läderhjulet med. På tuben står det att det är 100% Pharmaceutical White oil. Och jag har googlat för att se vad det är. Och oljan fins i massor av kosmetika tex.
Och varför dom har valt just den oljan vet jag ej. Kanske för att den inte är giftig.
På min egna Tormek har jag använt någon typ av motorolja gissar jag och det funkar.
Men nu vill jag veta om man kan hitta någon annan motsvarande produkt som är baserat på det tormek använder Pharmaceutical White oil eller motsvarande.
Gissar att tormek har den som tillbehör. Har ingen aning om deras olja är dyr eller inte. Men övriga tormek produkter är inte billiga
Och varför dom har valt just den oljan vet jag ej. Kanske för att den inte är giftig.
På min egna Tormek har jag använt någon typ av motorolja gissar jag och det funkar.
Men nu vill jag veta om man kan hitta någon annan motsvarande produkt som är baserat på det tormek använder Pharmaceutical White oil eller motsvarande.
Gissar att tormek har den som tillbehör. Har ingen aning om deras olja är dyr eller inte. Men övriga tormek produkter är inte billiga
Jag skulle tro att det är en hyfsat ren mineralolja, d.v.s. paraffinolja, ungefär som babyolja.
I detta sammanhanget så går det säkert bra med lite vadsom men jag skulle tro att paraffinolja, universalolja, symaskinsolja, babyolja är de vanligt förekommande produkter som ligger närmast.
I detta sammanhanget så går det säkert bra med lite vadsom men jag skulle tro att paraffinolja, universalolja, symaskinsolja, babyolja är de vanligt förekommande produkter som ligger närmast.
Hade en lång pratstund med Mattias på Tormek igår på Trä o Teknik medans han slipade till min Mora2000 
Frågade just om oljan och den kommer enbart med i T8an tydligen. Kommer inte ihåg hur det såg ut när jag fick min T7a. Men han sa att det blir finemangs med symaskinsolja eller liknande
Frågade just om oljan och den kommer enbart med i T8an tydligen. Kommer inte ihåg hur det såg ut när jag fick min T7a. Men han sa att det blir finemangs med symaskinsolja eller liknande
Jag är ganska säker på att det inte följde med någon olja när jag köpte min T7:a för ett par par år sedan. Jag vill minnas att manualen säger symaskinsolja så jag kör med något som heter universalolja/symaskinsolja, antagligen från OK/Q8 macken.
Använder inte själv läderhjulet, tycker att det så lätt blir fel. Strigel limmad på mdf tycker jag funkar bättre.Shakula skrev:
Har du testat att bara köra som det är? Är pastan verkligen så hård? Normalt sett behöver man inte rengöra eller endaste väldigt lite. Bara att stryka på mer o köra på.
Blir det väl hårt så tar jag lite mer olja. Verkar det ta dåligt så mer pasta. Men börjar det bli tjocka lager så är det kanske läge att skrapa av lite. (Som du kanske kan räkna ut så har jag inte använt min så mycket så jag är där ännu...)
Jo jag har provat som det är, funkade bra. Så är kanske en icke fråga...
Kanske inte jätte hård. Mer att det verkar vara ett tjockare lager av gammal pasta. Får väl prova försiktigt att ta bort lite, ville bara inte riskera skada lädret som nog finns där under.
Kanske inte jätte hård. Mer att det verkar vara ett tjockare lager av gammal pasta. Får väl prova försiktigt att ta bort lite, ville bara inte riskera skada lädret som nog finns där under.
Ja, white oil är paraffinolja, som många redan påpekat. Babyolja tror jag kan innehålla lite vad som helst, som säkert kan vara bra för barn, men det är inte säkert att de egenskaperna gör oljan bra för poleringshjulet på Tormek. Jag skulle inte smörja in barn med Tormekolja. Och heller inte tvärt om.
Det är T8. Ok så det är paraffinolja. Jag som då tidigare använt typ motorolja. Härdar motorolja snabbare än paraffinolja. I så fall är det en bra anledning. Innehåller vanlig motorolja mera skräp än paraffin som på mikroskopisk väg skulle göra repor på eggen?
Om läderhjulet blir för hårt prova först att olja in det med eventuellt rätt typ av olja. För övrigt måste det gå att byta lädret. istället för att köpa ett nytt hjul för det verkar extremt onödigt.
Annars är det bara att skrapa med det som funkar bra att skrapa med. Låt hjulet snurra medans man håller vad man nu finner lämpligt att hålla med.
Att hålla ett sandpapper emot skall man vara väldigt försiktig med. För det finns en teoretisk möjlighet att det lossnar korn från pappret och fastnar i lädret som sedan gör stor skada på eggen. För trots allt är det ren polering man gör på lädret.
Jag brukar olja in läderhjulet lite då och då. Tycker pastan håller längre på hjulet när lädret inte är så torrt.
Om läderhjulet blir för hårt prova först att olja in det med eventuellt rätt typ av olja. För övrigt måste det gå att byta lädret. istället för att köpa ett nytt hjul för det verkar extremt onödigt.
Annars är det bara att skrapa med det som funkar bra att skrapa med. Låt hjulet snurra medans man håller vad man nu finner lämpligt att hålla med.
Att hålla ett sandpapper emot skall man vara väldigt försiktig med. För det finns en teoretisk möjlighet att det lossnar korn från pappret och fastnar i lädret som sedan gör stor skada på eggen. För trots allt är det ren polering man gör på lädret.
Jag brukar olja in läderhjulet lite då och då. Tycker pastan håller längre på hjulet när lädret inte är så torrt.
Redigerat:
Svårt att svara generellt, motorolja är en ganska bred kategori. Viss motorolja kan nog innehålla tillsattser som får motorn att må bra men är mindre nyttigt i eller på kroppen (tänker tex på hydraloljor som jag hört kan vara dåligt att exponeras för).
Begagna motorolja kan vara väldigt skadlig då det händer saker med oljan när den hettas upp tillsammans med drivmedel, avgaser och slitagepartiklar.
Edit: Nej, motorolja bör inte härda.
Begagna motorolja kan vara väldigt skadlig då det händer saker med oljan när den hettas upp tillsammans med drivmedel, avgaser och slitagepartiklar.
Edit: Nej, motorolja bör inte härda.
Motorolja innehåller diverse rengörande additiv som ska ta hand om sot och liknande som bildas i en motor. För smörjning av pylar som inte har problem med sotbildning kan kanske en växellådsolja vara lite lämpligare, den är "bara" avsedd att smörja, utan att lösa upp otrevligheter samtidigt.