57 859 läst ·
223 svar
58k läst
223 svar
Toppbeskära stor Lönn, bör jag göra det för min grannes skull?
Jag är också inne på hur viktigt det här är för grannen. Han verkar ju inte ens kommit på det själv utan någon sa det till honom. Så frukträd kanske inte är hans stora passion? Vill han ens ha mer frukt? Tar han reda på all frukt och syltar och saftar eller åker den i komposten som den gör hos så många?
Lönnar är känsliga för kraftiga beskärningar och blöder väldigt mycket. Deras sav är söt och gör att svamp växer bra där. För trädets skull är en kraftig beskärning av toppen därför mycket olämplig. Trädets naturliga växtsätt kommer att förvanskas och det kommer antagligen svar med att bryta många nya grenar som snart fyller ut den borttagna toppens plats. Ditt träds livslängd minskar då du får stora öppningar där svamp och andra sjukdommar kan få fäste. Om du ändå vill vara hänsynsfull mot din granne och ändå beskära trädet ska du låta en certifierad arborist ta hand om beskärningen, är mitt råd.
DU får forska lite vidare själv. Men jag läste detta för ett tag sen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221222_92829501G gråsten skrev:Jag bor i Lasne som ligget i Walloniet. Man måste söka tillstånd från kommunen för trädfällning på egen tomt men också för större beskärning. Intressant konflikt om domstol skulle säga att grannen utsätts för oacceptabel skugga så att träden måste åtgärdas medan kommunen säger nej. Kommunen är inte part i ett eventuellt civilmål mellan grannar.
det vore intressant att läsa mer i detalj om reglerna i Flandern om du har någon länk på holländska eller franska.
I Nederländerna har de redan kommit långt med det här systemet att hålla koll.
Idag finns det gott om folk/företag som klättrar upp i träd och fäller dom bit för bit, så om man inte har jättemånga stora gamla träd är det inte ett stort problem att ta ner dom när dom blivit så gamla att det är dags.M MagHam skrev:Instämmer
Eftersom dom flesta av oss är egoister kan det vara bra att tänka på att träd som bara får växa förr eller senare blir problem för även en själv.
När jag tog över mitt föräldrahem var det två 125-åriga granar och ett par dussin andra gigantiska träd som kostade både pengar och tid att få bort för att dom helt enkelt blivit farliga och ohanterliga, så jag vet vad jag pratar om.
Förvuxna träd hör inte hemma i villaträdgårdar.
Och även om man har den lagliga rätten på sin sida är det alltid klädsamt att visa hänsyn mot grannar också.
Knappast något problem att bli av med resterna heller om man inte tar betalt för veden. Ett rimligt villkor kan vara att den som vill ha veden får köra bort riset också.
Jag hade tagit ner dom om det var det jag ville göra, problemet är större när en granne vill att man ska fälla ett träd som man vil ha kvar.Ingenjören skrev:
Ni som skriver att det är självklart att man ska ta hänsyn till grannarnas åsikter, hur hade ni agerat om ni som i mitt fall har grannar som uttryckte sin bestörtning när jag för 10 år sedan berättade att jag skulle fälla de två sista förvuxna ädelgranarna på villatomten (av totalt fem som planerats på 60-talet) ?
Hade ni behållit granarna eller struntat i grannarnas åsikter och tagit ner granarna i alla fall som jag gjorde den gången?
Ändå har jag gjort just det en gång och betalat själv, fällt en gammal fura som grannen tyckte skräpade ner deras tomt/infart.
Jag skulle på frågan svarat att "Jag aldrig har tänkt tanken att stympa ett så ståtligt träd"L looserskin skrev:Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.
Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.
Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
Tyvärr tror jag grannen fått hjälp att beskära sina äppelträd av någon som inte riktigt har koll, av utseendet att döma. Man vill kanske hoppas och tro att skörden blivit sämre beroende på att trädet skuggas. Det är sånt som kan kännas sorgligt. Många av oss älskar våra träd, stora som små. Mycket känsligt att finna överenskommelse som alla blir till freds med. En trädgårdsmästare som kan träd bör titta på hans tomt och se hur man kan hjälpa Hans träd utifrån de omständigheter som nu finns. Den lönn ni har är fantastisk och ger karaktär. Kanske kan ni skänka grannen ett nytt träd som planteras där det mår gott och sköts om av någon som vet hur beskära över tid.
Vad jag vet är en trädgård och en lönn delar av naturen... Eller menade du att de är artificiella enheter skapade i ett laboratorium? , Trädgården må vara skapad/ kontrollerad av en människa men livet i den existerar enligt naturens lagar och även om vi försöker styra hur det växer med beskärning/ hampling är det vi gör mest reaktivt vill trädet växa på ett sätt finner den oförutsägbara vägar...Nissens skrev:
Hela frågeställningen är absurd.
