Hej! Jag har en rejäl hög med gammal lärk som säkert legat utomhus i 30 år som jag tånkte ta tillvara på. Dom plankorna som legat underst tror jag ska vara ok att bygga ett bord av då allt legat travat med 2 cm strön emellan. Virket är sågat i ca 1 tums tjocklek och 4,5m lånt och jag antar att jag måste torka det innan jag tar in det i rumstemperatur och börjar bygga av det. Min fråga är hur jag torkar det på bästa sätt och ungefär hur länge det kan ta innan det går att arbeta med? Tänkte att det kanske funkar att först lägga det i en bod som håller typ 10 grader någon månad och därefter ta in i rumstemperatur. Men kanske är helt ute och cyklar. Tar tacksamt emot tips och erfarenheter! Mvh

• Plankor av gammal lärk som legat utomhus, omgivna av löv och bark, redo att torkas och användas för bygga bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att köpa en enkel och billig fuktmätare. Snickeritorrt virke ska ligga på 11 procent. Gör den det så behöver du inte torka veden mer alls.

• Gilla
fuggel
  • Laddar…
Ska det byggas för inomhusbruk vill jag ha ner det under 10% för att slippa överraskningar. Det tar tid att komma ner dit, men det är mycket värt att inte fuska.

• Gilla
fuggel och 1 till
  • Laddar…
Ta in det direkt så torkar det snabbare. En fläkt eller ännu hellre avfuktare ger snabbare resultat.

Att torka snabbt har en fördel och det är att det går just snabbt. Att torka långsamt ger oftast bättre resultat, då det lättare ger sprickor och deformiteter om det är för stora fuktskillnader i träet, vilket det lätt blir om man torkar snabbt (utan ugn).

Hep Hep skrev:
Att torka snabbt har en fördel och det är att det går just snabbt. Att torka långsamt ger oftast bättre resultat, då det lättare ger sprickor och deformiteter om det är för stora fuktskillnader i träet, vilket det lätt blir om man torkar snabbt (utan ugn).
Precis då är jag inte helt ute och cyklar kanske med att först ta in det i +10. Lär vara maximalt fuktigt nu med.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Har det legat ute i trettio år lär det i alla fall vara i jämvikt med uteluften, speciellt om det legat under tak. Att ta in det i ett halvvarmt och torrt utrymme några veckor innan man tar in det till full rumstemperatur känns som ett rimligt steg. Sen ska det väl helst ligga till sig några dagar-en vecka i verkstan innan man börjar.

• Gilla
fuggel
  • Laddar…
Läste nånstans att man skulle ha trälim på ändarna så att de torkade långsammare. Lät logiskt men borde väl funka att trä på en plaståse på ändarna då?

F fuggel skrev:
Läste nånstans att man skulle ha trälim på ändarna så att de torkade långsammare. Lät logiskt men borde väl funka att trä på en plaståse på ändarna då?
Lite mindre tätt men allt som bromsar i ändar förhindrar för snabb upptorkning där. Det lär dock inte behövas/vara för sent nu när det redan torkat ute.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.