I InsidersUnited skrev:
Man kan ju inte bygga nytt i ett område där genomsnittspriset för renoverade villor är långt lägre än nybyggnadskostnaden.
Varför kan man inte det??
 
M
I InsidersUnited skrev:
Man kan ju inte bygga nytt i ett område där genomsnittspriset för renoverade villor är långt lägre än nybyggnadskostnaden.
Är det verkligen en tumregel? En tomt i området med säljs med kostnadskalkyl inkl allt, 13msek. Då ingår sprängning, va-anslutning, platta, hus, ja allt. Dom renoverade husen ligger på 8-10msek.
 
U uplj skrev:
Varför kan man inte det??
det går ju bra om man har kontanter och inte bryr sig om att sälja huset
 
M maria01 skrev:
det går ju bra om man har kontanter och inte bryr sig om att sälja huset
Det var det jag menade. Lät konstigt att man ”inte kunde bygga på dessa tomter ”. Alltid lättare när personer skriver vad de menar så man slipper gissa.
 
Malå's svar är ju både lite charmigt och tragiskt uppgivet på en gång.

Gittan på kontaktcenter som fått i uppdrag att svara på detta är nog lite uppgiven men jag säger .... Kämpa Gittan, visioner är gratis!
 
Har man pengar så att man har råd att bygga utan lån vill man troligen inte bygga på ett så oattraktivt läge ändå, även om det såklart finns enstaka undantag.
Så i praktiken är det väl synnerligen ovanligt att det byggs hus som kostar avsevärt mer att bygga än de sedan är värda
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Är det verkligen en tumregel? En tomt i området med säljs med kostnadskalkyl inkl allt, 13msek. Då ingår sprängning, va-anslutning, platta, hus, ja allt. Dom renoverade husen ligger på 8-10msek.
Nån sorts "nyhus-premie" är förstås rimlig, ditt exempel med 20-30% är nog hyfsat nära sanningen. Troligen är ju det nya energieffektivare, och alla andra underhållsfördelar med ett nytt hus...

De renoverade husen är ju troligen renoverade över tid (värde skrivs ner hela tiden) och renoverat kan ju ha många olika betydelser. Är "allt" (Tak, fasad, fönster, värmesystem, vent, dränering, el, kök, badrum, yrskikt osv) gjort närmar man sig nog nypriset än mer....
 
  • Gilla
Steson och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ja dåligt
Varför ska vi ha massa folk ute i skogen?
 
S Stuff skrev:
Varför ska vi ha massa folk ute i skogen?
vart skrev jag skogen?
 
M maria01 skrev:
vart skrev jag skogen?
Skog/åker/obyggd, What ever. Du skrev att det var dåligt bebyggt i förhållande till landets yta och nu råkar landets yta faktidkt bestå av 68% skog.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Skog/åker/obyggd, What ever. Du skrev att det var dåligt bebyggt i förhållande till landets yta och nu råkar landets yta faktidkt bestå av 68% skog.
finns mängder med tomter som inte är i skogen eller på landet med det är ju oftast bygg regler och annat som sätter stop för nya hus
 
U uplj skrev:
Varför kan man inte det??
Svårt till omöjligt att sälja och få tillbaka pengarna. Finns säkert undantag men de bygger nog på "unik plätt med utsikt" konceptet.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Svårt till omöjligt att sälja och få tillbaka pengarna. Finns säkert undantag men de bygger nog på "unik plätt med utsikt" konceptet.
I InsidersUnited skrev:
Svårt till omöjligt att sälja och få tillbaka pengarna. Finns säkert undantag men de bygger nog på "unik plätt med utsikt" konceptet.
I InsidersUnited skrev:
Svårt till omöjligt att sälja och få tillbaka pengarna. Finns säkert undantag men de bygger nog på "unik plätt med utsikt" konceptet.
Frågan är varför man inte kan bygga.
I InsidersUnited skrev:
Svårt till omöjligt att sälja och få tillbaka pengarna. Finns säkert undantag men de bygger nog på "unik plätt med utsikt" konceptet.
Jag förstår fortfarande inte varför man inte kan kan bygga på dessa tomter. Att man inte tjänar ekonomiskt är en sak men varför får man inte??
 
många komuner har tomter till salu för att locka nya invånare och företagare men oftast är det inte dom bästa tomterna för nån som vill flytta dit och investera men jag tycker dom flesta komuner tänker fel på just tomterna dom brukar erbjuda
U uplj skrev:
Frågan är varför man inte kan bygga.

Jag förstår fortfarande inte varför man inte kan kan bygga på dessa tomter. Att man inte tjänar ekonomiskt är en sak men varför får man inte??
jag har ju redan svarat på det
 
Har inte Älvsbyhus dammsugit de flesta tomter. Så är det iaf här. Du får gärna köpa en tomt och bygga vad du vill bara det är ett Älvsbyhus…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.