Du skall sabba ditt mycket ståtliga träd, som du gillar, för att grannens träd skall ge mer frukt! Om det är någon som bör tänka på grannsämjan, är det grannen. Inte du!
Du ger, han tar.
Minnie
Du skall sabba ditt mycket ståtliga träd, som du gillar, för att grannens träd skall ge mer frukt! Om det är någon som bör tänka på grannsämjan, är det grannen. Inte du!
Du ger, han tar.
Minnie
Medlem
· Västmanland
· 461 inlägg
Tyvärr så ser ju inte TS lönn så otroligt välmående ut men kan säkert leva många år till. Det ser ut som att den grövre stammen till vänster gått av/sågats av (?) vid något tillfälle vilket trädet svarade på med att skjuta "före detta" vattenskott som nu utgör större delen av kronan. en dåligt läkt bark längre ner på samma stam där veden blottas. Nyligen(?) kapad, stor snittyta på höger stam. Kanske är det en gul frisbee?
Har själv en illa skött lönn som vi (ändå) tycker väldigt mycket om just för att den ger så otroligt fin skugga på sommaren (men ser för jävlig ut resten av året).
Men… Mycket ståtlig är väl ändå att ta i?
Har själv en illa skött lönn som vi (ändå) tycker väldigt mycket om just för att den ger så otroligt fin skugga på sommaren (men ser för jävlig ut resten av året).
Man skall inte hänga upp sig på bagatellerK Klabbarparn skrev:Tyvärr så ser ju inte TS lönn så otroligt välmående ut men kan säkert leva många år till. Det ser ut som att den grövre stammen till vänster gått av/sågats av (?) vid något tillfälle vilket trädet svarade på med att skjuta "före detta" vattenskott som nu utgör större delen av kronan. en dåligt läkt bark längre ner på samma stam där veden blottas. Nyligen(?) kapad, stor snittyta på höger stam. Kanske är det en gul frisbee?
Minnie
Jag menar väl mer att i naturen växer växtligheten fritt, i en trädgård brukar man vanligtvis ansa och sköta om växtligheten. Ofta tar man bort träd som blivit för stora också. Ett 15-20 meter högt träd passar bra i naturen, men är i största laget för en villaträdgård…S Sona2012 skrev:Vad jag vet är en trädgård och en lönn delar av naturen... Eller menade du att de är artificiella enheter skapade i ett laboratorium? , Trädgården må vara skapad/ kontrollerad av en människa men livet i den existerar enligt naturens lagar och även om vi försöker styra hur det växer med beskärning/ hampling är det vi gör mest reaktivt vill trädet växa på ett sätt finner den oförutsägbara vägar...
tack för artikeln. Man använder nog laserscanning från flyg där man med grönlaser kan se marknivån och med annan färg får reflexer från bladverket. Ska diskutera med en arborist i morgon. Det finns en stam från ett flerstammigt träd som är kandidat för kapning eftersom den går över staketet - under förutsättning att kommunen godkänner.I Iven skrev:
Jag måste ha missat lagändringens om gjorde din åsikt till allenarådande.H H-Thomasson skrev:
Man "ska" ha träd på sin villa tomt om man VILL ha det, PUNKT.
Vem har sagt att man ska fälla dom ?
Jag har säkert ett hundratal träd på min tomt, ibland fäller jag nåt, ibland blåser nåt omkull, i båda fallen betyder det gratis ved för mej, dom som inte faller betyder skugga, torrare mark och något fint att se på.
Man ska inte underskatta nyttan av träd.
Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.L looserskin skrev:
Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.[/QUOTE]
Har dubbla känslor gällande just Lönn… vår granne har en stor och vildvuxen rackare som inte förstör speciellt mycket solläge eller utsikt…L looserskin skrev:Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt
Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men
Den är dock heller inte speciellt vacker på något sätt, förutom just på hösten… och då är dess färger fantastiska!
När löven faller så är det dessvärre
1) enorma mängder av löv, som ju när det gäller just lönn är jämförelsevis stora och därför oftare klibbar fast i asfalt o altan.
2) dessutom, under en utdragen period därefter fäller ”näsorna” som lätt fastnar mellan trallen på altanen…
Nu är det ju inte fråga om att ta ned din lönn… utan att beskära den.
Om du nu inte anser att det är just höjden på ditt träd som gör det vackert så skulle jag söka en lösning där grannen betalar en arborist som beskär den på ett sätt som du godkänner och som inte behöver göras om årligen…
Redigerat: