@
L looserskin skrev:
Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.

Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.

Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
Det går hur bra som helst att beskära en lönn. Så varför inte?!

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Konstiga regler vi har i Sverige.
Man får inte bygga ett staket högre än 1,2 utan grannsamtycke/bygglov, men det är OK att träd växer till det tiodubbla och skymmer för grannen.
Till yttermera visso kan trädfällning på egen tomt sen kräva marklov om kommunen tycker de är "värdefulla inslag" i landskapsbilden :rolleyes:
Håller med. Träd är fint, de bör bevaras, överseende bör visas, men stora parkträd skapar problem på små villatomter och planteras ofta nog vid tomtgräns. Själv har jag grannens enorma bok precis på tomtgräns, stor som ett höghus sväljer den hela mitt söderläge. Får in lite sol vid solnedgången.
Självklart ska du beskära lönnen, vi har kort sommar i Sverige, dela med dig av solen.

• Gilla
SOLSOL och 8 till
  • Laddar…
Nej, behåll lönnen som den är. Det finns alltid en risk med sjukdomar av allehanda slag när man gör ingrepp, särskilt av det större slaget, på träd. Grannen kan plantera ett annat äppleträd någon annanstans på sin tomt. Det dröjer inte så länge innan han får frukt på det.

• Gilla
Liisake11 och 7 till
  • Laddar…
Det låter som du gillar ditt trä som det är, dvs säg NEJ, vill du inte/klarar inte säga nej, säg då att grannen får betala en löjligt hög summa för att du ska göra det. (Då brukar dom snabbt ändra åsikt)

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jag får lite olika bud här gällande hur bra det är för lönnen. Och så är det förstås en kostnadsfråga också. Så det är väl det som talar emot i så fall.
@ @ndreas skrev:
Det går hur bra som helst att beskära en lönn. Så varför inte?!

• Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Om ditt träd inte ska skugga grannens så borde det betyda att ditt träd inte kan vara speciellt mycket högre än grannens om du beskär det. Om man drar en rak linje från din grannes äppelträds högsta punkt rakt över ditt så ser man ju vilka grova grenar som skulle ryka och lönnen skulle helt tappa sin form.

Jag förstår att det säkert kliar i fingrarna hos den som beskär din grannes träd, så att så ett frö hos din granne var ju ett bra sätt att försöka skaffa en kund till.

Och visst grannen kanske skulle få lite finare äpplen av mindre skugga? Men nog får man oftast gott om äpplen ändå, oftast så många att man slänger 90% av dem.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
De träden ser ut att ha stått sida vid sida i minst 30 år, så jag skulle inte röra någonting.
Grannen har nog mer besvär med lönnlöven än de tio extra äpplen han inte får. För att få markant mer ljus på äppleträdet så skulle lönnen behöva kapas ner till samma höjd, vilket i praktiken skulle ta död på det.
Med så små tomter får nog grannen finna sig i omständigheterna.

• Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
Det blir förstås viss skugga även i vår trädgård några timmar per dag. Trädet var rätt högt redan när vi flyttade in här och jag har aldrig tänkt på att det kanske skulle krävas av mig att jag inte skulle få låta det växa vidare förrän grannen nu förde frågan på tal. Det var just därför som jag nu skapade en tråd här för att få input om vad som kan förväntas av mig. Tack för din tydliga åsikt, och tack för tipset om att skärpa mig också, jag ska överväga det.
J JAJansson skrev:
Trädet står väl så det inte skuggar din tomt bara grannen som blir drabbad ?
Ganska vanligt i äldre villaområde.

Dåligt att ens låta träde bli så högt. Skärp dig och visa hänsyn mot din granne.

• Gilla
  • Haha
janwide och 4 till
  • Laddar…
Det låter inte som att du bryr dig om lönnen särskilt mycket, mer än insynsskydd från stammen.

Du har ingen skyldighet, men om det inte påverkar dig negativt och grannen blir Mega glad så varför inte?
Men låt honom bekosta eller lösa det, (hade dock varit extremt noggrann med att trädet ska vara minimum x höjd, och inte riskera att dö på grund av ingreppet.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte svara att han borde beskära eller såga ner sitt äppelträd för det suger upp så mycket vatten att din lönn mår dåligt…. ? ;)

(En som inte heller tycker du ska vandalisera din lönn, i alla fall inte för 10 extra äpplen hos grannen)

• Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Jag skulle gå grannen till mötes. Och göra en deal om att få en kasse äpplen varje höst.. så här resonerar jag: jag har grannar som är olika mej, men vi fungerar jättebra ihop. Givande och tagande. Äpplena är säkert viktiga för honom, kanske kan han en del om beskärning du i din tur har nytta av. Lönnen kommer du att älska även med nytt utseende. En del träd som inte blir beskurna kan plötsligt bara falla/ gå av. Vet ej om det gäller lönn, men det gäller många träd. Så att ha höga träd nära hus är ingen bra idé.Jag skulle inte tveka att prioritera grannsämjan, med åren har det stor potential att bli ett bra tillskott i livet. Och om inte så har du en säkrare miljö nära ditt hus. Lycka till

• Gilla
Lowley och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
L looserskin skrev:
Tack, jag måste dock säga att jag tycker det där skapade utseendet på träden är ganska trist
Trist är ju snällt sagt.

Stickan

• Gilla
MDG
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
Problemet med detta är att ts då regelbundet behöver göra det. ingen engångs fix.
En merkostnad i pengar och tid under alla år framöver. Kanske inte något ts vill.
Det går utmärkt att korta in kronan/grenar på en lönn utan behov av årligt återkommande beskärning.
Jag har toppat en lönn på vår tomt som var ca 20 m hög. Den nya "frisyren" står sig utmärkt, i vårt fall mer än 10 år, kanske snart dags för "frisören" igen om något år.
Främsta orsaken i vårt fall var att den började bli alltför stor, med stor risk för avbrutna grenar och skadade hustak. Vi toppade in ca 5 meter av höjden främst genom att kapa hela grenar vid stammen, samt några varv nedtill för att släppa in mer ljus. Fungerat jättebra och många grannar uttrycker kommentarer att den är mycket vacker. Skylift var ett utmärkt hjälpmedel.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.

Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.

Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
Hänsyn ligger i att inte ha höga träd i tätbebyggt område med relativt små tomter.
Synd att det inte finns stora ståtliga lövträd i våra Svenska skogar där de hör hemma, tyvärr har vi mest gran, tall och björk.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Hej!
Din tomt är din tomt, hans tomt är hans tomt.
Vill han att du ska göra ingrepp på din tomt så är det självfallet så att han ska betala hela kalaset! Men, och jag har jobbat som trädklättrare i 20 år, lönn har en enorm växtkraft. Du kommer, som några här har poängterat, att behöva göra om proceduren med jämna mellanrum.
Och ja, lönn klarar sig i allmänhet bra efter en hård beskärning eller hamling, men snyggt blir det inte…..vattenskotten tenderar att peka rakt upp.
Man kan be snällt som granne men inte förvänta sig att det blir som man vill.
Om trädet är dig kärt, avstå.
Jag har själv nekat min granne i 10 år att beskära ett körsbärsträd som stod 0,5 m från deras tomt men naturligtvis varit behjälplig med grenar som är inne på deras sida.
Sedan har jag gladeligen röjt andra träd och buskar som har skymt deras sol.
Men bara för att JAG vill……
Om grannen blir sur och långsint för det är det inte mycket till granne.
Hoppas du kommer fram till något som känns rätt för dig i längden.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.